Page 25 - Demo
P. 25

  Suntem în fața unei campanii ANAF pe tema diurnelor?
Deși sunt (încă) puține firme de transport care au întâmpinat această problemă, unul dintre consultanții fis- cali consideră că putem vorbi, deja, de o campanie și că numărul firmelor con- trolate va crește, fiind legat și de capa- citatea de control a inspectorilor ANAF. Iar, după câteva luni, situația se va cal- ma și, probabil, din nou, nu vom mai auzi câțiva ani de această problemă.
Este posibil ca aceste controale să aibă legătură cu plângeri venite din străinătate?
Este evident că există o mare pre- siune, la nivel internațional, pentru menținerea unui regim fiscal corect și combaterea evaziunii fiscale. Iar trans- portul reprezintă un segment cu vizibi- litate destul de ridicată.
Totuși, opinii de genul – „statul în- cearcă să strângă bani la buget pe spinarea transportatorilor” sau „sunt țintite firmele de transport intracomu- nitar care oricum vor da faliment din cauza PM 1” – consultanții sunt de a- cord că reprezintă exagerări, eviden- țiate, de altfel, și de firmele de trans- port care au trecut prin control fără probleme.
Și atunci, de ce unele firme par să fie țintite?
Aici, intrăm într-o zonă în care pu- tem, doar, să speculăm răspunsul. Totuși, consultanții fiscali ne-au atras atenția asupra unor aspecte care pot face diferența.
Înainte de a veni în control, inspec- torii fiscali au, deja, foarte multe infor- mații legate de activitatea firmei și își pot forma o idee legată de riscul de evaziune fiscală – cifră de afaceri, pro- fit, salarii angajați, cont de TVA, taxe și impozite plătite la stat... Este o caracteristică a transportului să înre- gistreze cifre de afaceri mari, rate ale profitului mici și mulți angajați cu sala- riu minim pe economie... Totuși, dacă rata profitului, la nivel de breaslă, este de 3%, sau 2%, evident că inspectorii fiscali din start nu vor privi cu ochi buni o firmă care are, an de an, rate ale profitului de sub 1%. La fel și cu angajații – dacă în mod uzual 10% din angajații unei firme de transport lu- crează la birouri, va părea suspectă o firmă care are doar 2% angajați la birou, sau chiar mai puțini. Evident a- ceste cifre sunt exprimate doar ca să ilustreze o idee, neavând în spate stu- dii statistice. Totuși, inspectorii ANAF au aceste informații și nu ar strica să privim lucrurile și din punctul lor de vedere.
Îmi amintesc cum, cu câțiva ani în urmă, un consultant fiscal îmi spunea despre o companie de transport ana- lizată pentru a participa la concursul Romanian Transport Company of the
Year – „profitul înregistrat de această firmă, de-a lungul anilor, nu justifică ritmul de dezvoltare pe care îl are”. În aceste condiții, firmele riscă să fie sancționate pentru un aspect simplu de argumentat (din punct de vedere al inspectorului ANAF), deși motivele reale sunt altele?
În urmă cu 10 sau 15 ani, circula o cutumă printre oamenii de afaceri, cum că important este să ai profit, pentru a nu fi țintit de inspectorii ANAF. Astăzi, se pare că nu mai funcționează această „regulă” (dacă a funcționat vreodată).
Evident, nu pot exista răspunsuri oficiale la asemenea întrebări.
Se recomandă prudență
Toți consultanții fiscali au atras atenția asupra importanței de a fi pru- dent. Iar aici se încadrează ilustrarea activității reale în documentele com- paniei, întocmirea corectă a contrac- telor de muncă (ar trebui să facă refe- rire inclusiv la articole din lege, cum ar fi Legea 16/2017 și/sau Legea 172/2020), realizarea dosarului privind prețurile de transfer, acolo unde este cazul, specificarea locului de muncă pentru șoferi, decizia de delegare, acordul de delegare, specificarea pe- rioadei (limitate) în care șoferii lucrea- ză în străinătate etc.
Sigur, nu poți să nu te întrebi – poate o firmă mică, având sub 10 ca- mioane, să aloce atâtea resurse, timp și bani, pentru a se pune la punct cu documentele? Ar trebui să poată! Mai ales că tarifele percepute de firmele de consultanță sunt ajustate și în func- ție de dimensiunile firmei pentru care lucrează (o firmă mai mică presupune mai puțin timp alocat).
A beneficia de consultanță în timpul controlului poate face, de ase- menea, diferența. Și pentru că un RIF nefavorabil poate apărea, nu ar strica un răspuns oferit de o echipă funcțio- nală – consultant și avocat. Mai ales că, astăzi, cu cât argumentele prezen- tate în RIF sunt mai complicate și greu de urmărit, cu atât soluția instanței de- vine mai greu de anticipat. „O loterie”, spunea unul dintre consultanți, mai ales că judecătorul, cel mai probabil, nu este expert pe zona de fiscalitate și cu atât mai puțin pe domeniul trans- porturilor.
Ce fac asociațiile patronale?
Sunt persoane care consideră că răspunsul este prea lent și prea „liniș- tit”. Totuși, patronatele au luat în con- siderare riscul pe care impozitarea diurnelor îl reprezintă pentru breaslă și au în vedere rezolvarea situației. Dar nu este chiar atât de ușor. Legis- lația permite, evident, acordarea diur- nei șoferilor, fără a exista precizări clare asupra situațiilor în care șoferii nu pot beneficia de caracterul neim- pozabil al diurnei primite. Deci nu este foarte clar ce lege și ce articole ar trebui modificate... O imunitate fiscală pentru toate firmele care realizează transport este greu de crezut că ar putea fi acceptată de guvernanți, care pot argumenta că orice potențial abuz al inspectorilor ANAF poate și trebuie rezolvat în instanță.
În orice caz, pare un subiect care nu se va rezolva rapid și, până atunci... paza bună...
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
octombrie 2020 ............................................................................................................................................ 25
 PIAȚĂ ȘI COMPANII












































































   23   24   25   26   27