UPDATE! Guvernul a aprobat o parte dintre revendicările transportatorilor

Guvernul Ciolacu a aprobat, în ședința săptămânală din 18 ianuarie, unele dintre revendicările transportatorilor, după protestele în stradă de 9 zile consecutiv. 

UPDATE: Iată actele normative adoptate:

  • Ordonanță pentru modificarea și completarea OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor (OG nr. 4/2024 a fost publicată în Monitorul Oficial nr 51, din 19 ianuarie)

Guvernul a instituit modalități de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierei. „De exemplu, se acceptă, în exercitarea actului de control, rezultatele măsurărilor prin cântărire obținute cu ajutorul mijloacelor de măsurare aparținând autorităților competente din statele membre ale UE cu care România are deschise puncte de trecere a frontierei, în baza acordurilor bilaterale încheiate între părți. Totodată, se acordă unele intervale de depășire a maselor maxime admise total și pe axe și a dimensiunilor până la care nu se aplică sancțiuni contravenționale și nu se impune autorizarea circulației acestor autovehicule”, precizează Executivul.

Totodată, a fost stabilit cadrul legal necesar întreținerii șanțurilor, rigolelor, podețelor, plantațiilor, trotuarelor, căilor pietonale, pistelor pentru bicicliști sau a altor asemenea pentru toate categoriile de drumuri publice, având în vedere faptul că în prezent se prevăd astfel de obligații doar în sarcina autorităților rurale.

De asemenea, a fost reglementată modalitatea de suportare a costurilor legate de lucrările efectuate la rețelele de utilități, respectiv de către beneficiarul lucrărilor și de către operatorii economici care dețin aceste rețele.

  • Ordonanță pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier (OG nr. 3 a fost publicată în MO nr. 48/18.01.2024)

A fost eliminată diferențierea între transportul rutier național și transportul rutier internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR.

Actul normativ clarifică și unele aspecte privind efectuarea inspecției tehnice periodice (ITP) a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum și corelarea unor dispoziții privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale. Prin aceste modificări, se exceptează de la obligația de a efectua inspecția tehnică periodică vehiculele lente, cu viteză maximă constructivă de până la 25 km/h.

Totodată, se stabilește efectuarea la 6 luni a ITP a tuturor autovehiculelor care desfășoară activitatea de RENT CAR, deci atât autovehiculelor utilizate pentru transportul în regim de închiriere, cât şi autovehiculelor utilizate pentru serviciul de închiriere.

Ordonanța clarifică și unele dispoziții care reglementează examinarea persoanelor care intenționează obținerea atestării inițiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă.

  • HG pentru modificarea și completarea anexei nr. 1 la OUG nr. 84/2003 pentru înființarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere prin reorganizarea Regiei Autonome „Administrația Națională a Drumurilor din România” (HG nr. 29/2024 a fost publicată în MO nr, 51, din 19 ianuarie)

A fost introdusă posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST) prin asigurarea competenței Adunării Generale a Acționarilor a CNAIR privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile specifice, altele decât tariful de utilizare a rețelei de drumuri. 

  • Eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. Potrivit MTI, „solicitarea partenerilor sociali a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice”.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii precizează că „prin promovarea și adoptarea acestor acte normative, și-a respectat angajamentul asumat cu Confederațiile, Federațiile reprezentative din domeniul transportului rutier, dar și cu reprezentanții fermierilor și transportatorilor care protestează”. Totodată, cu privire la măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.

De asemenea, în această perioadă, este în derulare procedura de constituire a două grupuri de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării „pirateriei” în transporturi. Astfel, de luni 22.01.2024, aceste grupuri de lucru vor fi constituite și își vor începe activitatea.

Negocierile cu organizațiile patronale au dat roade

În urmă cu o zi, premierul Marcel Ciolacu s-a întânit cu reprezentanții asociațiilor de transportatori și cu ministrul Sorin Grindeanu. Au participat la negocieri Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Consiliul Naţional al IMM-urilor din România, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale. 

Liderii acestor organizații patronale au fost chemați de către ministrul Sorin Grindeanu, în 16ianuarie, și au semnat împreună o minută privind soluționarea revendicărilor.

Guvernul se declară „un partener corect de dialog”. „La nivelul ministerelor şi instituţiilor publice am preluat şi analizat solicitările transportatorilor, iar în şedinţa de Guvern, vom aproba deja un set din măsurile convenite atât cu Ministerul Transporturilor, cât şi cu Ministerul Agriculturii. Vom rămâne în continuare la masa discuţiilor pentru a rezolva toate probleme legitime semnalate”, a afirmat Ciolacu.

Astfel, au fost aprobate modificări cu privire la modalităţi de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierei.

„Sunt recunoscute rezultatele măsurărilor prin cântărire obţinute cu ajutorul mijloacelor de măsurare aparţinând autorităţilor competente din statelor membre ale Uniunii Europene cu care România are deschise puncte de trecere a frontierei, în baza Acordurilor bilaterale încheiate între părţi, atât pentru emiterea autorizaţiilor speciale de transport, cât şi pentru aplicarea sancţiunilor contravenţionale”, precizează Executivul.

Alte modificări vizează stabilirea unor limite, în conformitate cu legislaţia europeană şi din alte state membre ale UE, privind toleranţele pentru depăşirea greutăţii camioanelor: „Se acordă intervale de depăşire a masei maxime total admise şi pe axe până la care nu se aplică sancţiuni contravenţionale şi nu se impune autorizarea circulaţiei acestor vehicule. Se clarifică unele aspecte privind efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum şi corelarea unor dispoziţii privind încheierea şi executarea contractului de transport pentru transporturile naţionale. Se clarifică şi unele dispoziţii care reglementează examinarea persoanelor care intenţionează obţinerea atestării iniţiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă”.

La întrevederea cu premierul Marcel Ciolacu s-a discutat și despre decontarea transportului elevilor, dialogul pe această temă urmând să fie continuat pentru găsirea unei soluţii.

Un alt subiect rămas în analiză vizează restituirea parţială către operatorii de transport a accizei la carburant.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.