Page 24 - revista ZIUA CARGO
P. 24

SECURITATE
Camioanele care
se apără singure
Securitatea devine din ce în ce mai importantă, pe măsură
ce infractorii, inclusiv grupările de crimă organizată,
se concentrează din ce în ce mai mult pe transporturi și logistică. TAPA EMEA, în cadrul buletinului său informativ, Vigilant, prezintă câteva aspecte în privința modului în care securitatea predictivă îi ajută pe manageri să scadă riscurile unui atac.
  Mii de senzori și camere de luat vederi sunt instalate în depozite și pe camioane, pentru monitorizarea incintelor, ram- pelor, ușilor și porților de acces sau a zonelor exterioare, inclusiv cu opțiu- nea de mărire, pentru a citi un număr de înmatriculare și de la o distanță de 200 m. Pe parcursul nopții, cu ajutorul unor camere sofisticate, cu infraroșu. Verificăm ușile camioanelor în timpul cursei, cabina, le cerem șoferilor să tasteze un cod de acces atunci când se așază la volan, pornim și oprim motorul de la distanță sau stabilim proceduri ad-hoc, atunci când există suspiciuni că șoferul se află în primej- die. Și, în unele cazuri, inclusiv „acce- săm” cabina și înregistrăm tot ceea ce se întâmplă la bord.
Aceste soluții tehnologice sunt ad- ministrate de către „îngerii păzitori” din camerele de control, pentru a ve- rifica alertele transmise de sistem. Fie- care eveniment neprevăzut trebuie verificat, la fel fiecare raport – chiar dacă în 99% dintre cazuri sunt alerte care sunt rapid declasificate ca peri- culoase, uneori acestea dezvăluie și câte o tentativă de efracție sau furt asupra vehiculului sau încărcăturii.
Paza bună...
Dar de ce să aplici astfel de măsuri care par, la prima vedere, exagerate? Este extrem de important să interve- nim ÎNAINTE ca evenimentele nedo- rite să se producă, prevenirea unui atac având valoare triplă:
• la nivel de asigurări – elimină sau reduce controversele, atunci când este simplu de dovedit că firma de transport a implementat toate măsurile de pro- tecție activă sau pasivă, chiar și din- colo de prevederile contractuale
• în ceea ce privește serviciile – deoarece clientul și vede marfa pro- tejată
• în ceea ce privește imaginea – furturile având un efect negativ direct asupra unui operator logistic, din cau- za dispariției bunurilor, și indirect, din cauza pierderii încrederii clienților.
Istoria securității
A fost o dată ca niciodată o zonă de securitate acoperită prin intermediul paznicilor, alarmelor telefonice, aproa- pe în totalitate delegată către ființele umane, care pot fi supuse greșelii. În ultimii zece ani, securitatea a ajuns la deplină maturitate, în special datorită disponibilității tehnologiilor care permit monitorizarea a sute de camioane, zeci de mii de metri pătrați de ampla- samente și mii de angajați direcți sau indirecți.
Securitatea activă, care monitori- zează și controlează, este din ce în ce mai importantă: infractorii sunt bine pregătiți din punct de vedere tehnic și au resurse economice semnificative.
Grupările de crimă organizată au identificat transportul
ca veriga slabă
a lanțului de aprovizionare.
În camerele de control, scopurile ar trebui să fie garantarea siguranței șoferului și protecția bunurilor. În even- tualitatea unui atac, șoferii ar trebui instruiți să nu se expună și trebuie să aibă siguranța că cineva veghează asupra lor. Pentru ca totul să decurgă corect, trebuie planificate și monitori- zate în timp real rutele, viteza, opririle, deschiderile ușilor și urcările-cobo- rârile din camion.
Este cunoscut faptul că, utilizând un aparat de bruiaj cât un pachet de țigări, putem tăia comunicarea dintre vehicul și camera de control, acesta fiind „ulti- mul răcnet” de tehnologie folosită de infractori. Aceste produse sunt dispo- nibile la liber, fiind utilizate legal pen-
tru a proteja comunicarea din birouri, conferințe și ședințe. Dar, în cazul unei utilizări ilegale, le permit criminalilor să izoleze un vehicul, lăsându-l fără GPS, alarme, comunicații mobile etc.
Astfel, conflictul devine super-teh- nologizat și „băieții buni” ar trebui să atragă de partea lor furnizori de tehno- logie și de servicii prin satelit. Primul indiciu că un vehicul este atacat este dispariția acestuia din sistemele de mo- nitorizare și poziționare. De aseme- nea, trebuie avute în vedere stabilirea unor parole, cuvinte codificate și verifi- cări suplimentare ale comportamentului anormal, care ar putea convinge came- ra de control să apeleze poliția.
Vehiculul se auto- diagnostichează
în timpul unul atac
Deci, noile principii de apărare tind să așeze în prim plan tehnologia: vehi- culul însuși se auto-diagnostichează în timpul unul atac. Aparatele de bruiaj îl fac invizibil pentru camera de control, șoferul probabil că este amenințat, astfel că vehiculul este cel care trebuie să identifice o situație periculoasă și să acționeze independent tehnologiile instalate pentru protecție. Strategia este de a muta inteligența reactivă din camera de control, pe camion.
Prima reacție este de a face ca- mionul de neaccesat (dar în condiții sigure), cu proceduri și tehnologii care opresc motorul și îl împiedică să por- nească la prima oprire.
Principalul obiectiv al hoților este să fure încărcătura, nu camionul. Dacă împiedicăm vehiculul să își continue drumul, dacă oprim în locuri neprevăzute, creștem nivelul de risc perceput de către infractori și există o șansă importantă să renunțe.
ACTUALITATE
24 ...................................................................................................................................................... iulie 2021





































































   22   23   24   25   26