Page 29 - ZIUA CARGO
P. 29

Cum alegi scenariul
potrivit?
Întotdeauna, atunci când faci bugetul, iei în calcul mai multe scenarii. Iar astăzi o strategie financiară clasică este, cel puțin, perimată. Există, însă, instrumente care ne pot ajuta să răspundem la întrebarea „Ce se potrivește companiei mele?”.
 Mă voi opri asupra a cum fa- cem astăzi cărțile pentru mâine... cel puțin din punct de vedere financiar.
Din păcate, 80% dintre IMM-urile din România nu au o strategie finan- ciară actualizată la contextul pande- miei. Cred că v-ați săturat deja să vi se vorbească despre mediul instabil, căruia trebuie să îi facem față. Tocmai de aceea nu voi scrie despre provo- cări, ci despre modul în care le așe- zăm în scenarii.
Noua abordare financiară implică o planificare cu scenarii multiple.
Bineînțeles, veți avea în vedere, atât scenariul cel mai prost, cât și pe cel mai bun. Este înțelept să ne con- struim, astăzi, bugetul pe baza celui mai nefavorabil scenariu, dar (aten- ție!), nu veți comunica niciodată vân- zătorilor acest scenariu. Întotdeauna vânzătorii vor avea în vedere o varian- tă mai bună, care să îi motiveze. Iar un sistem de bonusare variabil bine pus la punct va ajuta echipa să își atingă potențialul.
Dar să ne întoarcem la antrepre- nori și la faptul că, în construcția buge- tului, vor trebui să țină cont de cele mai rele situații și să stabilească, în acest context, la ce nivel trebuie să se ridice vânzările, pentru a putea fi acoperite costurile fixe și cele implicate de nevoia de extindere (eventual).
În tot acest context, trebuie să evaluăm corect și descoperirea de cont de care vom avea nevoie.
De exemplu, dacă am în vedere o cifră de afaceri de 100 de milioane de lei/lună, descoperirea de cont ar trebui gândită la aproximativ 20-30 de milioane de lei, în funcție de termenele de plată, pentru că este necesar ca unele plăți să fie făcute mai repede de- cât încasările. Atunci când scenariul ia în calcul încasări de 50 de milioane de lei, linia de credit va fi, evident, mai mică. Este foarte important să esti- măm corect, încă de la început, veni-
Ioana Arsenie
turile, pentru că nu va fi niciodată efi- cient să negociem lunar cu banca, pentru a majora linia de credit. Pe de altă parte, o linie de credit prea mare, pe care nu o vom utiliza în întregime, va genera costuri de neutilizare pe care banca le va impune.
Factori de luat în calcul...
Dar, pentru a avea o previziune corectă, trebuie luați în calcul factori esențiali în situația actuală, precum schimbările în nevoile clienților și potențialilor clienți de transport, forța de vânzare și modul în care acoperă piața, mixul de tarife și servicii oferite, productivitatea forței de muncă, cos- turile operaționale. Iar datele, cantita- tive și calitative, colectate atât din surse interne, cât și externe, trebuie analizate.
... persoane cheie...
Nu uitați să identificați persoanele cheie din organizație, cu acces la infor- mații esențiale și care ajută la luarea rapidă a deciziilor. Am aici în vedere
vânzările, marketingul, supply chainul sau HR. Managementul de top are nevoie de input de la echipa sa, fie din zona administrativă, fie din teren.
Acordați importanță cifrelor în tota- litatea lor, nu doar P&L, cash flow sau active și pasive. Și, nu uitați, un expert cu ochiul format în industrii diverse poate aduce valoare, prin corelații și optimizări.
... și instrumente financiare
Tocmai pentru a oferi antrepreno- rilor un instrument care să îi ajute să își ia deciziile,TrustedAdvisor a lansat, în această vară TrustedApp.
Aplicația este capabilă să stabileas- că categoriile de raportare (venituri/chel- tuieli) în mod personalizat, pentru fie- care firmă, pornind de la balanța de verificare contabilă. În fiecare lună, se preiau datele prin import și sunt au- tomat mapate și raportate, conform categoriilor stabilite. Clientul vizualizea- ză rezultatul financiar și sub formă gra- fică. Și a avea informațiile la îndemâ- nă (inclusiv grafic) este primul pas spre a alege scenariul potrivit. Antreprenorul român din transporturi nu trebuie să plece dintr-o poziție dezavantajoasă, atunci când își construiește bugetul.
Cum aleg scenariul potrivit pentru compania mea, în această perioadă de pandemie? Astăzi aveți instrumen- tele pentru a putea răspunde! Nu tre- buie decât să le luați în calcul.
Ioana ARSENIE
strateg financiar Trusted Advisor ioana@ioanaarsenie.ro
  noiembrie 2020 ............................................................................................................................................ 29
 CONSULTANȚĂ









































































   27   28   29   30   31