UNSAR vrea modificarea Legii RCA pentru o mai bună transparență

Uniunea Natională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) este de părere că „soluția pentru milioanele de asigurați și pentru familiile lor este modificarea Legii RCA, pentru o mai bună transparență”.

Precizările transmise ZIUA CARGO:

„Într-un context sensibil pentru România, o asociațe care nu are competențe nici pe zona de asigurări si nici pe cea de fiscalitate, a transmis în spațiul public un nou comunicat de presă care pare a urmări să creeze noi tensiuni în societate și a destabiliza un sector important al economiei românești, cel al asigurărilor.

Pornind de la interpretari eronate și tendențioase ale unor date publice, aceasă asociație pare a uita că, prin specificul, complexitatea și importanta activității desfășurate, asigurătorii contribuie semnificativ la dezvoltarea economiei și a societatii românești. 

În contextul acestor acuzații care induc în eroare opinia publică, facem următoarele precizări, pentru buna și corecta informare a românilor :

  • În ceea ce priveste acuzațiile halucinante cum că ANAF nu ar fi controlat „niciodată în 30 de ani” companiile de asigurări, precizăm că asigurătorii din România fac obiectul controlului mai multor autorități ale statului, inclusiv al ANAF, așa cum este și firesc. Totodată, a spune că există companii private care sunt „favorizate” de statul român reprezintă o acuzație foarte gravă, care ar fi trebuit justificată cu cifre și fapte, dacă ele ar fi existat.
  • Industria de asigurări a contribuit cu peste 2.8 miliarde lei la economia națională, numai in anul 2021, din care 1.3 miliarde lei impact direct al valorii adăugate create – fiind un pilon important pentru economia românească. În același timp, asigurătorii din România continuă să fie un angajator important, atât prin cei circa 8.200 de angajați în cadrul companiilor de asigurare, cât și prin susținerea a peste alte 17.000 de locuri de muncă în diverse sectoare ale economiei naționale. De asemenea, fiecare angajat din industria de asigurări a susținut un loc de muncă suplimentar în economia statului. 
  • Principala cheltuială a companiilor de asigurări RCA este, a fost si va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligațiilor asumate față de clienți. Totodată, prin plata unor despăgubiri importante, de aproape 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică, asigurătorii din România vin in sprijinul oamenilor și companiilor, ajutându-i să treacă peste momente dificile.
  • Materialul transmis presei pare a omite cu desăvârșire că, în afară de daunele materiale, asigurătorii plătesc în baza polițelor RCA despăgubiri importante și pentru vătămările corporale suferite, din păcate, de zeci de mii de români în fiecare an.
  • Rapoartele citate in material nu includ daunele plătite de către FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților, fapt trecut, din nou, cu vederea, dar care denaturează calculele și, firește, conduce la concluzii false.
  • Este de neînțeles cum se utilizează ca sursa principala de date un raport publicat în urmă cu 3 ani, care conține informații pentru un singur trimestru. În baza acestor date se extrapolează și se fac presupuneri total false privind despăgubirile plătite în avans și privind ponderea costurilor cu manopera în totalul reparațiilor.
  • De asemenea, se omite cu desăvârșire să se spună că, din primele de asigurare colectate, asigurătorii nu numai că plătesc daune ci, foarte important, constituie rezerve de daună (conform legislatiei și politicii interne de management al riscului specifice fiecărei companii), plătesc taxe de funcționare și contribuții la Fondul de Garantare a Asiguraților, Fondul Național de Protecție, precum și cheltuieli de distribuție și administrare. Constituirea de rezerve de daune este un principiu de bază al funcționării industriei de asigurări peste tot in lume, dar si o cerință legislativă. Tocmai de aceea, a compara primele brute subscrise doar în raport cu daunele plătite este lipsit de sens si denotă, fie o neînțelegere majoră a modului în care funcționează industria de asigurări, fie intenția conștientă de a transmite informații false și de a induce în eroare publicul. Chiar reprezentanții asociației care au transmis mass-media materialul citat acuzau anterior, în alte comunicate de presă, că anumiți asigurători, acum falimentari, nu constituie rezerve.
  • Chiar dacă anumiți indicatori publicați de către ASF, precum rata combinată tehnică la nivelul pieței RCA, par a se fi îmbunătățit în ultimul timp, menționăm că aceștia s-au aflat în „zona roșie” (adică au depășit 100%), timp de peste 10 ani. Din cei 25 de asigurători reglementați de ASF, doar 6 sunt autorizați să practice asigurări RCA. Acestora li se mai adaugă încă două companii autorizate în alte state membre, care operează în baza dreptului de stabilire (FOE) pe teritoriul României. Creșterea marjei de profit a companiilor de asigurări de care se vorbește în material se referă la o creștere de la 0.5%, în 2020, la 4.7%, în 2022. Acest profit este generat de toate liniile de business din domeniu, inclusiv de asigurările de viață, nu de RCA, care a fost sursă de pierderi pentru companiile de asigurări timp de peste 10 ani. Dacă activitatea pe piața RCA ar fi atât de profitabilă precum se afirmă în mod fals, cum oare se explică interesul relativ scăzut de a opera pe piața RCA?
  • Într-o economie de piață, primele RCA trebuie să reflecte riscul asumat de către companiile de asigurări, beneficiile pe care le oferă în raport cu asiguratul/despăgubitul, dar și istoricul daunalității pe această formă de asigurare. Reamintim că, în România, tarifele RCA sunt „înghețate” încă din luna aprilie a acestui an, dar nu și costurile cu despăgubirile. În plus, taxele și contribuțiile achitate de către asigurători au crescut semnificativ în ultimii ani. 
  • Nu in ultimul rând, dacă ne referim la soluțiile pentru cei 10 milioane de asigurați și pentru familiile lor, având în vedere și falimentele recente ale unor asigurători care practicau preponderent asigurări RCA la prime nesustenabile, devine absolut necesară modificarea corespunzătoare a Legii 132/2017 privind RCA – iîn sprijinul păgubiților și al șoferilor români – prin publicarea anuală, cu titlu informativ, de către o autoritate competentă, a unor prețuri de referință pe piața de reparații auto și pentru rent-a-car. Măsura NU ar reprezenta o co-plată pentru păgubiții RCA, ci un pas spre normalitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.