Page 61 - Demo
P. 61

   Cătălin Țicu, director executiv Transport Public Sinaia:
„Ne-am inspirat, în realizarea caietului de sarcini, de la societăți de transport dezvoltate din România, precum cele din Cluj și Brașov. Toată lumea putea să ne vândă autobuze, însă nu sistemul integrat și Mercedes-Benz România a fost singurul care a putut face acest lucru. A fost o provocare și pentru ei.”
    Realizatorul desenului grafic cu care au fost colantate autobuzele este un tânăr artist sinăian, care a dorit să scoată în evidență faptul că Sinaia este un oraș al viitorului.
Astăzi, aceste griji s-au diminuat semnificativ și nu doar pentru că dis- cutăm de autobuze noi. Contractul include mentenanța și toate costurile de service pe cinci ani de zile. Mai mult decât atât, societatea de trans- port are acum la dispoziție un dis- pecerat complet echipat. Și munca tuturor devine mai ușoară...
„Atât dispecerul, cât și șoferul pot vedea dacă autobuzul este în întârziere sau în avans față de programul stabilit. Totodată, controlorii au primit niște dispo- zitive speciale”, a arătat Cătălin Țicu, director executiv Transport Public Sinaia.
Încă de la urcare, controlorul știe câți călători ar trebui să fie în autobuz și, cu ajutorul unui card special, blo- chează validatoarele din autovehicul.
Fiind totul pe bază de carduri și aplicație pentru telefon, procesul de control este mult mai facil. Însă ade- văratul câștig este faptul că șoferii nu mai vând bilete.
În Sinaia, călătoria costă 2 lei pen- tru un adult și un leu pentru elevi, biletul fiind valabil 30 de minute. În plus există o varietate de posibilități care includ 30 de lei abonament pen- tru elevi și 60 de lei pentru adulți, abo- nament pe o zi, 5 călătorii, 10 călă- torii... Cardurile pot fi încărcate de la automate, cu ajutorul aplicației sau la sediul societății de transport.
„Sunt 7 automate în oraș, însă noi punem accent pe aplicația mobilă, care
oferă posibilitatea de a achiziționa bilet de pe canapeaua din propria sufragerie. Aplicația oferă informații privind pozi- ționarea autobuzelor și recomandă, în funcție de destinație, cea mai apropia- tă stație și anunță ora la care ajunge primul autobuz. Utilizatorii pot achizițio- na atât bilet pe bază de cod QR, cât și abonament. În autobuz, avem montate cele mai moderne validatoare din țară, care permit plata pe bază de cod QR, card emis de societatea de transport și chiar card bancar”, a explicat directorul executiv Transport Public Sinaia.
Perioadă de calibrare
Totul este nou și modern, iar schim- barea atât de profundă, încât societatea de transport va avea nevoie de o perioadă de acumulare de informații, pentru a-și calibra corect activitatea.
„Avem rapoarte complexe, care includ câți călători se află în mașină în fiecare moment (senzori la ușile au- tobuzelor cu acuratețe de 99%), sen- zor la bușonul de carburant (poate fi presetată zona în care bușonul poate fi deschis, orice deschidere în afara ariei desemnate determină primirea de alerte în dispecerat), câte bilete au fost cumpărate, ce categorii, unde s-au validat, dacă au fost întârzieri... Este un moment zero pentru trans- portul public local, iar acum vrem să ne asigurăm că am gândit cea mai bună configurație pentru trasee, pen- tru a acoperi cât mai corect nevoia de transport a călătorilor, iar rapoartele oferite de soluțiile IT ne vor ajuta în acest sens”, a explicat Cătălin Țicu.
Thoreb a oferit soluția pentru ma- nagementul flotei, numărătoare călă-
tori, afișaj în stații și în autobuze, iar Telelink a asigurat soluția de ticketing. Flota va fi utilizată pentru transport în interiorul orașului, însă, în viitor, se are în vedere o lărgire a ariei pentru a fi asigurat transportul pe toată zona Văii Prahovei, interesul principal fiind
pe ruta Sinaia-Predeal.
Un aspect interesant este legat și
de obligațiile financiare ce decurg odată cu acest proiect.
„Fiind proiect pe fonduri europene, avem obligația ca, la 5 lei încasați, să facem cheltuieli de 10 lei. Practic, cheltu- ielile trebuie să fie duble față de înca- sări. Astfel se evită ca aceste proiecte să fie considerate ajutor de stat, iar ținta fondurilor este creșterea calității vieții oamenilor”, a adăugat Cătălin Țicu.
Se deschide, astfel, și posibilitatea de a crește salariile angajaților și, odată cu aceste majorări, se creează premisele rezolvării problemelor legate de personal.
„În trecut, am avut mari probleme cu angajarea șoferilor. Odată cu apa- riția noilor autobuze, au apărut CV-uri și, aparent, nu mai sunt probleme. Au venit șoferi inclusiv de la firme mari. Apropierea de casă reprezintă un motiv important, precum și necesitatea de a crește salariile, odată cu obligația de a avea costuri duble față de înca- sări. Ținta este să avem doar șoferi foarte buni, pentru a asigura, la toate capitolele, creșterea calității serviciului de transport”, a precizat Cătălin Țicu.
Sistemul utilizat de Transport Public Sinaia oferă posibilitatea de a integra pe cardurile aferente serviciului de transport plata parcărilor și a transportului cu telegondola.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
  Valeriu Zaharia, CEO Mercedes-Benz Trucks & Buses România:
„Ne bucurăm că Primăria Sinaia a ales să investească în autobuze ecologice, prietenoase cu mediul, dar extrem de performante, care să asigure un transport sustenabil pentru locuitori, și, desigur, suntem încântați că noi am avut oferta câștigătoare, prin prezentarea celei mai bune soluții tehnologice și comerciale. Este remarcabil că Sinaia a ales un partener cu tradiție, pentru că Daimler nu este doar cel mai mare producător de autoturisme, ci și de vehicule comerciale. Iar tehnologiile noastre, actualizate în permanență, și-au dovedit deja eficiența și fiabilitatea, în numeroase orașe europene.”
octombrie 2020 ............................................................................................................................................ 61
 PIAȚĂ ȘI COMPANII







































































   59   60   61   62   63