COTAR susține proiectul “în forma nealterată” al OUG de modificare a Legii Taximetriei

COTAR susține proiectul Ordonanței de urgență (OUG) privind modificarea Legii Taximetriei, proiect “în forma nealterată”, adică cel lansat în dezbatere pblică în 18 mai de Ministerul Dezvoltării.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Termenul limită până la care au putut fi transmise propuneri a fost 28 mai, astfel că reprezentanții COTAR așteaptă acum adoptarea OUG în ședința Guvernului. Modificarea Legii 38/2003 va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.

Potrivit poiectului de OUG emis de Ministerul Dezvoltării, amenda de la 1.000 la 5.000 de lei va fi aplicabilă “persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3) (fără autorizare de transport persoane/mărfuri, obținută în condițiile Legii taximetriei – n. red.)“.

Schimbarea în Legea 38 constă în faptul că se va renunța la sintagma “în mod repetat” din articolul 7.

Iată precizările COTAR, în comunicatul transmis în 29 mai redacției:

“Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) militează pentru adoptarea  Ordonanței de Urgență pentru modificarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, în forma nealterată – cea postată pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, însoțită de instrumentele de prezentare și motivare.

În contextul recentelor declarații ale unor persoane publice, fără suport în realitatea cotidiană, care și-au exprimat susținerea față de activități neautorizate de transport persoane, generatoare de venituri ilicite, dorim să readucem în atenția opiniei publice următoarele:

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis, în decembrie 2017, că serviciile “al căror scop este acela de a conecta, prin intermediul unei aplicaţii digitale, şoferii neprofesionişti cu persoanele care doresc să efectueze călătorii urbane”, trebuie clasificate drept “servicii în domeniul transporturilor“.

Uber se autodescrie ca fiind ”un simplu intermediar digital, o aplicație pe telefon, care leagă pasagerii cu șoferii”, pretext să nu se conformeze prevederilor legale de licențiere, aplicabile firmelor de taxi sau transportatorilor, ce implică obligații și responsabilități.

Poziția UBER este în contradicție cu decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene, avocatul general desemnat în cauză, Maciej Szpunar, precizând că “platforma electronică Uber, chiar dacă este un concept inovator, ţine, în principal, de domeniul transportului şi, în consecinţă, trebuie să deţină licenţele şi acordurile cerute de dreptul naţional“.

Astfel, activitatea de preluare a unei persoane și transportul acesteia către destinația solicitată, cu un autovehicul, contra cost, este în prezent reglementată, în România, prin Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere și norme adoptate de autoritățile locale.

Deși reprezentanții Uber își exprimă, la nivel declarativ, disponibilitatea pentru dialog cu autoritățile și se declară în favoarea reglementării activității derulate, constatăm că se diseminează, de către persoane publice, mesaje care distorsionează realitatea, consonante interesului companiei de a obține o reglementare distinctă, deși activitățile de acest tip sunt deja prevăzute de cadrul legal aplicabil în domeniul transportului de persoane.

Fostul premier, Victor Viorel Ponta, a susținut că Uber ”asigură venituri suplimentare pentru niște oameni care muncesc cinstit”, ignorând, cu bună știință, opinia unicului  for abilitat să se asigure că legislația UE este interpretată și aplicată în același mod în toate statele membre, din care rezultă, fără echivoc, necesitatea autorizării activității de transport persoane generatoare de venituri.

Ne exprimăm speranța că poziția menționată nu este influențată de relația personală a lui Victor Viorel Ponta cu Gelu Ștefan Diaconu, a cărui fiică, Nicoleta Schroeder, ocupă, din martie 2015, poziția de general manager pentru România în cadrul companiei Uber.

Fără a intra în polemică, îi recomandăm, la rândul nostru, lui Victor Viorel Ponta, următorul exercițiu ”de imaginație”, în continuarea celui lansat în spațiul public: actualii operatori autorizați și licențiați ar renunța la însemnele de taxi și ar presta servicii neverificate, exclusiv în beneficiul propriilor interese economice, similare celor recomandate de domnia sa drept soluție pentru decongestionarea traficului. Care ar fi efectele renunțării la autorizarea transportatorilor și serviciilor de preluare/ distribuire comenzi asupra consumatorilor, raporturilor de muncă și veniturilor la buget?

Lipsite de fundament sunt și susținerile deputatului Nicușor Daniel Dan, potrivit cărora, prin adoptarea Ordonanței de Urgență, se vor interzice aplicațiile de tip agregator. În fapt, companiile cu acest profil vor avea  exclusiv obligația de autorizare, similar celorlalți operatori, demersul legislativ vizând exclusiv întărirea controlului autorității statului în activitatea de transport public de persoane, în scopul responsabilizării tuturor actorilor implicați în această activitate reglementată.

Adoptarea ordonanței va permite, totodată, sancționarea activităților de tip evazionist, precum și a celor neautorizate (de piraterie în domeniul transportului de persoane),eliminarea sintagmelor „in mod repetat „ si „permanent”,generatoare de haos.

Apreciem că preconizata modificare a legislației va asigura respectarea drepturilor și intereselor transportatorilor autorizați și accesul acestora, transparent și nediscriminatoriu, la piața transportului public local, garantând totodată respectarea drepturilor utilizatorilor.

Actul normativ supus dezbaterii este unul imparțial, sens în care solicităm imperios să nu fie redactat/modificat la comanda unor proprietari de platforme informatice sau grupuri de influență și să fie în interes public”.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România – COTAR este  reprezentativă la nivel naţional, conform Sentinţei Civile nr. 2 REP/16.01.2017 pronunţate de Tribunalul Bucureşti, pe sectorul de activitate „transporturi rutiere”, ”şcoli de conducere auto” având ca membri federaţii şi asociaţii din rândul transportatorilor de persoane, transportatorilor în regim de taxi şi închiriere, şcolilor de conducători auto.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.