Page 22 - revista ZIUA CARGO
P. 22

   Ionel Popa, TAPA PSR Lead:
„Într-o parcare, șoferul ar trebui, în primul rând, să găsească siguranță. Inclusiv Standardul TAPA privind parcările securizate pune accent, în primul rând,
pe siguranța șoferului.”
 Asociația „Voluntari în Europa” colaborează deja cu profesioniștii IT pentru aplicația „Alertă de urgență a șoferului” (DEA), cu un „buton de panică” și o notificare complementară către serviciul Europol. Aplicația este menită să ofere șoferilor un instrument rapid atunci când se află în situații periculoase, care le amenință viața sau încărcătura.
 De la volan...
direct în tranșee?
„Parcările sunt periculoase! Faceți ceva!” Sunt avertismente primite din ce în ce mai des din partea șoferilor profesioniști, care acuză, mai ales, zone precum Franța, din cauza atacurilor care vizează camioanele. Mai mult, specialiștii în securitate sunt îngrijorați nu numai de numărul în creștere accelerată
al infracțiunilor, ci, mai ales, de brutalitatea lor.
 Problema siguranței în parcări a fost abordată în cadrul con- ferinței ZIUA CARGO. Iar ecuația este simplă și limpede. În pre- zent, la nivel european, sunt înregis- trate aproximativ o sută de parcări securizate, necesarul fiind undeva la 2.000 de astfel de locații, având 700.000 de locuri de parcare. Datele care reflectă o situație cel puțin pre- cară la nivel european ne-au fost furni- zate de Ionel Popa, TAPA PSR Lead.
„Conform statisticilor, peste 50% dintre incidentele de securitate din timpul transportului se produc într-un loc de parcare. Iar situația nu pare a se îmbunătăți de la un an la altul. Lu- crurile devin tot mai violente, mult mai complexe, locuri care păreau inițial si- gure se dovedesc a nu mai fi”, a com- pletat el, subliniind că, astăzi, putem spune că întreaga Europă are o pro- blemă. „Evident, sunt țări cu flux mai mare de mărfuri, cu o rată mai înaltă a criminalității, cu servicii publice și private de securitate precare și cu o infrastructură inadecvată. Dar să nu uităm că grupurile de crimă organizată sunt dinamice și se adaptează foarte ușor la situațiile specifice unei țări”.
La rândul său, Adriana Mureșan, șofer profesionist și fondator al grupu- lui „Voluntari în Europa”, a întărit sem- nalul de alarmă privind numărul insu- ficient de zone în care poți staționa în siguranță. „Conform Rezoluției PE din 2011 privind «Foaia de parcurs pentru un spațiu european unic al transpor-
turilor», numărul zonelor de parcare sigure ar fi trebuit să crească cu 40% din 2010 până în 2020. În ciuda fap- tului că traficul de mărfuri a crescut enorm, acest obiectiv nu a fost atins. În 2019, doar 55 din cele 5.000 de parcări înregistrate în UE respectau toate criteriile de siguranță. Alte 550 ar putea sa le reapecte, cu investiții minime. Încă nu este suficient”, a afir- mat ea, precizând că sunt realități ale acestui moment, care fac lucrurile chiar mai grave. „În parcări, iluminatul este slab, iar vehiculelor mici li se per- mite, de asemenea, să parcheze în spațiile dedicate camioanelor, redu- când, astfel, nivelul de securitate.”
Ce este de făcut?
Ionel Popa, specializat în securi- tate, a subliniat că, având în vedere cele mai recente atacuri înregistrate, care s-au soldat chiar și cu pierderi de vieți omenești, unul dintre cele mai
importante aspecte ține de faptul că șoferii trebuie să evite să se supună riscurilor.
„Regula numărul 1 este să nu încerce să oprească un atac asupra camionului. Nici familia, nici prietenii, nici chiar patronii nu au nevoie de eroi. Cu toții avem nevoie
de oameni responsabili și în viață.”
Pe de altă parte, trebuie să încerce să se protejeze, să oprească într-o parcare securizată, pe cât posibil. „Semnalizarea cu farurile, claxon etc. pot reprezenta expuneri la riscuri, în funcție de situație. Dacă este vorba despre micii «găinari» care atacă un camion, probabil că se vor speria. Dar dacă este vorba despre un grup de crimă organizată, este posibil să nu se lase intimidat și să se ajungă la vio- lență”, a explicat Ionel Popa. „În ceea
 22 ...................................................................................................................................................... iulie 2021
ACTUALITATE















































































   20   21   22   23   24