Page 17 - revista ZIUA CARGO
P. 17

 dical, luând în considerare progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul.
• Conducătorii auto vor fi, de ase- menea, încurajați să își actualizeze aptitudinile și cunoștințele de condu- cere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.
Permis digital
Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introduce- rea unui permis de conducere digital, în premieră mondială. Înlocuirea, reîn- noirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online. Pentru cetățenii din țări non- UE cu standarde comparabile de sigu- ranță rutieră, va fi mai ușor să își schimbe permisul de conducere cu unul UE.
Normele de testare actualizate vor ține seama de tranziția către vehicule cu emisii zero. Acestea vor evalua cu- noștințele și competențele legate de sistemele avansate de asistență la conducere și de alte tehnologii auto- matizate. Șoferii începători vor fi infor- mați cu privire la modul în care stilul lor de conducere are un impact asupra emisiilor lor – de exemplu, momentul schimbării treptelor de viteză. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria B va fi ajustată, pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, deoarece vehiculele cu zero emisii care funcționează pe bază de baterii pot fi mai grele.
Aplicare transfrontalieră
Normele actuale ale UE privind asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier au contribuit la asigura- rea faptului că persoanele nereziden- te care săvârșesc contravenții rutiere nu rămân anonime. Cu toate acestea, în 2019, aproximativ 40% din infrac- țiunile transfrontaliere au rămas ne- pedepsite, fie pentru că autorul infrac- țiunii nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost efectuată.
Propunerile urmăresc să abordeze acest aspect, permițând autorităților de aplicare a legii să aibă acces la re- gistrele naționale ale permiselor de conducere. Comisia mai propune și consolidarea rolului punctelor de con- tact naționale consacrate, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autoritățile de aplicare a legii impli- cate în cercetarea infracțiunilor. Acest lucru va corecta deficiențele actuale în ceea ce privește cooperarea dintre statele membre privind cercetarea infracțiunilor.
Legea actuală acoperă unele dintre cele mai frecvente și mai fla- grante infracțiuni, cum ar fi excesul de viteză și conducerea sub influența alcoolului. Comisia propune extinde- rea domeniului de aplicare al infrac- țiunilor rutiere la:
• nemenținerea unei distanțe su- ficiente în raport cu vehiculul din față
• depășirea periculoasă
• parcarea periculoasă
• traversarea uneia sau mai multor
linii albe continue
• conducerea pe sens interzis
• nerespectarea normelor privind
utilizarea coridoarelor de urgență
• utilizarea unui vehicul supraîn-
cărcat.
Aceste adăugiri vor contribui la re-
ducerea impunității pentru astfel de in- fracțiuni și vor îmbunătăți capacitatea statelor membre de a sancționa contra- venienții din alte state membre. Totoda- tă, se va asigura și tratamentul egal al contravenienților rezidenți și nerezidenți.
Decăderea din drepturi
Pentru a preveni impunitatea în rândul persoanelor care săvârșesc in-
fracțiuni rutiere, se va institui un nou sistem, care va permite o interdicție de a conduce autovehicule la nivelul UE, atunci când un stat membru de- cide să decadă din drepturi un con- ducător auto, din cauza unei infracțiuni comise pe teritoriul său.
Tragerea la răspundere a autorilor infracțiunilor rutiere în toate statele membre este esențială pentru siguran- ța rutieră. Cu toate acestea, în confor- mitate cu normele actuale, atunci când o infracțiune gravă duce la o interdicție de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE, în cazul în ca- re conducătorul auto a comis infracțiu- nea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere.
Noutatea în propunerea CE se referă la infracțiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogu- rilor și cauzarea de decese sau vătă- mări corporale grave, ca urmare a ori- cărei încălcări a normelor de circulație.
Propunerile vor fi examinate de Par- lamentul European și de Consiliu, în cadrul procedurii legislative ordinare.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro
  martie 2023 .................................................................................................................................................. 17
 ACTUALITATE
PUBLICITATE



































































   15   16   17   18   19