Prelungirea plafonării RCA, dar nu la tarifele de referință afișate de ASF

Transportatorii membri ai COTAR solicită Guvernului și ASF să respingă orice propunere de prelungire a plafonării prețurilor RCA pe piața locală, dacă nu se face la tarifele de referință afișate de ASF.

Precizările transmise ZIUA CARGO:

„Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) atrage atenția asupra faptului că prelungirea plafonării tarifelor RCA alungă atât actualii investitori din piața de asigurări, cât și pe cei interesați să intre în piața din România. Continuarea prelungirii plafonării tarifelor RCA reprezintă o mare greșeală.

Am transmis o scrisoare deschisă premierului Marcel Ciolacu și conducerii ASF, pentru a sublinia faptul că ne opunem ferm oricăror măsuri care vor adânci problemele existente în piața asigurărilor de răspundere civilă auto din România. O măsură pe care o vedem deosebit de periculoasă, mai ales că această polafonare nu a fost făcută la tarfele de referință afișate de ASF. Această măsură va da ocazia unor jucători din piața de asigurări de a justifica un viitor faliment care, din păcate, ca și precedentele va fi plătit tot de către asigurați. 

Deși pare un ajutor oferit românilor, de fapt, o asemenea măsură nu creează niciun beneficiu real consumatorilor de asigurări din România, lucru care a fost evident în perioada în care a fost aplicabilă așa-zisa plafonare, când tarifele RCA practicate de asigurători au crescut cu zeci de procente față de tarifele anterioare. ASF a asistat neputincioasă la aceste creșteri. 

În același timp, orice plafonare a prețurilor impusă de autorități dar nu la tarful de referință calculat si afișat pe site-ul ASF, nu ajută pe nimeni, este pentru liniștea unora, dar din păcate furtuna care va veni este inevitabilă. 

Astăzi, problema majoră a pieței RCA din România o reprezintă numărul redus de asigurători și concurența insuficientă între puținii actori care au rămas pe piață. Reducerea numărului asigurătorilor RCA (cel mai mic din ultimii 15 ani!) a diminuat dispersia riscurilor preluate de către aceștia, cu impact semnificativ asupra tarifelor RCA. 

Este prioritar pentru ASF să identifice soluții care să încurajeze intrarea unor noi jucători serioși pe segmentul asigurărilor RCA, cu consecința creșterii concurenței sănătoase pe această piață, în beneficiul consumatorilor, și nu să descurajeze potențiali noi investitori, prin măsuri populiste, care încalcă principii constituționale și europene. 

Ne dorim cu toții stabilitate și predictibilitate într-o piață care a fost afectată de falimente răsunătoare, falimente care tot din motive populiste, greșit înțelese, nu au fost împiedicate la timp! Este timpul să prioritizăm adoptarea unor soluții inteligente și eficiente, care să protejeze în mod adecvat drepturile și buzunarele șoferilor români și consumatorilor de asigurări.

Soluții: 

În acest sens, propunem reformarea cadrului legislativ, plecând de la următoarele direcții principale: 

– Introducerea unui sistem echitabil de stabilire a prețurilor polițelor RCA, care să reflecte cât mai bine responsabilitatea și disciplina în trafic a fiecărui șofer; în acest sens, este imperativ să se ia în considerare istoricul rutier al șoferului (nu al proprietarului auto) și susținem propunerea de a aplica o reducere proporțională a claselor de malus la achiziționarea următoarei polițe RCA, în funcție de daunele produse și, după caz, de locul producerii acestora (în țară sau în afara țării); 

– Reformarea sistemului bonus-malus în asigurările de răspundere civilă auto; astfel, conducătorii auto vinovați de producerea accidentelor grave, care au dus la decesul unei persoane sau la invaliditatea permanentă a unei persoane, ar trebui penalizați și introduși într-ul mallus maxim, multiplicat pe un număr mare de ani; măsuri similare de penalizare ar putea fi aplicate și celor care produc vătămări ușoare sau medii, în funcție de gravitatea faptelor;

– Implementarea unor reguli care să oblige conducătorul auto care provoacă daune în mod repetat să plătească o parte din polița RCA, indiferent de persoana juridică sau fizică având proprietatea vehiculului; asocierea daunei conducătorului auto care a produs-o este logică, iar obligarea vinovatului să suporte parte din costul de achiziționare a următoarei polițe va descuraja comportamentul nedisciplinat al șoferilor în trafic. 

Sistemul actual discriminează șoferii care achită anual polițe RCA fără a produce nici un accident, dar care suportă în mod constant creșteri semnificative ale tarifelor RCA, fiind practic sancționați pe piață și obligați să plătească mai mult, fără a avea însă nicio vină în producerea de accidente sau de daune. 

Așa cum s-a spus în repetate rânduri, nu este corect ca românii să suporte în preț indisciplina altora! Continuarea plafonării tarifelor RCA, dar la tarfele de referință, ar fi justificată într-o singură situație: dacă statul român s-ar afla în etapa finală de autorizare a proiectului CEC Asigurări și ar mai avea nevoie de câteva săptămâni să fie finalizat. Ținând cont de faptul că proiectul înființării unei companii de asigurări cu acționariat al statului nu a fost dorit de către Guvernul României, continuarea plafonării prețului RCA nu are niciun temei logico-economic. 

COTAR solicită Guvernului României și ASF să respingă orice propunere de prelungire a plafonării tarifelor RCA pe piața locală, dacă nu se face la tarifele de referință afisate de ASF”. 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.