Page 12 - revista ZIUA CARGO
P. 12

   Transportatorii nu pot
să facă nicio concesie pentru trecut
Reîncadrarea diurnei ar presupune sume care nu au fost bugetate și nu pot fi acoperite
de către nicio firmă de transport. În plus, prin reîncadrarea diurnei, costul unei firme de transport
cu un șofer ar fi mult mai mare decât în majoritatea firmelor
de transport înregistrate în alte țări UE. Plata acestor sume înseamnă faliment și migrarea firmelor în alte țări.
Ministerul Finanțelor consideră că reîncadrarea diurnelor nu poate
fi clarificată în totalitate prin legislație. „Este punctul de vedere al organului de control care,
pe baza probelor, evidențelor și declarațiilor poate să ajungă la altă concluzie.” – reprezentant MF.
   grijorător. Practic, în lipsa unui dialog calibrat satisfăcător, autoritățile au setat singure barierele pentru limitarea „pierderilor” la bugetul de stat. Sigur, sunt doar propuneri, însă acum nu mai discutăm de închiderea câtorva zeci de firme, ci de afectarea tuturor companiilor de transport internațional și a șoferilor angajați ai acestora.
Dacă, înainte de formarea grupului de lucru, se punea problema proteste- lor pentru a stopa controalele pe tema reîncadrării diurnelor, acum începem să ne punem problema cât de mult poate suporta industria diminuarea diurnei, fără a-și pierde competitivitatea.
Cel mai probabil, rezultatul final ar fi fost același...
... însă, cu o abordare mai „paș- nică”, poate am putea îndulci medica- mentul amar pe care autoritățile se pregătesc să îl administreze transpor- tului internațional.
Este doar o sugestie și consider că există, deja, destulă experiență și
stabilitate în piață și în rândul asocia- țiilor patronale, pentru a putea adapta abordările, în funcție de fiecare pro- vocare în parte. Protestele au tipicul lor, argumentațiile în instanță intră pe un alt făgaș, iar negocierile cu autori- tățile... Credeți că o anumită flexi- bilitate din partea patronatelor în dis- cuțiile cu autoritățile ar trebui privită ca „fraternizare cu dușmanul”?
În plus, evaziunea fiscală reprezin- tă o problemă bine cunoscută în România și transportul nu a fost ferit de acest fenomen. Discuțiile cu auto- ritățile din domeniul fiscal ar fi putut reprezenta o oportunitate pentru gă- sirea cheilor corecte de control. Până la urmă, evaziunea fiscală reprezintă principala cauză a concurenței nelo- iale și a tarifelor extrem de mici întâl- nite în piață. În condițiile în care toate firmele de transport acordă diurnă șo- ferilor, este firesc să existe o puternică îngrijorare, atunci când apar controale ANAF pe această temă. Însă, acorda- rea de diurnă tuturor angajaților (inclu- siv cei de la birouri), sau înregistrarea nivelului maxim admis legal al diurnei, deși, în realitate, șoferii primesc mai puțin... De asemenea, în continuare, multe firme de transport continuă să își plătească șoferii în funcție de kilo- metrii parcurși. În aceste cazuri, cuan- tumul diurnei ajunge să difere de la șofer la șofer și de la lună la lună. Este acceptabilă o asemenea abor- dare? Cum ar trebui înregistrate diur-
nele, pentru a nu trezi suspiciunile inspectorilor ANAF? Erau aspecte importante care puteau fi discutate și granițe care trebuiau trasate.
Din păcate, autoritățile tind să aleagă din nou varianta cea mai ușoară – pentru a opri practicile eva- zioniste ale unor firme, îngrădesc drepturile tuturor.
Urmează, probabil, un val de pro- teste ale transportatorilor, mai ales în contextul noilor propuneri ale Ministe- rului Finanțelor. Și apoi? Transporta- torii vor fi chemați la negocieri... Se va merge pe aceeași strategie?
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 12 .................................................................................................................................................... iunie 2021
ACTUALITATE












































































   10   11   12   13   14