Page 24 - Demo
P. 24

Diurnele – „călcâiul lui
Ahile” pentru transportul
în Comunitate
Ultimele luni au redeșteptat un subiect nevralgic pentru transportul intracomunitar – recalificarea diurnelor ca venituri de natură salarială și impozitarea în consecință.
  A stfel, a început o adevărată avalanșă de argumente, ex- plicații și chemări la proteste... Am încercat să aducem puțină certitudine, preluând opinii din piață, precum și sfaturi de la mai multe firme de consultanță fiscală. Încă din start, suntem datori să începem cu o concluzie – situația este departe de a
fi clară!
Iată de ce: posibilitatea de a oferi
diurnă conducătorilor auto în transpor- tul internațional/intracomunitar este perfect legală. De altfel, mai multe fir- me care efectuează asemenea trans- porturi au trecut prin controale și nu au fost semnalate probleme cu plata diurnelor. Unele dintre aceste controa- le au avut loc chiar anul acesta...
Sunt, totuși, mai multe firme cărora li s-a imputat, de către inspectorii ANAF, utilizarea diurnei ca fiind realizată în mod incorect. Totuși, motivările sunt diferite și nu pare să se prefigureze un aspect clar pentru care unele firme pot acorda diurne și altele nu. Ideea că unele companii de transport au puțini clienți sau un singur client (expeditori
din țări occidentale) și acesta ar fi un motiv de a considera activitatea șoferilor ca detașare a salariaților, în cadrul prestării de servicii transnațio- nale, nu stă în picioare. De ce? Pentru că (sunt nevoit să mă repet), firme de transport cu activitate similară (având puțini parteneri) au fost tratate diferit – la unele diurnele au fost acceptate, iar la altele s-a decis asimilarea lor ca ve- nituri salariale (impozabile în conse- cință).
„Ținte” încă din start?
Unul dintre consultanții fiscali cu care am dezbătut problema îmi spu- nea că, din punctul lui de vedere, mo- tivațiile, de multe ori complicate, folo- site de inspectorii fiscali, cu multe legi și articole invocate, sunt concepute tocmai pentru a încurca și a maximiza șansele inclusiv pentru ca un judecător să admită soluția ANAF. Practic, este probabil ca firmele aflate în această situație neplăcută să fi fost, încă din start, țintite în vederea aplicării sanc-
țiunilor legate de impozitarea diurnelor, restul fiind doar „praf în ochi”, pentru a justifica ajungerea la această soluție.
Reamintim faptul că recalificarea diurnelor ca venituri salariale pe cinci ani de zile, cu impozitarea aferentă, la care se calculează penalități, repre- zintă sume practic imposibil de aco- perit pentru orice firmă de transport, indiferent de dimensiuni. Discutăm de un veritabil „stop joc”! În aceste con- diții, sunt previzibili următorii doi pași, pentru orice firmă de transport aflată în această situație: contestație admi- nistrativă a raportului de inspecție fis- cală (RIF), care urmează să fie ana- lizată de conducerea ANAF, și apoi acțiunea în instanță, în condițiile în care este de așteptat ca primul pas să nu aibă succes.
Presupuneri plauzibile
Sunt câteva întrebări importante la care, deși nu avem răspunsuri si- gure, putem face presupuneri plau- zibile.
PIAȚĂ ȘI COMPANII
 24.............................................................................................................................................. octombrie 2020

















































































   22   23   24   25   26