Anul se va incheia cu 112.000 de automobile noi vandute , fata de aproape 120.000 anul trecut, potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA). “Rabla” a ajutat mult, din 10 masini noi 4 fiind luate prin acest program, dar si taxa auto a facut ca numarul autovehiculelor noi sa il depaseasca cu mult pe cel din zona second-hand.
“Un impact pozitiv asupra vanzarilor genereaza in continuare Programul de stimulare a innoirii parcului auto national (Rabla), chiar daca si acesta este sub asteptarile pietei. S-au achizitionat prin Program pana la sfarsitul lunii octombrie circa 31.000 de autovehicule noi (in special autoturisme), ceea ce reprezinta circa 39% din totalul vanzarilor (fata de 2010, cand volumul a fost de peste 48.000 de automobile, adica circa 54% din totalul vanzarilor)”, precizeaza APIA.
Un alt impact pozitiv, “in lipsa caruia piata ar fi avut scaderi dramatice” l-a avut taxa pe poluare, “care a reusit sa echilibreze intr-o oarecare masura raportul dintre autoturismele noi si cele rulate”. “Asfel, daca in 2010 inmatricularile de autoturisme noi reprezentau 32,5% din total, anul acesta procentul a crescut la 45,7% (s-au importat totusi mai multe masini rulate decat noi), mai spun cei de la APIA.
Pe baza evolutiilor din ultimele luni, Asociatia apreciaza ca, in conditiile prelungirii cu doua saptamani a programului Rabla, vanzarile totale (autoturisme plus vehicule comerciale) nu vor trece de 112.000 unitati. “Pe segmentul autoturismelor, probabil ca piata va fi usor sub 100.000 unitati, cu un volum mai important in luna noiembrie”, conchid cei de la APIA.
In primele zece luni, productia nationala a fost de 283.809 automobile, in scadere cu 2% fata de perioada similara din 2010. Aproape 9 din 10 unitati s-au dus la export (256.871). Productia de vehicule comerciale a ramas aproape la fel ca anul trecut, de peste 20.000 de unitati. Importul de masini a scazut cu 2% in primele zece luni, de la peste 67.000 de unitati la sub 66.000.
Vanzari cu 24% mai mari la vehiculele comerciale noi
Vanzarile autovehiculelor noi au scazut cu 7,3% in perioada ianuarie-octombrie, de la circa 99.000 unitati anul trecut, la sub 92.000, insa surpriza o constituie vehiculele comerciale – peste 12.000 din total -, care inseamna o crestere de 24% fata de 2010.
Dacia conduce cu 23.997 unitati vandute (30,4% din total), fiind urmata de Volkswagen (8.366 unitati/10,6%), Skoda (6.912 unitati/8,7%), Renault (5.990 unitati/7,6%), Ford (4.484 unitati/5,7%) si Opel (4.178 unitati/5,3%).
In octombrie, comparativ cu luna anterioara, au fost vandute 10.993 vehicule, cu 4% mai multe, si 9.678 autoturisme, in crestere cu 6%.
Potrivit APIA, anul tercut in tara s-au livrat 119.417 automobilr noi, dintre care circa 106.000 au fost autoturisme, iar restul vehicule comerciale si autobuze.