Page 59 - Demo
P. 59

   Daniel Micu, consultant în transporturi:
„Au plecat mulți șoferi de la firmele de transport private. De asemenea, sunt firme de transport internațional care nu mai pot susține personalul din autogări și agenții. Sunt elemente esențiale în funcționarea unei firme de transport, care nu mai pot fi menținute, și sunt inclusiv operatori mari care se află în această situație. În plus, sunt autocare noi care nu pot fi utilizate și ratele de leasing se reiau la începutul anului viitor. La ora actuală, sunt mulți transportatori care se gândesc să renunțe.”
 tator îi are la lucru pe Comunitate, pot să apară 2-3 variante de transport, pentru a duce și readuce în țară șoferii. În cazul transportatorilor mari, cu peste 100 de camioane pe Comu- nitate, un calcul făcut cu atenție s-ar putea să releve ca fiind cea mai renta- bilă achiziționarea propriului autocar, care să realizeze săptămânal aceste curse. În plus, astfel, nu va depinde de un prestator și de alți șoferi și își poate utiliza propriii conducători auto, pentru că mulți dintre șoferii de camion au și permise categoria D. Astfel, va avea un serviciu de transport mai rapid și mai bine adaptat la nevoile lui, mai ales că, în general, camioanele sunt împărțite pe diverse zone.
Există și varianta curselor charter (ocazionale), pentru cei care doresc să își ducă șoferii la punctele de îm- barcare din Europa. Acest sistem s-a practicat de multă vreme pentru lucră- tori din alte industrii și poate fi adaptat fără probleme pentru nevoile transpor- tatorilor de marfă. Sigur, există și va- rianta curselor de linie, însă aceasta ar fi cea mai defavorabilă – șoferii nu sunt duși în punctul unde trebuie să ajungă, apare riscul contactului cu alți pasageri, iar timpul de transfer este lung. Probabil, o parte dintre firmele mici și medii va rămâne la varianta de 8+1 locuri, sau microbuze de 20 de locuri, cu care își vor transporta în continuare șoferii, așa cum au făcut și până acum – transporturi organizate pe cont propriu.
Ar trebui ca operatorii de transport călători să vină
cu oferte viabile către transportatorii de marfă și există potențial în acest sens, pentru că sunt foarte mulți care au făcut curse ocazionale cu muncitori din alte domenii.
Astfel, au experiența necesară și pot veni cu oferte convenabile pentru transportatorii de marfă, în organiza- rea unor curse charter săptămânale, chiar prin combinarea mai multor firme de transport marfă. Ar putea fi renta- bilă utilizarea unui autocar cu care să atingi câteva puncte de lucru (parcări) – să duci și să preiei șoferi de acolo. Este știut faptul că șoferii au, în gene- ral, volume mari de bagaje și, astfel, utilizarea unor autocare închiriate/char- tere ar fi oportună pentru firmele de di- mensiuni medii. Un contract, în acest sens, cu o firmă de transport călători ar putea reprezenta și o dovadă solidă în fața autorităților asupra faptului că firma de transport marfă a pus la dis- poziția șoferilor mijloacele de a se în- toarce acasă, la termenul prevăzut de legislație. Lista de pasageri atașată documentului de control pentru curse
ocazionale ar trebui să fie o dovadă mai mult decât suficientă.
Când estimați o revenire completă pentru transportul regulat național?
Ne-am bucura dacă, în primăvara anului viitor, vom fi aproape de volu- mele din 2019. Se apropie sezonul de iarnă, luna decembrie este la un nivel destul de scăzut, iar ianuarie la fel... Probabil spre primăvară, în cazul în ca- re condițiile de sănătate vor permite, vom începe să simțim o revenire către volumele din 2019. Practic, timp de 12 luni de la debutul pandemiei, nu putem spera la o revenire. Situația din învăță- mânt a dus, de asemenea, la diminua- rea numărului de abonamente aferente elevilor și, totodată, nu mai există soli- citările obișnuite venite din partea șco- lilor pentru curse speciale. Estimez că, pe partea de abonamente, transporta- torii vor avea scăderi de 50-60% față de anul trecut. Ne încurcă și neclarită- țile create de ordonanța privind trans- portul gratuit al elevilor. Practic, consi- liile județene și inspectoratele școlare nu au elaborat norme de aplicare și abonamentele trebuie vândute în con- tinuare pe vechiul sistem. Până nu se stabilește cine și cum decontează aces- te abonamente, operatorii de transport nu pot lucra după noua ordonanță.
Cum vedeți 2021?
Ca pe o perioadă de redresare. Trebuie să ne păstrăm pe o pantă ascendentă, să intrăm în normal cu transportul județean, interjudețean și internațional, acesta din urmă fiind, la rândul său, într-o foarte mare sufe- rință. Dacă lumea va reîncepe să cir- cule, transportatorii vor putea spera într-o redresare, pe parcursul anului 2021. Așa cum spuneam, cursele județene au mari probleme, iar cele interjudețene întâmpină dificultăți poa- te chiar mai mari, mai ales că, într-o măsură importantă, se bazau pe ac- tivitatea studenților.
Sunt probleme foarte mari și, cu siguranță, nu toate firmele vor depăși pandemia.
Vedem tot mai puține autobuze pe șosele, sau vedem microbuze care au înlocuit autobuzele... Sunt foarte multe trasee care se realizează, as- tăzi, cu microbuze. Vedem deja foarte multe autobuze și autocare trase pe dreapta, multe dintre acestea de foarte bună calitate. Printre ele se află și flota de autocare utilizată, anii trecuți, pentru transportul turiștilor asiatici în Europa. Vor fi colegi care nu vor putea trece cu bine peste această criză. Pro- babil „vârful” ieșirilor din piață îl vom avea la jumătatea anului viitor.
Credeți că vom avea atribuiri pentru transportul județean, anul viitor? Situația actuală a dat peste cap
tot ceea ce previzionam, iar consiliile județene sunt concentrate pe proble- mele generate de pandemie. Trans- portul județean funcționează, în acest moment, din inerție și, probabil, până la jumătatea anului viitor, va funcționa la fel. Sigur, între timp, vor demara discuțiile între transportatori și auto- rități, pentru a defini direcția în care vom merge. Trebuie să vedem care segmente din transportul județean vor fi trecute pe zona serviciilor de utilitate publică, pentru că este clar că nu putem trece tot transportul județean în acest segment. Avem nevoie de niște analize foarte serioase și va trebui aplicat regulamentul european în litera lui și făcute acele studii de mobilitate, care durează, în mod normal, între 12 și 18 luni. Din punctul meu de vedere, discutăm de un proces de durată și nu văd posibilitatea de a avea atribu- ire, anul viitor. Trebuie să avem în ve- dere că, la ora actuală, transportul județean funcționează și reușește să acopere mare parte din nevoia de transport a populației.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
octombrie 2020 ............................................................................................................................................ 59
 PIAȚĂ ȘI COMPANII















































































   57   58   59   60   61