Page 23 - revista ZIUA CARGO
P. 23

   Ce urmărim într-o parcare securizată
Elementele care trebuie luate în considerare atunci când este vorba despre evaluarea unei parcări securizate, se grupează pe 3 secțiuni:
• tehnică
• procedurală
• cea legată de factorul uman, care se ocupă de monitorizarea parcării și de controlul accesului.
Acestea se regăsesc, de altfel, și în Standardul TAPA PSR, reprezentând bazele în jurul cărora se construiesc toate cerințele de securitate. Din punctul de vedere al echipamentelor unei parcări securizate, trebuie respectate aspecte precum cele care țin de sisteme video, sisteme de control acces, sisteme de iluminare, garduri sau delimitarea proprietăților.
 ce privește transportatorii, în primul rând (și cel mai important) trebuie să le pese cu adevărat de șoferi. De aici pornește totul. Trebuie să conștien- tizeze importanța lor, să îi respecte și să le pese în mod autentic de sigu- ranța acestora, să înțeleagă riscurile cărora li se supun și să facă tot posi- bilul să-i protejeze. Regulile și bunele practici se modifică, dar valorile ră- mân.”, a continuat el.
Bariera lingvistică
și localizarea...
Adriana Mureșan a scos în evi- dență, în același context, câteva dintre cauzele care fac, astăzi, lucrurile chiar mai greu de gestionat. „Serviciile de urgență 112 sunt, în mare parte, inefi- ciente din cauza barierelor lingvistice. Majoritatea operatorilor din statele membre vorbește doar limba mater- nă, provocând o întârziere semnifi- cativă în răspunsul la o situație de ur- gență. În plus, localizarea incidentului nu se bazează exclusiv pe coor- donatele GPS, ci și pe detalii locale, cum ar fi codul poștal, necunoscute nerezidenților. De aceea, interacțiunile șoferilor cu autoritățile locale sunt dificile și consumă mult timp. În plus, chiar și atunci când se produc infrac- țiuni grave, violente, de cele mai multe ori ele nu sunt raportate către Europol și rămân sub jurisdicția locală, ceea ce face mai dificil pentru autoritățile eu- ropene să aibă o imagine corectă și completă a fenomenului.”
Toate acestea reprezintă probleme pe care asociațiile de transport le-au raportat an de an, în numeroase țări europene. „S-a făcut, însă, prea puțin pentru a opri violența și infracțiunile împotriva șoferilor de camioane”, a
subliniat fondatorul „Voluntari în Eu- opa”.
Reacții periculos de lente ale autorităților
Din păcate, reacțiile autorităților la nivel european rămân lente, total ne- potrivite unei situații periculoase, care evoluează în rău. „Îngrijorătoare este «viteza» cu care Comisia Europeană reușește să dezvolte un plan pentru combaterea acestui gen de probleme. Sunt discuții de mai bine de doi ani și nu am reușit să avem un cadru stabilit în direcția asta. Pe de altă parte, cred că ține în egală măsură de transporta- tori, de clienți și de șoferi. Cu toții tre- buie să ne unim, în combaterea aces- tui fenomen”, a concluzionat Ionel Popa.
Intervenție
la Parlamentul European
Pentru a atrage atenția asupra pro- blemelor reale privind securitatea șo- ferilor, Adriana Mureșan a avut o inter- venție în fața Comisiei pentru Petiții a Parlamentului European, în cadrul ședinței din 15 iulie. Iată soluțiile pro- puse, cu această ocazie:
• Crearea unui grup de lucru care să includă specialiști din Parlamentul European, Europol, lucrători în trans- porturi și voluntari din comunitatea șo- ferilor, pentru a identifica cele mai bu- ne soluții pentru toți actorii implicați.
• Creșterea numărului de locuri de parcare sigure în același ritm cu creș- terea și dezvoltarea infrastructurii de trafic intens. Parcările ar trebui să fie bine iluminate, iar accesul să fie res- tricționat pentru celelalte vehicule, în spațiile destinate camioanelor.
• Finanțare europeană pentru dez- voltarea unei aplicații mobile care să notifice situații critice și să trimită un identificator de locație autorităților. Aceste fonduri ar trebui, de aseme- nea, să vizeze cursuri de limbi străine pentru operatorii de servicii care lu- crează la 112, precum si utilizarea co- rectă a coordonatelor GPS. Indepen- dent de problemele de siguranță ale șoferilor de camioane, este indicat ca vorbitul fluent a cel puțin două limbi europene să fie un criteriu obligatoriu în procesul de selecție pentru angajații care lucrează pentru liniile de urgență și autoritățile locale.
Chiar
și o singură viață irosită este mult prea mult!...
... Infractorii sunt înarmați și peri- culoși. Iar șoferii de camioane sunt vulnerabili și se simt lăsați singuri.
Asociația „Voluntari în Europa” a generat petiția online „Opriți asasina- tele șoferilor în parcări!”, susținută de peste 26.000 de cetățeni europeni. Petiția a fost redactată după incidentul tragic din mai 2021, când șoferul de TIR Mihai Spătaru a fost înjunghiat mortal, pe teritoriul Franței, pentru că a avut curajul să verifice, în miez de noapte, integritatea cargo a camio- nului, deși oprise într-o parcare dotată cu camere de supraveghere.
Puteți semna în continuare petiția accesând pagina de Facebook sau grupul „Voluntari în Europa”.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
  Adriana Mureșan, șofer profesionist și fondator al grupului „Voluntari în Europa”:
„Avem nevoie de protecție, ca să asigurăm livrarea hranei, a medicamentelor sau a materiilor prime către companii și cetățeni din întreaga Europă!”
iulie 2021 .................................................................................................................................................... 23
 ACTUALITATE




































































   21   22   23   24   25