Page 38 - Revista ZIUA CARGO
P. 38

Exploatarea
Parcului Auto –
atenție la costuri
Cum alegem furnizorii pe zona de piese de schimb și service?
Când este momentul să investim în propriul atelier? În ce măsură implicăm șoferii în operațiunile de reparație și întreținere?
Când este momentul să schimbăm un vehicul? Răspunsurile trebuie să vină în urma unor analize bazate pe date precise.
  A ctivând într-un sector puternic încercat de multiple variabile, te întrebi, de multe ori, care este formula perfectă pentru a menține echilibrul. Cum ținem costurile sub control, pentru a nu ne exploda în față,
mai târziu?!
Mentenanța parcului auto repre-
zintă una dintre cele mai mari provo- cări atunci când vine vorba de optimi- zarea cheltuielilor. Bineînțeles că toți jucătorii încearcă să aplice modelele pe care ei le consideră cele mai efi- ciente, care dau roade... însă depinde din ce unghi sunt privite. Iar un raport calitate/preț asupra a tot ceea ce în- seamnă partea de piese și manoperă este foarte important.
Parteneriat vs. speculă
A merge pe ideea de „piese ieftine” și mână de lucru tot la fel duce doar la un soi de supraviețuire în piață și nu asigură o dezvoltare sănătoasă. Este recomandabil să mergem mai mult pe ideea că ambele părți (furnizor piese/servicii-beneficiar) trebuie să câștige în detrimentul speculei, oportu- nismului, sau al profitului de moment.
Parteneriatele dintre companiile de transport și cei care oferă servicii de reparații trebuie să fie cât mai co- recte cu putință și să reflecte realitatea în ceea ce privește un preț conform pieței, dar și o manoperă pe măsură.
Atunci când alegem un service unde să ne ducem echipamentele, pentru reparații și întreținere, trebuie ținut cont de mai mulți factori:
• tipul de reparații pe care poten- țialul partener poate să le desfășoare • istoricul și renumele celui care
urmează să-ți fie colaborator
• un preț corect și competitiv
• modelul de plată (factură sau OP) • disponibilitatea de a realiza un con-
tract cu tine, ca transportator
• flexibilitatea în ceea ce privește programul de muncă, zilele de week- end și de sărbătoare legală.
Bineînțeles că sunt și alte criterii, însă le-am enumerate pe cele care sunt mai importante, atunci când ne gândim să realizăm un parteneriat.
Investim în propriul atelier?
Un aspect important este atunci când deja deții o flotă de camioane mai numeroasă: să zicem peste 50 capete tractor și minimum tot atâtea semiremorci. Mai alegi să lucrezi cu furnizori, sau alegi să-ți înființezi pro- priul service? Este de știut faptul că a lucra cu terți este mai scump decât a avea propria locație unde să-ți repari parcul, neavând, însă, atâtea bătăi de cap cu amortizarea investiției, dotarea cu aparatura necesară, sau, cel mai sensibil punct din ziua de azi, găsirea de personal calificat, care reprezintă un deziderat tot mai greu de obținut.
Din nou, ne raportăm la costuri și ne întrebăm dacă este mai bine să fim liniștiți, acceptând un cost mai mare/km, tocmai din cauza faptului că externalizăm reparațiile, sau ne gân- dim să ne facem un mini garaj?
Recomandăm, așa cum am spus și mai sus, ca, pentru o flotă cu un număr mai mare de echipamente, să se realizeze propriul atelier.
Totodată, este important să ne în- trebăm pe mâna cui dăm noul depar- tament de reparații și cine va conduce ostilitățile, astfel încât să fim convinși că echipa nou creată este performantă și nu se ocupă și de alte „afaceri”. Doar se știe că zona de stoc piese a unui atelier poate să fie predispusă la un soi de „business local”, în care se pot supune vânzării fel și fel de lucruri.
Omul care primește în subordine un asemenea departament trebuie ca, pe lângă integritate și inteligență emo-
țională, să aibă și un bagaj de cunoș- tințe foarte aprofundat.
Rolul șoferului
nu trebuie neglijat
Într-o lume tot mai dezvoltată în tehnică, a fi la curent cu tot ce se pe- trece în jurul tău este obligatoriu.
În tot angrenajul acesta, în care ne concentrăm pe reparații, costuri etc., partenerul nostru care se află la volan are un rol important. De foarte multe ori, de el depindem, pentru a ne ține camionul în stare de funcționa- re, prin mici reparații care se pot face în câteva minute, într-o parcare, sau pentru a ne informa corect, atunci când mașina începe să dea semne de probleme mai complexe. Cu sigu- ranță, în vremurile de mult apuse, șo- ferul avea după el un întreg arsenal de piese de schimb, sau era dispus „să pună serios osul”. Astăzi, trebuie să ne mulțumim cu un comportament proactiv al conducătorului auto, care este dispus să semnaleze probleme, pentru a preîntâmpina altele mai mari.
Când schimbăm vehiculul?
Bineînțeles că frecvența reparați- ilor este direct legată și de vechimea parcului auto. Având un parc mai îm- bătrânit, defecțiunile sunt mai dese, iar costurile pe măsură. Revin asupra ideii de a avea un business sănătos, unde clienții să fie mulțumiți de cel căruia i-au încredințat marfa pentru a fi transportată, iar „sănătatea” parcului este un factor crucial. Este recoman- dabil ca un cap tractor să fie înlocuit cu un altul nou într-o perioadă de 3-5 ani, sau 5-600.000 km, iar o semire- morcă să se exploateze undeva între 7-10 ani, până când nu încep marile reparații, care sunt și foarte costisi- toare. Când vorbesc de aceste perioa-
CONSULTANȚĂ
 38 ........................................................................................................................................................ mai 2021































































   36   37   38   39   40