Page 63 - Revista ZIUA CARGO
P. 63

   Okan Baș, CEO Karsan:
„Aducem pe piață un vehicul de transport public cu adevărat autonom, echipat cu un sistem de management central, care permite comunicarea constantă cu vehiculele, intervenția umană, atunci când este necesar, și schimbul de date cu software de terță parte. Este capabil să atingă viteze de până la cincizeci de kilometri pe oră, în modul de conducere autonomă –
fie în timpul zilei, fie noaptea, fie în condiții de drum ploios sau înzăpezit. Mulțumită capacităților sale superioare, Autonom Atak Electric poate intra în stațiile de autobuz de pe traseu, poate gestiona trecerea/coborârea pasagerilor și trece prin sensuri giratorii sau semafoare. Astfel, va reduce la minimum riscurile, făcând traficul mai inteligent.”
  Cercetare
și dezvoltare
Modelul ales pentru a implementa autonomia a fost deja existentul Karsan Atak Electric, de 8 metri. Echipa de cercetare și dezvoltare a constructorului a colaborat strâns cu ADASTEC, o companie de tehnologie din SUA. Soft- ware-ul autonom de nivel 4, dezvoltat de americani, a fost integrat în arhi- tectura electrică-electronică și în soft- ware-ul vehiculelor Atak Electric. Acest nivel de autonomie este posibil în combinație cu echipamentul drive-by- wire și cu softul dedicat ce procesează și direcționează informații în senzori tehnologici. Acest autobuz este alimen- tat cu baterii de 220 kWh, dezvoltate de BMW, care sunt capabile să pro- ducă un cuplu de 2.500 Nm, cu o pu- tere a motorului de 230 kW. Având o autonomie de 300 km, Atak Electric Autonomous are o lungime de 8,3 metri și poate transporta până la 52 de pa- sageri.
Vizibilitate 360°
Atak Electric Autonomous, mulțu- mită senzorilor cu care este dotat, reușește să ofere șoferului o vizibilitate de 360°, poate naviga cu ușurință pe drumuri și poate analiza traficul, pe lângă faptul că are conștientizare situațională. În acest fel, sistemele de
acționare sunt controlate prin sisteme electronice fără conexiune mecanică. Autonomous Atak Electric, care are sisteme de asistență la conducere ce depășesc funcțiile ADAS, este echipat cu senzori LiDAR avansați, care func- ționează eficient chiar și în cele mai dificile unghiuri, pe distanțe de până la 120 de metri. Acest lucru este po- sibil mulțumită unor raze laser care permit detectarea 3D a obiectelor în- conjurătoare, cu o precizie de câțiva centimetri. Mai mult, undele radio emi- se de radarul frontal identifică obiecte în mișcare până la 160 de metri dis- tanță, în toate condițiile meteorologice.
Camere termice pentru ființele vii
Noul autobuz electric autonom poate măsura distanța față de obiecte și le poate identifica prin procesarea imaginilor de înaltă rezoluție, cu șase camere RGB, montate pe diferite părți ale vehiculului, și poate distinge cu ușurință între vehicule, pietoni sau alte obiecte. Pe de altă parte, poate detec- ta schimbările de temperatură ale ființelor vii din jurul vehiculului, fără a fi afectate de condițiile de lumină și de vreme, oferind, astfel, o siguranță su- plimentară în privința pietonilor și a altor creaturi vii. Autobuzul are hărți de înaltă rezoluție, care transmit informații
de localizare extrem de precise, GNSS, accelerometre și senzori LiDAR, permițând stabilirea exactă și sigură a locației vehiculului.
Termenul de livrare a unei comenzi pentru Karsan Atak Electric Autono- mous este de 5 luni, cu o lună mai mult decât în cazul modelului Atak Electric.
Planurile continuă
Subliniind faptul că vehiculele elec- trice Atak și Jest au atins, deja, borna de 1 milion de mile parcurse, ceea ce înseamnă că vehiculele sunt fiabile și durabile, trendul de autonomizare con- tinuă. Gama de vehicule electrice Karsan este văzută ca o piatră de te- melie pentru cele cu conducere auto- mată. S-a început cu Atak, dar și Jest Electric Autonomous este, de aseme- nea, în cărți. Fiecare produs lansat de Karsan de acum încolo va fi auto- nom-compatibil. Va fi posibilă adapta- rea la toate caracteristicile autonome de nivel 4. Între timp, investițiile Karsan în vehicule electrice continuă, la viteză maximă. Vehicule complet electrice din segmentul de 12-18 metri vor fi, în curând, pe șosele.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
  martie 2021 .................................................................................................................................................. 63
 AUTOBUZE ȘI SERVICII
















































































   61   62   63   64   65