Page 30 - ZIUA CARGO
P. 30

De ce consiliere
psihologică în companii?
Am fost, în ultimii 5 ani, implicată în activitatea de training,
în companii, pe diverse teme, de la comunicare la gestionarea conflictelor. Lucruri simple și tehnice. Strategii, idei, puncte de urmărit și... cam atât. Parcă a lipsit ceva de la fiecare workshop, și anume conexiunea reală cu omul din fața mea, ca întreg.
  Nu doar cu abilitățile lui și cu responsabilitățile de la job, ci și cu fricile, cu nepăsarea, cu neimplicarea, de multe ori cauzată de problemele personale din familie, sau de valorile lui.
Sunt oameni care nu se potrivesc cu jobul
Mereu am văzut oameni care nu se potrivesc cu jobul ales, valorile lor sunt diferite de cele ale companiei, potențialul lor e mult mai mare... sau poate că nu.
Atunci când eram la un training, aveam mereu în minte un conflict, atunci când întâlneam o astfel de per- soană. Daca era la cabinet, un obiectiv comun ar fi fost schimbarea locului de muncă, sau negocierea pentru alte res- ponsabilități. Dar, fiind la un workshop cu un departament al unei companii, obiectivul meu alături de manager era altul, poate de implicare, comunicare, de o echipă mai sudată etc. Astfel de lucruri ajută, pe moment, uneori chiar și pe cel/cei care nu se integrează cu sarcinile jobului. Alteori, exercițiile
provocative scot la lumină conflictele existente în acea echipă. Le aduc în față fără să vrea. Și asta înseamnă că lucrurile se vor rezolva, pe de-o parte, chiar dacă înseamnă plecarea unui om din firmă. La astfel de activități, mana- gerul este mereu surprins. Cunoaște oamenii din echipa sa într-o lumină nouă, descoperă potențialul ascuns, inițiativa la unii angajați care erau puși mereu în umbră și, poate, nepăsare la cei care ar trebui să conducă.
Colaborarea cu un psihoterapeut, în cadrul unei companii, este necesară pentru consilierea psihologică pe care o poate oferi angajaților, la un nivel mai profund.
Unui angajat care nu comunică bine îi poate fi de folos un training
de comunicare, dar se va întoarce la vechile tipare. Trebuie explorate blocajele lui de comunicare.
Iar aceasta pentru că nu este așa doar la job. Probabil și cu familia, cu prietenii se comportă la fel, în privința
comunicării. Comunicarea o învățăm în familie. Dacă, în familie, lucrurile erau spuse voalat, sau erau ascunse, sau erau prea directe etc., tendința persoanei este să repete inconștient aceste tipare. De aceea, un training nu rezolvă lucrurile, dacă se prezintă 5 pași pentru o comunicare eficientă.
Rațional înțelege, dar rădăcina co- municării este în emoțional, de multe ori... adică în relația cu cei apropiați. De aceea, consilierea psihologică are un rol aparte.
Problemele în familie contează!
Un alt exemplu este: un dispecer află de un diagnostic grav al cuiva a- propiat din familie. Pe de-o parte, este posibil ca, venind la job, să se scufun- de în muncă și, astfel, îl ajută să nu se mai gândească. Pe de altă parte, e posibil ca, în această situație, să fie distras, să facă greșeli, randamentul să nu mai fie același, cu colegii să vorbească urât sau să se retragă.
Astfel de vești, în cazul unui șofer, presupun comportamente și mai inten-
CONSULTANȚĂ
  30 .............................................................................................................................................. noiembrie 2020















































































   28   29   30   31   32