Page 50 - revista ZIUA CARGO
P. 50

 2023
COMPANIA DE TRANSPORT PUBLIC IAȘI
Transportul,
ca o bucurie
Unul dintre cele mai importante atribuite ale unui serviciu public, indiferent de natura sa, ar trebui să fie apropierea față de oamenii în slujba cărora se află. Compania de Transport Public Iași
a înțeles foarte bine acest lucru și dorește să fie, cu adevărat, parte din comunitate, nu numai prin calitatea serviciilor,
  ci și prin inițiative inedite. T oți transportatorii de persoane
au traversat (și încă traversea-
ză) o perioadă deosebit de di- ficilă, în contextul pandemiei, dar și al majorării prețurilor la combustibil și la energie. „Perioada de pandemie, ca și ceilalți operatori, am depășit-o destul de dificil. Dar, spre deosebire de operatorii privați, noi am avut în spate un contract de delegare conform Regulamentului 1370; să spunem că aveam un fel de plasă de siguranță”, povestește Cristian Stoica, director general CTP Iași. „Din cauza reducerii programului de lucru, a trebuit să gă- sim niște formule astfel încât să nu concediem oamenii și să descoperim o soluție prin care, pe rând, fiecare să intre în șomaj tehnic. Efectul pande- miei s-a resimțit până la jumătatea a- nului 2022 și abia acum începem să atingem cifrele din 2019.”
Serviciile de calitate atrag clienți
Directorul general al CTP Iași pre- cizează că vânzările directe, ca număr, au crescut între 10 și 16%, în funcție de categorie, bilete sau abonamente. „Un lucru care ne-a ajutat să revenim mai ușor la obișnuința utilizării trans- portului public, după perioada de pan- demie, a fost și faptul că s-au sincro- nizat, într-un fel, achizițiile de mijloace de transport noi, tramvaie și autobuze electrice. Astfel, prin confort și calitate, cetățenii au fost atrași din nou către transportul public. Aici, se resimte și influența crizei carburanților și a ener- giei electrice, astfel încât mulți dintre cetățenii municipiului Iași și-au dat seama că e mult mai ieftin să mergi cu tramvaiul, decât să stai în coloană, cu mașina personală.”
În același timp, a crescut și numă- rul de călători transportați prin interme- diul curselor dedicate elevilor, studen- ților și profesorilor. „Am încercat să răspundem cât mai bine necesităților
acestora, astfel încât utilizarea acestor mijloace de transport a crescut cu aproximativ 30-40%.”
La trendul ascendent al numărului de călători contribuie și adoptarea u- nor măsuri de fluidizare, la nivel de municipiu, în sensul că, pe 50% din traseele de tramvai, s-a definit o bandă dedicată, astfel încât, dacă înainte, să zicem, un tronson de 4 km era parcurs în 50 de minute, acum este parcurs în 10-12. „Deși avem în circulație, la orele de vârf, aproximativ 10 tramvaie cu capacitate de 300 de călători, și a- cestea au început să fie neîncă- pătoare și trebuie să suplimentăm. Astfel, anul acesta, pe trendul pe care suntem, estimăm că depășim numărul de pasageri din 2019”, comentează Cristian Stoica, adăugând faptul că benzile speciale favorizează, de ase-
menea, un grad mai înalt de predicti- bilitate a sosirii mijlocului de transport în stații.
În acest context, călătorii au și po- sibilitatea să vizualizeze, în timp real, timpii de ajungere în stații. „Avem, în acest moment, un număr de 50 de panouri montate în stațiile de tramvai și autobuz, care arată în cât timp vine mijlocul de transport. Avem, de ase- menea, două aplicații mobile, dezvol- tate de parteneri pe bază de Open Data”, spune Cristian Stoica.
Din punctul de vedere al achitării costului călătoriei, CTP Iași a imple- mentat mai multe sisteme, de la apli- cația 24pay, prin care se poate achi- ziționa titlul de călătorie cu card sau prin SMS, la POS-uri montate în mij- loacele de transport, pentru plata cu cardul bancar. „Deși am redus numă-
PIAȚĂ ȘI COMPANII
 50 .................................................................................................................................................. martie 2023
















































































   48   49   50   51   52