Page 32 - revista ZIUA CARGO
P. 32

STUDIU
O radiografie
a pieței de logistică
din România
ARILOG a finalizat, cu sprijinul Smart ID și Zebra, cel mai recent raport despre piața de logistică autohtonă, „Tendințe în Piața de Logistică din România 2022”. Raportul analizează tendințele, inovațiile, oportunitățile și provocările cu care se confruntă companiile de logistică, în special în privința serviciilor
  de depozitare.
Potrivit studiului, cele mai sem- nificative costuri operaționale ale unei companii de logistică (84%) constau în costuri pentru sala- rizare (51%) și transport (33%). Creș- terea semnificativă a salariilor este efectul deficitului forței de muncă, dar și al cheltuielilor cu salarizarea forței de muncă importate. Pe de altă parte, costurile de transport au crescut, ca urmare a majorării tuturor costurilor de funcționare a autovehiculelor, a lipsei de ofertă din piață, din cauza materiilor prime deficitare și, implicit, a întârzierii în livrare.
Care au fost riscurile și provocările,
în 2022
Principalul factor de risc, în 2022, a fost, ca și în 2021, lipsa forței de muncă (47,06% dintre respondenți au menționat această îngrijorare). Pre- siunea costurilor și optimizarea aces- tora este amenințarea de nivel mediu pe care au resimțit-o, în 2022, com- paniile vizate în studiu (54,9%).
Implementarea și integrarea teh- nologiei reprezintă, de asemenea, un procent important în preocupările res- pondenților (40,2%), pentru că și la acest capitol piața are de suferit, din două perspective. În primul rând, cea a clienților, care sunt nepregătiți și nu au competențe pentru implementarea proiectelor în domeniul tehnologiilor, sau utilizează soluții bazate pe teh- nologii vechi, pentru care suportul este deficitar, iar implementările sunt gre- oaie. Apoi, din perspectiva compa- niilor dezvoltatoare, care nu au sufi- cientă forță de muncă specializată, pentru a facilita analizele și comuni- carea cu compania client și pentru a
Care categorie de cost reprezintă cea mai mare parte din costurile totale de exploatare
ale companiei dumneavoastră?
 PIAȚĂ ȘI COMPANII
crește viteza de implementare a pro- iectelor.
În perspectivă, este îmbucurător că, în cea mai mare parte (73%), res- pondenții recunosc că tehnologia și digitalizarea sunt instrumentele de care au nevoie, pentru a face față pro- vocărilor.
67% dintre companii
au în lucru proiecte
de creștere a digitalizării.
„Luând în considerare nevoia de optimizare a costurilor operaționale și, în egală măsură, presiunea pe re- ducerea timpilor de livrare, tot mai mulți logisticieni au înțeles importanța avansului tehnologiei, iar concentrarea pe automatizarea și digitalizarea inte- grată a proceselor va deschide mul- tiple oportunități, în această industrie. Iată că, în prezent, automatizarea și
digitalizarea integrată a proceselor re- prezintă o preocupare principală pen- tru cei care caută să își construiască procese cât mai ușor de adaptat con- textului pieței în care activează”, pre- cizează Răzvan Drăgoi, deputy ge- neral manager, Smart ID Technology.
Cei mai importanți factori care îm- piedică implementarea digitalizării sunt: rezistența la schimbare (aproxi- mativ 48%), înțelegerea redusă a teh- nologiilor digitale și a impactului aces- tora (31,37%), problemele legate de implementare (30,39%) și lipsa de experiență (28,43%).
În ceea ce privește prioritățile pe termen scurt, creșterea eficienței (27%) și optimizarea costurilor (26%) reprezintă principalii stâlpi de susți- nere, iar soluția pentru îndeplinirea a- cestor obiective este digitalizarea.
„Digitalizarea rămâne un factor im- portant pentru ca o companie să fie
32 .................................................................................................................................................. martie 2023










































































   30   31   32   33   34