Page 14 - Revista ZIUA CARGO
P. 14

Controale pe tema
Pachetului Mobilitate 1?
Ca de obicei, în luna martie, încercăm să luăm pulsul pieței cu privire la șoferi. Se întorc acasă la 4 săptămâni? Ce se întâmplă cu veniturile conducătorilor auto? Se fac controale, la nivel european, pe tema prevederilor Pachetului Mobilitate 1?
Cum vedem diurna și cât timp pierdem suplimentar în graniță? Care sunt riscurile principale și cum ne organizăm?
  I nformațiile primite sunt diferite, în funcție de rutele abordate și tipul de transport, și, tocmai de aceea,
mai interesante. Sunt și zone în care practicile coincid, însă. Vă invit să citiți în paginile următoare răspunsurile pe care ni le-au furnizat companii impor- tante din zonele de transport interna- țional, intern și expres. Unde sunt, oa- re, provocările mai mari?
George Șuteu, CEO Agexim Spedition „Întoarcerea acasă la maximum
4 săptămâni afectează productivitatea și, implicit, veniturile șoferilor”
„Se observă o reticență crescută cu privire la angajare. Șoferii sunt in- teresați, în mai mare măsură, de con- dițiile și țările unde își vor desfășura activitatea, nu doar de remunerație.
În plus, limitarea la maximum 4 săptămâni consecutive a programu- lui de lucru în comunitate nu oferă fle- xibilitate și afectează productivitatea. Am auzit, deja, în mod repetat, de controale la nivel european privind respectarea acestei prevederi și, în special în Germania, am observat o intensificare a verificărilor cu pri- vire la obligativitatea petrecerii pau- zei săptămânale de 45 de ore în afara vehiculului.
Nivelul de salarizare al șoferilor s-a modificat, periodic, în ultimii ani, iar întoarcerea acasă la maximum
4 săptămâni afectează productivitatea și, implicit, veniturile.
Parcările sunt insuficiente atât ca număr, cât și ca localizare și condiții. În organizarea fiecărui transport, se ține cont de locurile de parcare dispo- nibile/necesare, iar șoferii beneficiază de asistență și instrucțiuni în acest sens.
Apreciem, la șoferi, profesionalismul, capacitatea de adaptare la schimbare și, în special, la noile tehnologii.
Comunicarea cu șoferii se face, în mare măsură, în scris. Utilizăm echi- pamente de comunicație (smartpho- ne) și monitorizare/telematică, inclusiv aplicații specifice.
În privința pregătirii, instructajul inițial, de la angajare, este urmat de altele periodice (de regulă, la începe- rea fiecărui sejur). De asemenea, șo- ferii au la dispoziție manualul conducă- torului auto, ca instrument permanent.
Toate instrucțiunile și procedurile de lucru pun pe primul loc siguranța și securitatea oamenilor, precum și a muncii lor. De la însușirea normelor SSM și până la utilizarea parcărilor securizate, obiectivul principal este același: desfășurarea activității în con- diții de maximă siguranță.
Urmărim, cu precizie, orele de lucru ale șoferilor, inclusiv timpii de așteptare pentru diverse operațiuni (încărcare, descărcare, vamă, test COVID-19).
De asemenea, facem diferențe pri- vind plata acestora în funcție de oră (zi/noapte) și țara tranzitată. Pentru că telematica actuală permite monito- rizarea îndeaproape a consumului, mergem pe variante de consum real.
Șoferii nu trebuie să folosească mag- netul sau alte dispozitive de manipulare a tahografului sau să consume băuturi alcoolice, trebuie să respecte viteza legală și să păstreze un comportament civilizat în relație cu clienții și în parcări.
Urmărim îndeplinirea acestor condiții prin instrucțiuni de lucru, procedurarea activi- tății și auditarea acesteia.
În privința blocajelor din frontie- re, fiecare graniță afectează produc- tivitatea zilei respective cu aproxi- mativ 35-50%. În cazuri excepționale, chiar și cu 70-90%.
În concluzie, șoferii sunt supuși unui nivel crescut al stresului, ca ur- mare a controalelor succesive, timpilor de așteptare sau incertitudinilor legate de reglementări noi cu aplicare ime- diată și fără o informare prealabilă.
Cu toate acestea, în proporție co- vârșitoare preferă perioade de lucru mai mari decât cele impuse a câte 4 săptămâni consecutive.”
Alexandru Borza, fleet manager H.Essers
„ISCTR începe să efectueze controale privind Pachetul Mobilitate 1.
Chiar am avut unul de curând”
„În acest moment, suntem în regu- lă, din punctul de vedere al disponi- bilității șoferilor pentru angajare, deși temerea generată de pandemie i-a făcut pe mulți să stea mai mult pe acasă.
Nu pot spune că am sesizat, la nivel european, o creștere a numărului de controale cu privire la obligativitatea petrecerii pauzei săptămânale de 45 de ore în afara vehiculului, conform
  GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
14 .................................................................................................................................................. martie 2021




































































   12   13   14   15   16