Page 16 - Revista ZIUA CARGO
P. 16

 numărul celor care vor să o și facă este foarte mic. Șoferii sunt liberi să aleagă ce vor să facă după 4 săp- tămâni de lucru. Noi acționăm în funcție de ceea ce își doresc ei. Dacă vor să se întoarcă acasă după 4 săptămâni, au această posibilitate, dacă vor să mai rămână la lucru, o pot face și ne dau în scris alegerea lor. Nu am modificat salarizarea șofe- rilor noștri, dar veniturile celor care se întorc acasă la 4 săptămâni vor fi influențate (vor câștiga mai puțin).
La nivel european, nu ne-am confruntat nici cu controale privind întoarcerea șoferilor acasă, nici cu acțiuni de verificare privind obligati- vitatea petrecerii pauzei de 45 de ore în afara vehiculului.
În fiecare țară, sunt mult prea pu- ține parcări, față de necesități. Dacă au nevoie, șoferilor li se asigură asis- tență în legătură cu parcările.
Apreciem, la conducătorii auto loialitatea, seriozitatea, flexibilitatea și profesionalismul.
Atât pentru urmărirea activității șo- ferilor, cât și pentru comunicare, folo- sim echipamentele de la Trimble. În ulti- mul an, nu am operat schimbări în modul de comunicare dintre dispecer și șofer.
Grupul belgian Be-Trans, din care Marvicon face parte, are un departa- ment de training șoferi și realizează, contra cost, și pregătirea șoferilor noștri, care primesc, astfel, instruire pentru conducere defensivă, pentru asigurarea mărfii, cu privire la regulile de compor- tament ce trebuie urmate la locurile de încărcare sau descărcare etc.
Abordăm aspectele legate de sigu- ranță și securitate cu mare seriozitate și responsabilitate. Din punctul meu de vedere, cele mai mari riscuri țin de intra- rea hoților în cabina camioanelor și, apoi, de furtul de marfă din camioane.
Cele mai ridicate niveluri de risc de furt se manifestă în țările care se consideră foarte civilizate: Belgia, Franța și Țările de Jos.
Revenind la riscuri pe plan local, dacă ne uităm la ce face ANAF, în ulti- mul timp, putem spune că acordarea diurnei reprezintă un risc fiscal, chiar dacă se face respectând legile din România.
Dispecerii urmăresc, zilnic, progra- mul de lucru și de condus al șoferilor, nu facem diferențe de plată în funcție de țara tranzitată, dar se plătește spor pentru orele de noapte. De asemenea, dacă se lucrează în sărbători legale, orele se plătesc conform legii.
Consumul de carburant este cel real, dar monitorizat permanent, pen- tru ca, dacă apar anomalii, să se facă imediat verificări.
Șoferii nu au voie să folosească magnetul sau alte dispozitive de mani- pulare a tahografului, și o știu de la început. Am identifica imediat astfel de acțiuni, pentru că activitatea condu- cătorilor auto este permanent monito- rizată. Pe de altă parte, nu cred că șo- ferii folosesc așa ceva din proprie inițiativă, fără ca firma să știe, sau să le ceară să facă asta. De asemenea, trebuie să respecte viteza legală (ra- darele le plătesc ei) și să nu consume băuturi alcoolice. Din păcate, nu pu- tem stopa acest fenomen, dar, prin discuții cu șoferii, încercăm să redu- cem și să limităm cât putem asta. O altă direcție pe care o urmărim ține de comportamentul civilizat la clienți și în parcări, iar aceste aspecte se discută la angajare, în timpul trainingului, dar și ulterior, dacă primim informații des- pre un comportament nepotrivit al șo- ferilor noștri.
Din fericire, nu prea am avut situa- ții cu camioane blocate, în această pe- rioadă, în graniță, sau, dacă au fost, nu au stat foarte mult. Oricum, fiecare blocaj atrage după sine o întârziere a curselor. În cazul nostru, nu au fost întârzieri mai mari de o zi. Pot spune, însă, că șoferii sunt supuși unui nivel mai mare al stresului, în această peri- oadă. Nu prea au fost probleme, dar, atunci când au fost, am stat de vorbă cu ei și, dacă a fost nevoie, le-am acor- dat zile libere, ca să poată merge acasă, pentru a se liniști. Oricum, este mic numărul șoferilor care vor să vină mai des acasă. Același lucru este valabil și în cazul celor care vor să se întoarcă de pe comunitate, pe intern, sau pe tur- retur. De obicei, cei care vor pe intern sau tur-retur, cer asta de la angajare.”
Dragoș Toma, trucks & drivers manager Mainfreight
„Am reușit, în an de pandemie, să mărim nivelul salariilor șoferilor”
„În ultima perioadă, observăm o creștere a interesului șoferilor pentru firmele care oferă stabilitate și sigu-
ranță, mai ales în ceea ce privește menținerea veniturilor pe timp de criză. De aceea, din punctul nostru de vede- re, am observat o îmbunătățire în zona disponibilității conducătorilor auto pen- tru angajare. Precizez că, în cadrul companiei noastre, am reușit, în an de pandemie, să mărim nivelul salariilor atât la angajare (astfel încât nu avem niciun șofer încadrat cu salariu minim pe economie), cât și în cazul celor cu vechime în companie (în trepte cres- cătoare, pentru fidelizare și ca un aju- tor în vederea pensionării).
Este de notorietate problema locu- rilor de parcare, în special după ora 17.
Le recomandăm conducătorilor auto să folosească parcările cu plată.
În marea lor majoritate, cursele se desfășoară într-o manieră deja cunos- cută de către șoferi și își organizează programul astfel încât să ajungă în timp util la parcările cunoscute.
În prezent, urmărim la șoferi serio- zitatea, profesionalismul, implicarea și gradul de adaptare. În privința con- sumului de carburant, pe raportăm la unul real, monitorizat îndeaproape, astfel încât să nu existe variații nejus- tificate.
Urmărim respectarea termenelor de livrare cu ajutorul unui soft intern de monitorizare a activităților șoferilor. De asemenea, acordăm atenție orelor lucrate în vederea organizării curselor, astfel încât să ne putem încadra în programul de lucru.
Întotdeauna punem accent pe siguranță și securitate, pornind de la nivelul de dotare al șoferilor și mași- nilor cu echipamente adecvate și con- tinuând cu partea tehnică a mașinilor.
În momentul actual, riscul principal îl reprezintă obligativitatea efectuării testelor COVID-19 de către conducătorii auto.
Iar acestuia i se adaugă obligativi- tatea de a aduce camioanele acasă, începând de anul următor.
Menționez că, exceptând cursele de Anglia, până acum, pe celelalte rute, nu am fost afectați de blocaje în granițe, deoarece am căutat soluții pentru evitarea zonelor cu probleme. Spre exemplu, cursele comunitare de Italia le efectuăm cu tranzit prin Elveția. Dar, în ultima perioadă, remarcăm o îngrijorare a șoferilor cu privire la obli- gativitatea testelor COVID-19, solicitate de anumite state.
Nu considerăm, în acest moment, că acordarea diurnei reprezintă un risc fiscal.”
  GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
16 .................................................................................................................................................. martie 2021






































































   14   15   16   17   18