Page 41 - Revista ZIUA CARGO
P. 41

  „Ceea ce nu se poate este să vii cu un portofoliu și cu o așa-zisă experiență similară dintr-o zonă unde și dintr-o țară unde, poate, oamenii nu trebuie aibă, eu știu, concediu la fel cum au aici, nu trebuie să aibă ziua de muncă doar de 8 ore, nu trebuie să respecte norme de mediu, nu trebuie să respecte norme privind ajutorul
de stat și așa mai departe, ceea ce, așa cum a constatat și Comisia Europeană, denaturează concurența”, a explicat ministrul Cătălin Drulă.
   rințelor europene în materie de stan- darde de calitate, mediu, condiții de muncă, politici concurențiale etc., ce sunt de natură să creeze blocaje și întârzieri în executarea contractelor, în special în domeniul transporturilor, precum și în alte domenii strategice”, au explicat Carmen Știrbu și Valeria Stropșa.
Cine poate participa la proceduri?
Operatorii economici acceptați în calitate de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/terț susținător/sub- contractant la procedurile de achiziție publică trebuie să fie din:
• state membre UE sau SEE
• țări terțe care au ratificat Acordul privind Achizițiile Publice al Organi- zației Mondiale a Comerțului („AAP”), în măsura în care contractul de achi- ziție publică atribuit intră sub incidența anexelor relevante la Apendicele I al UE la acordul respectiv, precum: Canada, Japonia, Ucraina, SUA, Re- publica Moldova, Noua Zeelandă, etc.
• țări terțe care se află în proces de aderare la UE, precum: Serbia, Turcia, Muntenegru etc.
• țări terțe care nu intră sub in- cidența AAP, dar care sunt semnatare ale altor acorduri internaționale prin care UE este obligată să acorde ac- cesul liber la piață în domeniul achi- zițiilor publice, precum acordurile cu Coreea de Sud etc.
Lista completă a statelor care se încadrează în aceste categorii va fi aprobată printr-un ordin de ministru, în termen de 30 zile de la intrarea în vigoare
a Ordonanței și va fi actualizată, anual, sau ori de câte ori va fi necesar
(în termen de 30 zile
de la orice modificare).
Orice ofertant candidat/terț susți- nător/subcontractant care nu se regă- sește într-una dintre situațiile de mai
sus urmează a fi exclus de la proce- dură, fără verificarea altor motive de excludere sau a îndeplinirii condițiilor de participare și selecție.
„Deși lista statelor vizate de OUG 25/2021 nu a fost încă publicată, iar aceasta nu specifică expres denumiri de state, având în vedere prevederile Ordonanței și declarațiile din spațiul public, pare că noile prevederi sunt mai degrabă concentrate pe exclu- derea ofertanților din Republica Popu- lară Chineză, stat care nu se regă- sește în niciuna dintre situațiile de mai sus, dar ale cărui societăți au o pre- zență activă pe piața achizițiilor publice din România. China se află, însă, ofi- cial în curs de aderare la AAP, astfel încât rămâne de văzut în ce perioadă acest motiv de excludere va deveni irelevant pentru operatorii economici ce provin din acest stat”, au precizat cei doi avocați specialiști din cadrul Schoenherr și Asociații.
Nu sunt afectate filialele din România ale ofertanților vizați de excludere
„Este important să subliniem că noile prevederi ale Ordonanței sunt menite să limiteze participarea directă a operatorilor economici rezidenți în alte state decât cele permise conform celor mai sus. Ordonanța nu va afecta,
însă, în mod direct filialele din România ale persoanelor vizate de excludere, având în vedere calitatea acestora de persoane juridice de drept român. Acestea din urmă vor putea participa, în continuare, la procedurile de achi- ziție publică, însă nu vor putea intra în asociere cu societățile-mamă vizate de excludere și nici nu vor putea decla- ra aceste societăți ca terți susținători sau subcontractanți. Or, astfel de aran- jamente contractuale erau deseori folo- site pentru a putea dovedi experiența similară necesară, pentru a întruni con- dițiile privind cifra de afaceri (în special în proiecte majore de infrastructură) sau pentru a putea asigura executarea efectivă unei părți importante din obiec- tul contractului”, au arătat Carmen Știrbu și Valeria Stropșa.
De când se aplică?
„Dispozițiile tranzitorii din Ordonan- ță sunt destul de clare în ceea ce pri- vește faptul că un operator economic care a depus o ofertă în cadrul unei proceduri la data intrării în vigoare a Ordonanței va fi tratat potrivit legislației în vigoare de la data inițierii procedurii, prin urmare nu va fi vizat de noul motiv de excludere. Pentru cazul în care există o procedură lansată, dar pentru care termenul limită pentru depunerea ofertelor nu a expirat încă, (deși într-un limbaj ambiguu) pare că legiuitorul a ales să aplice noul motiv de exclu- dere, în pofida faptului că, în anumite proceduri, potențialii ofertanți vizați de Ordonanță ar putea fi într-un stadiu avansat în ceea ce privește pregătirea ofertelor”, au conchis cei doi avocați specialiști.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
Carmen Știrbu
Valeria Stropșa
  Motivul de excludere a fost reglementat unitar în întreg setul legislativ relevant pentru achizițiile publice, respectiv Legea 98/2016 privind achizițiile publice (clasice), Legea 99/2016 privind achizițiile sectoriale și Legea 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii.
mai 2021 ...................................................................................................................................................... 41
 ACTUALITATE







































































   39   40   41   42   43