Criza globală de șoferi: anul 2022, în analiza IRU

IRU, susținută cu informații la fața locului de la membrii săi, a continuat să raporteze și să analizeze, în 2022, lipsa globală de șoferi: o problemă cronică care amenință stabilitatea și continuitatea mobilității și a lanțurilor de aprovizionare. 

Precizările IRU, într-un articol ce oferă o privire de ansamblu asupra eforturilor sale de a analiza situația, de a crește gradul de conștientizare și de a promova soluții:

De câțiva ani, IRU își publică raportul global privind lipsa șoferilor.

În iunie 2022, după ce a chestionat peste 1.500 de operatori de transport rutier comercial din 25 de țări din Americi, Asia și Europa, IRU a publicat Raportul global de lipsă de șoferi din 2022, care a constatat că sectorului lipsesc peste 2,6 milioane de șoferi profesioniști.

În Europa, deficitul de șoferi a crescut cu 42%, din 2020 până în 2021, posturile de șoferi vacante ajungând la 71.000 în România, 80.000 atât în ​​Polonia, cât și în Germania și 100.000 în Marea Britanie. În Mexic, deficitele au crescut cu 30%, ajungând la 54.000, în timp ce în China au crescut cu 140%, ajungând la 1,8 milioane.

Lipsa șoferilor de camion continuă să crească, revenind la nivelurile de dinainte de pandemie în Europa și Eurasia

Comentând concluziile raportului, secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a declarat: „Lipsa cronică de șoferi comerciali se înrăutățește, milioane de posturi rămânând neocupate. Acest lucru pune economiile și comunitățile deja stresate la un risc mai mare de inflație, probleme de mobilitate socială și colapsuri ale lanțului de aprovizionare.”

„Operatorii de transport rutier își fac partea lor, dar guvernele și autoritățile trebuie să își mențină atenția, în special pentru a îmbunătăți infrastructura de parcare, accesul la formare și pentru a încuraja mai multe femei și tineri în profesie”, a adăugat Umberto de Pretto.

Raportul a arătat că femeile nu sunt încă pe scaunul de conducere. Mai puțin de 3% dintre șoferii de camion sunt femei în toate regiunile, cu excepții notabile în China (5%) și SUA (8%). Rata femeilor șoferilor de autobuz și autocar în Europa este mai bună la 12%. Cu toate acestea, aceste rate sunt toate încă cu mult sub normele din sectorul transporturilor, în special în Europa (cu excepția notabilă a Țărilor de Jos) și, respectiv, în SUA, unde 22% și 28% din toți lucrătorii din transport sunt femei.

Există și o bombă demografică cu ceas. Tinerii șoferi sub 25 de ani rămân o mică minoritate, la 6 sau 7% din populația șoferilor de camion, în majoritatea regiunilor. Pe de altă parte, există între două și cinci ori mai mulți șoferi în vârstă de peste 55 de ani în toate regiunile, cu excepția Chinei și Mexicului. În SUA și Europa, șoferii în vârstă reprezintă aproximativ o treime din forța de muncă. Europa are cea mai mare vârstă medie a șoferului, la 47 de ani.

Decalajul tot mai mare de vârstă este mai grav pentru transportul de pasageri. În Europa, doar 3% dintre șoferii de autobuz și autocar au sub 25 de ani, jumătate din rata totală a sectorului de transport. Șoferii de peste 55 de ani reprezintă 32% din forța de muncă, cu o vârstă medie a șoferului de 50 de ani.

Rapoarte privind lipsa șoferilor, pe țară

După lansarea raportului global, IRU a pus la dispoziție 22 de rapoarte exclusive pentru membri pe Platforma sa de informații în august, oferind analize bazate pe date privind deficitul de șoferi în 19 țări.

Fiecare raport include indicatori generali privind deficitul de șoferi și o defalcare a trei tendințe demografice: distribuția pe vârstă, reprezentarea de gen și ponderea șoferilor străini.

Cu sprijinul membrilor IRU, briefingurile oferă și o analiză contextuală a rezultatelor și o privire de ansamblu asupra provocărilor și soluțiilor din fiecare țară.

Câteva săptămâni mai târziu, IRU a lansat și raportul său european detaliat privind deficitul de șoferi comerciali. Raportul, bazat pe un sondaj cuprinzător asupra a 744 de operatori de transport rutier din 15 țări europene, include indicatori economici post-COVID pentru sector, cifre detaliate privind dinamica demografică și de gen și principalele cauze din spatele penuriei.

Parlamentul European a găzduit o dezbatere privind soluțiile de reducere a penuriei de șoferi care a reunit reprezentanți din sectorul transportului rutier și autoritățile publice. În special, s-a pus accentul pe modul de eliminare a barierelor de intrare pentru tineri, îmbunătățirea condițiilor de muncă și accelerarea automatizării ca o oportunitate de a îmbunătăți imaginea industriei.

La eveniment, Raluca Marian, directorul IRU EU Advocacy, a declarat: „UE va avea aproximativ 500.000 de posturi de șofer vacante până la sfârșitul anului. O oportunitate cu adevărat pierdută, având în vedere ca rata șomajului în rândul tinerilor este de 14,5%. Este încurajator să vedem cât de serios caută sectorul soluții pentru lipsa de șoferi, precum și sprijinul parlamentarilor europeni și al autorităților UE. Dar urgența situației este clară. Nu putem continua pe această cale; ne va conduce pe un drum foarte întunecat”.

Raluca Marian, în stânga imaginii

Dialogul a fost susținut de președinția cehă a Consiliului Uniunii Europene și găzduit de patru membri ai Parlamentului European: Petar Vitanov (TRAN), Dragoș Pîslaru (EMPL), Maria Walsh (EMPL) și Andor Deli (BUDG & TRAN). Directorul general al DG MOVE, Henrik Hololei, și Stanislav Dvorak, directorul Departamentului pentru afacerile șoferilor din Cehia, au susținut, de asemenea, discursuri principale.

Pe lângă cele peste 20 de intervenții ale reprezentanților și expeditorilor din sector, mai mulți șoferi tineri, alături de cei cu experiență, și-au împărtășit experiența și modul în care cred că sectorul ar putea atrage noi talente.

Radu Dinescu

Președintele IRU, Radu Dinescu, a transmis un mesaj simplu în remarcile sale finale: „Există o bună înțelegere a provocărilor și a posibilelor soluții. Acum este timpul să acționăm și să punem tinerii șoferi la volan.”

Accesul și atractivitatea profesiei

Pe lângă raportul global privind deficitul de șoferi, IRU a lansat primul său raport privind atractivitatea și accesibilitatea profesiei în noiembrie.

Raportul, care evaluează șase țări reprezentând două treimi din industria totală a transportului rutier de marfă din Europa și patru țări reprezentând 28% din sectorul total de transport de pasageri, a arătat că deficitul de șoferi de camioane, autobuze și autocare în Europa scapă de sub control, alimentat de creșterea cererii de transport și îmbătrânirea populației de șoferi.

Fără acțiuni care să facă profesia de șofer mai accesibilă și mai atractivă, Europa ar putea avea lipsă de peste două milioane de șoferi, până în 2026, impactând jumătate din toate mișcările de mărfuri și milioane de călătorii de pasageri.

În ciuda faptului că salariile șoferilor sunt în unele cazuri de până la cinci ori mai mari decât salariul minim mediu, raportul prezintă date alarmante privind dificultățile de acces la profesia de șofer, în special pentru tineri, și atractivitatea acesteia, în special pentru femei.

Vârsta minimă de la care tinerii pot deveni șoferi de camion este încă de 21 de ani în cazul a cinci țări din UE, în timp ce în cazul șoferilor de autobuz, bariera de vârstă variază între 21 și 24 de ani.

Costurile mari pentru atestarea șoferilor și formarea acestora reprezintă, de asemenea, un obstacol. În Franța, un atestat pentru camion costă 5.300 de euro, de peste trei ori salariul mediu lunar minim, în timp ce în Germania, un atestat de șofer profesionist pentru autobuz și autocar este, în medie, 9.000 de euro, de peste patru ori salariul minim lunar.

Securitatea, în special pentru femeile șoferi, este esențială pentru a face profesia mai atractivă, 95% dintre șoferii de camion și 94% dintre companiile de transport punând-o drept prioritate principală. Cu toate acestea, doar 3% din locurile de parcare pentru camioane existente în UE sunt certificate ca sigure și securizate.

„Fără șoferi, economia Europei, mobilitatea socială și planul climatic se vor opri. Dar există soluții dovedite, mai ales dacă industria și guvernul lucrează împreună”, a spus Umberto de Pretto după publicarea raportului.

Raportul prezintă, de asemenea, 20 de soluții implementate în prezent de asociațiile de transport rutier, companii și expeditori.

Rapoartele complete (pasageri și mărfuri) sunt disponibile membrilor IRU pe Platforma de informații.

Poziția IRU cu privire la revizuirea Directivei UE privind permisul de conducere

În noiembrie 2022, având în vedere viitoarea revizuire a Directivei UE privind permisul de conducere, programată să înceapă la începutul anului 2023, IRU a înaintat un set complet de propuneri pentru a revizui directiva și a reduce penuria de șoferi în UE, inclusiv prin reducerea decalajului dintre școală și roată.

Prin aprobarea propunerilor industriei în timpul revizuirii, este de așteptat ca ponderea actuală a tinerilor șoferi sub 25 de ani (6% pentru transport de marfă și 5% pentru pasageri) să crească la 10%, până în 2030, plasând industria transportului rutier pe o poziție solidă, calea de întinerire pe termen lung. Industria urmărește, de asemenea, să crească ponderea femeilor șoferi la 10%.

Lege adoptată: Vârstă redusă cu 3 ani pentru permis auto C, CE, D, DE

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.