Page 61 - revista ZIUA CARGO
P. 61

Orașele, în era
post-COVID
Clean Cities Campaign, o nouă mișcare europeană care dorește să încurajeze orașele europene să facă tranziția către zero emisii până în 2030, a realizat, recent, cu ajutorul YouGov, companie globală de sondaj al opiniei publice, o anchetă privind cerințele și necesitățile publicului trăitor în marile orașe, mai ales în contextul post-COVID.
 Sondajul s-a desfășurat în pe- rioada 3-22 martie 2021, pe un eșantion total de 10.050 de adulți din 15 mari orașe, din 8 țări eu- ropene. Orașele acoperite au fost Londra și Birmingham (Marea Brita- nie), Madrid și Barcelona (Spania), Milano și Roma (Italia), Hamburg și Berlin din Germania, Paris și Lyon (Franța), Bruxelles și Anvers (Belgia), Varșovia și Cracovia (Polonia) și Budapesta (Ungaria).
Perturbări,
dar și oportunități
Pandemia de COVID-19 a cauzat perturbări fără precedent ale vieții cita- dine europene. Mobilitatea a fost afec- tată în mod special, traficul rutier scă- zând drastic, după primul lockdown, din martie și aprilie 2010. Dar și trans- portul public sau de tip ride share au scăzut semnificativ.
În același timp, această situație ex- cepțională a deschis și... posibile feres- tre către viitor. Ca efect secundar al lockdown-urilor, a scăzut substanțial poluarea. De exemplu, în Paris, aerul a fost mai curat decât în ultimii 40 de ani, iar locuitorii din Milano au putut ve- dea clar munții Alpi. O anchetă pan- europeană realizată în mai 2020 a arătat că doi din trei locuitori ai marilor orașe nu doresc să revină la nivelurile de poluare de dinainte de COVID. Efor- turile de a susține călătoriile în siguranță în timpul pandemiei, cum ar fi noi piste de biciclete (peste 1.400 km noi, rea- lizați de la începutul pandemiei), au sti- mulat ciclismul și mersul pe jos.
Odată călătoria către era post- COVID demarată, orașele se confrun- tă cu un punct de cotitură. Mulți oa- meni au părăsit orașele, în timpul pandemiei, și, pentru prima dată în decenii, prețurile din real estate din Paris au scăzut. De asemenea, a crescut gradul de utilizare a autoturis- melor personale, iar nivelurile de po-
82% dintre orășeni vor mai multe spații verzi.
 luare încep să se apropie, din nou, de nivelurile de dinainte. Decizia apar- ține, acum, autorităților locale, dacă se vor întoarce la vechile „obiceiuri”, sau vor profita de situație și vor acce- lera tranziția către orașe mai curate și mai sănătoase.
Vrem mai mult verde!
Iată, pe scurt, câteva dintre con- cluziile anchetei realizate de către Clean Cities Campaign:
1. O majoritate copleșitoare a celor intervievați își dorește mai multă verdeață în oraș. Mai mult de opt din 10 orășeni (82%) își doresc mai multe spații verzi, parcuri și copaci, acesta fiind cel mai clar semnal care s-a des- prins din această anchetă.
2. O majoritate clară solicită mai mult spațiu și acțiuni concrete pen- tru mobilitate „curată”: 68% își do- resc să vadă mai multe eforturi din partea autorităților citadine de a pro- mova utilizarea transportului public, 66% – mai mult spațiu pentru pietoni și 56% – infrastructură pentru ciclism.
3. Aproape 3 din 4 orășeni cer mai
multă protecție împotriva poluării:
71% dintre cei intervievați în cele 15
metropole. raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
iunie 2021 .................................................................................................................................................... 61
4. Majoritatea își dorește automo- bile cu emisii zero în orașe, după 2030. 50% dintre cei intervievați cred că benzina și motorina nu-și mai au locul în orașe, după acest reper tem- poral.
Interesant este și aspectul că res- pondenții care au trecut prin COVID-19, sau au avut membri ai familiei sau prie- teni care au fost bolnavi, și-au exprimat o cerere mai puternică pentru mobilitate sustenabilă. Mai mult decât atât, cererea pentru spații verzi este mai mare decât înainte de pandemie, ceea ce indică o schimbare de atitudine cauzată de COVID-19.
În studiul CCC, se arată, de ase- menea, că există o gamă largă de po- litici disponibile pentru a antrena schimbările din domeniul mobilității și se lansează un apel către autoritățile centrale și locale să realoce spații pen- tru parcuri, pentru pietoni și pentru bi- cicliști și să reducă numărul de mașini din orașe, să investească în transpor- tul public și mobilitate electrică și să elimine vehiculele poluante din orașe, cel târziu până în 2030.
Sursa: YouGov 2020 Raluca MIHĂILESCU
 ACTUALITATE










































































   59   60   61   62   63