Page 37 - Revista ZIUA CARGO
P. 37

    Alexandru Santamarian: „Pentru viitorul apropiat, dincolo de pandemie, dacă nu se va schimba nimic în ceea ce privește PM 1, ne așteptăm ca, în a doua jumătate a anului 2021, să vedem anumite efecte pe piață, pentru că este posibil ca multe companii românești să își transfere operațiunile în alte țări, prin intermediul unor subsidiare, ceea ce va duce la o scădere a pieței totale.
Un al doilea aspect pe care trebuie să îl luăm în considerare este lipsa de componente electronice, care afectează industria automotive la nivel global,
în special în ultima lună. Cererea pentru componente electronice pentru computere, telefoane, tablete etc. a crescut, fabricile au fost oprite, o perioadă, anul trecut, iar, acum, și industria auto revine treptat la volumele normale, astfel încât producătorii de componente nu pot acoperi rapid întreaga cerere. Acest lucru poate avea un impact asupra vânzărilor și livrărilor totale, la nivel de industrie.”
în ce mai digitalizate, că vor fi conectate și vor dispune de mai multe servicii pe platformele digitale. De asemenea, transportatorii trebuie să se asigure că nu își pierd șoferii, în special pe cei buni, care constituie baza activității unei companii de transport.
Iar generațiile noastre noi de camioane pot reprezenta un instrument important în efortul de a păstra șoferii în cadrul firmei.
Nu în ultimul rând, în special la vehiculele pentru șantier, noile cami- oane propun multe sisteme care pot crește eficiența în operare, cum ar fi noua punte tandem de 38 t, care poate oferi posibilitatea creșterii tonajului pe arii restrânse. Anul trecut, am derulat un test pilot cu un software pentru ma- nagementul activității de șantier, de natură să optimizeze încărcările. Aces- ta este încă un nou instrument în curs de implementare.
Care este situația gamei de vehicule cu propulsii alternative a Volvo Trucks?
Dacă există un client, astăzi, care dorește un camion electric Volvo, sun- tem pregătiți să îi oferim această so- luție, deși termenul de livrare este, încă, destul de lung. Am început, deja, să livrăm clienților camioane electrice încă din 2019, din gamele FL și FE, iar, anul acesta, clienții pot comanda camioane FH, FM, FMX, FL și FE cu
propulsie electrică, pe lângă cele pe gaz sau diesel, livrarea camioanelor grele electrice fiind programată să în- ceapă în 2022. Cred că serviciile de colectare a deșeurilor și distribuția ur- bană se vor mișca mai rapid, compa- rativ cu transportul național, de exem- plu. Avem, deja, soluțiile și este și mai fezabil din punctul de vedere al infrastructurii. Pentru transportul națio- nal și de lungă distanță, tranziția o să fie mai lentă, dar se va întâmpla, cu siguranță.
În ceea ce privește propulsia pe gaz, oferta noastră se bazează pe LNG, unde există, în continuare, în România, provocarea infrastructurii de încărcare.
Utilizarea camioanelor electrice va fi de natură să schimbe drastic afacerea de transport, în sine? Pentru o companie de transport,
misiunea va rămâne aceeași, de a
transporta bunuri din punctul A, în punctul B, chiar dacă se vor schimba parametrii de calcul, din punct de vedere al eficienței și investițiilor. Dar impactul mai mare va fi pentru produ- cător și pentru furnizorul de servicii; atelierele service vor trebui să fie pregătite pentru un pachet de servicii diferit, pentru acest tip de camioane.
Dacă vorbim doar despre prețuri, într-adevăr, camioanele electrice se situează la un nivel crescut față de cele diesel, dar trebuie avut în vedere și TCO, deoarece, în mod evident, nu mai trebuie să alimentezi cu motorină și AdBlue și dispui de reduceri de costuri și la nivelul operațiunilor de întreținere.
Companiile de transport, împreună cu Volvo, trebuie să se gândească, apoi, și la modul în care vor să fie per- cepute de către clienți și dacă vor sau nu să fie parte a acestei inițiative de atingere a nivelului de zero emisii.
Cum vede Volvo Trucks viitorul vehiculelor autonome, mai ales în contextul în care a dezvoltat, deja, proiecte în acest domeniu?
În zonele cu circuit închis, cum ar fi minele sau zonele portuare, cred că trecerea la camioanele autonome va avea loc mai rapid decât în alte do- menii. În prezent, legislația care vizea- ză operarea camioanelor fără șofer pe drumurile publice este aproape ine- xistentă. Cred că focalizarea va fi în primul rând pe electromobilitate, iar vehiculele autonome vor fi pe planul doi. Este vorba și despre contextul social și legal, al responsabilității în caz de accident etc. Astăzi, este prea devreme să ne gândim la o companie de transport fără șoferi. Pentru mâine, este o întrebare foarte pertinentă.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
  Alexandru Santamarian: „Atunci când Volvo a lansat camioanele pe gaz lichefiat, a realizat o comparație a TCO cu camioanele normale. S-a demonstrat că, atunci când este vorba despre transportul de lungă distanță, la un anumit kilometraj, de 130-140.000 km anual, diferența de preț inițial este recuperată în mai puțin de doi ani. Pentru electric, se vor face aceleași comparații, dar este, încă, prea devreme să ne pronunțăm, mai ales în contextul în care camioanele de transport de lungă distanță nu se află, deocamdată, în operare.”
februarie 2021 .............................................................................................................................................. 37
 CAMIOANE ȘI SERVICII













































































   35   36   37   38   39