Page 50 - Revista ZIUA CARGO
P. 50

   Soluția sud-coreeană KIGIS completează sistemele de siguranță aflate deja pe echipamente.
 Vizibil în orice moment, avertizat de fiecare dată
În momentul în care este vorba despre activități repetitive, precum cele din depozit, nivelul de atenție scade. Te obișnuiești cu zgomotul, cu utilajele,
cu pietonii care, în general, respectă niște tipare. Există însă momente în care lucrurile se petrec diferit. Atunci, mai ales pe fond de oboseală, au loc accidente. KIGIS are, și în acel moment, grijă să te pună în gardă.
UPDATE în SIGURANȚĂ
Cască. Bocanci. Vestă. Utilaje echipate cu sisteme de siguranță. Circuite bine stabilite și marcate corect. Și, bineînțeles,
un instructaj temeinic al angajaților. Fără îndoială, un depozit unde siguranța angajaților este tratată prioritar. Și totuși...
 Coreea de Sud a introdus, în urmă cu 5 ani, o soluție nouă, aplicată în vestul Europei în ultimii 3 ani, care așază vizibilitatea oa- menilor și a echipamentelor pe o treaptă nouă.
IPAS (Intelligent Proximity Alert System) – KIGIS a fost adus, de anul trecut, în România de Global Warehous- ing Technologies, oferindu-le o nouă va- riantă de acțiune celor care privesc anga- jatul ca pe principala resursă a firmei.
Mihai Iancu, CEO Global Ware- housing Technologies, recunoaște că, în perioada în care conducea o com- panie importantă de logistică, nu și-a pus problema că ar putea accesa sis- teme precum cel furnizat de KIGIS. Dar tocmai experiența îndelungată din depozit l-a făcut să își dea seama ime- diat de necesitatea unei astfel de so- luții, care poate să acopere o parte din distanța ce trebuie parcursă între soluțiile pasive de securitate și auto- matizare.
„Odată cu pandemia, am conștien- tizat cu toții ce înseamnă omul și cât este de important să beneficieze de un loc de muncă sigur. Chiar dacă este, în- că, destul de complicat să convingi per- soanele aflate în zona de management că pot și este indicat să se facă mai mult în zona de safety, sunt ferm convins că, odată cunoscut sistemul, va fi bine primit de piață”, a apreciat Mihai Iancu.
Dar ce înseamnă implementarea unei soluții de ultimă oră?
Într-o primă fază, trebuie realizat un audit, prin intermediul căruia sunt identificate zonele cu potențial de pe- ricol, unde pot avea loc accidente de lucru, care pot implica oamenii sau uti- lajele. „Să luăm doar un exemplu, acela al ușilor prin care se intră din zona de birouri în zona de producție sau depo- zit. În general, prin fața acestor uși trec echipamente, uneori cu viteză mare, iar persoanele care au fost să mănânce se pot întoarce cu o cafea în mână și cu ochii în telefon. Astfel, se creează
Mihai Iancu
premisele unui accident. Alte zone de pericol sunt reprezentate de ieșirea dintre rafturi a pickerului sau de inter- secția a mai mult de 3 căi, unde se pot întâlni mai multe utilaje și pietoni.”
Odată identificate zonele pericu- loase, sunt evaluate distanțele de si- guranță, în funcție de viteza la care circulă echipamentele, și sunt analiza- te elementele de productivitate.
Astfel, se stabilește cu exactitate distanța de la care trebuie activate atenționările, care poate merge până la
30 de metri.
Alarmele pot fi acustice, vocale, ba- zate pe vibrații sau semnale luminoa- se, transmise prin intermediul unor dis- pozitive care nu deranjează angajatul. „Noi am fost cei care au introdus aten- ționările luminoase, eliminând semnalul acustic, pentru a nu stresa suplimentar lucrătorul, deja afectat de zgomotul din depozit. Practica a fost, ulterior, gene- ralizată, la nivel european și în Coreea de Sud”, a precizat Mihai Iancu.
Senzori conectați, în ultrawide band. Dispozitive prietenoase...
Concret, IPAS (Intelligent Proximity Alert System) utilizează tehnologie de ultimă generație și măsoară cu exac- titate distanța dintre vehicule și pietoni, furnizând o avertizare de coliziune ex-
trem de fiabilă. De menționat că sis- temul de senzori lucrează independent de softuri, conectându-se unul la altul în ultrawide band, fără să interfereze cu RFID.
Eroarea la măsurare poate ajunge la 0,5-1%, ceea ce, la o distanță de mai mulți metri, este insesizabil.
Sistemul, foarte ușor de montat pe echipamente (și de transferat de pe un utilaj pe altul) și prietenos cu operatorul uman, care îl poate pur si simplu am- plasa pe cască sau pe braț, transmite avertismente de proximitate între vehicul și pietoni sau între vehicule.
... semafoare
De asemenea, există semafoare, care se montează la intersecții sau în zona unde se iese din birouri, care in- clusiv dau prioritate la trecerea prin in- tersecție în funcție de momentul în care fiecare utilaj sau pieton a ajuns, după principiul primul venit, primul plecat.
Un proiect adaptat, pe bază de audit
„Abia după finalizarea auditului, care se poate întinde pe perioade cuprinse între câteva zile și două sau trei săptă- mâni, este elaborat proiectul (într-o săp- tămână), care include estimarea costu- rilor, și prezentat potențialului beneficiar. Bineînțeles, acesta poate fi introdus gradual, în funcție de prioritățile compa- niei”, ne-a mai explicat Mihai Iancu, subliniind că soluția merge pe ideea de a proteja oamenii fără să fie micșorată viteza utilajelor, sau să fie aplicate restric- ții suplimentare de acces. Pe scurt, solu- ția sud-coreeană, furnizată, în România, de Global Warehousing Technologies este una potrivită în orice depozit, în orice fabrică și, inclusiv, în site-urile de construcții... potrivită oricui care vrea să treacă într-o nouă etapă din punctul de vedere al protecției angajaților.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
  50 .............................................................................................................................................. februarie 2021
LOGISTICĂ



































































   48   49   50   51   52