Hovenring – pod pentru biciclete

Hovenring este un giratoriu suspendat pentru biciclete aflat la „graniţa” dintre Eindhoven şi Veldhoven, în Olanda. Este prima rotondă suspendată pentru biciclete din lume. Hovenring a fost conceput în 2008, pentru a face faţă creşterii traficului în regiune.

Astfel, pentru a îmbunătăţi fluxul de trafic şi a creşte nivelul de siguranţă rutieră, autorităţile locale au decis să separe complet traficul motorizat de cel velo. În plus, s-a decis transformarea giratoriului pentru autovehicule într-o intersecţie normală. Pentru biciclete, consiliul local Eindhoven a decis că doreşte dezvoltarea unui proiect spectaculos, în linie cu regiunea tehnologică Brainport, un alt proiect dezvoltat în cooperare de către municipalităţile din zona metropolitană Eindhoven.

Designul pentru Hovenring a fost realizat de agenţia ipv Delft, iar numele a fost ales în cadrul unui concurs în rândul populaţiei din regiune. Ad literam, numele rotondei înseamnă „inelul Hoven-urilor”, cu referire la Eindhoven, Veldhoven şi Meerhoven, zona rezidenţială unde este amplasată. ipv Delft este o companie de design şi inginerie specializată în poduri, sisteme de iluminare şi mobilier stradal. Biroul este binecunoscut în Olanda pentru gama de poduri proiectate, de la cele de dimensiuni mici, pentru pietoni, la cele mari, destinate traficului auto, sau la poduri ori pasaje de traversare pentru autostrăzi. Mai mult decât atât, ipv Delft a dezvoltat o gamă proprie de poduri standard, din beton, oţel, lemn şi ciment de înaltă performanţă.

Construcţia

Giratoriul este de fapt un pod suspendat circular, alcătuit dintr-un pilon central cu o înălţime de 70m, 24 cabluri din oţel şi o punte circulară cu un diametru de 72 m. Construcţia este realizată din aproximativ 1.000 t de oţel, cablurile fiind ataşate de partea interioară a punţii, în punctele de conexiune cu contragreutatea de beton, pentru a preveni torsiunea. Pentru a asigura stabilitatea, a fost adăugat beton în diferite secţiuni ale punţii şi au fost instalaţi suporţi în formă de M în zonele de acces.

Construcţia Hovenring-ului a început pe 11 februarie 2011, iar giratoriul a fost deschis pe 30 decembrie în acelaşi an. După aproximativ o săptămână, a fost închis, deoarece cablurile de susţinere vibrau într-un mod considerat periculos. După ajustările necesare, Hovenring a fost redeschis pe 29 iunie 2012.

Provocări

Una dintre provocările procesului de design a fost integrarea spaţială. Infrastructura şi clădirile existente în zonă au impus limitări privind gradul de înclinare a rampelor de acces pe pod. Spaţiul fiind limitat, s-a decis coborârea nivelului la sol al intersecţiei de dedesubt cu un metru şi jumătate, pentru realizarea unei pante abordabile confortabil pentru pietoni şi ciclişti. Procesele de proiectare şi de construcţie au impus, de asemenea, o serie de provocări tehnice. ipv Delft avea o imagine foarte clară asupra aspectului podului, care trebuia să fie ceva mai mult decât o punte suspendată îngustă cu un pilon în mijloc. Printre altele, acest lucru a însemnat că sistemul standard de ataşare a cablurilor la nivelul pilonului nu era suficient, deoarece ar fi rezultat în amplasarea unei „aglomerări” inestetice de oţel în partea de sus a pilonului. Astfel, a fost dezvoltată o soluţie customizată, acelaşi lucru putându-se spune şi despre suporţii în formă de M de la nivelul zonelor de acces.

Problema vibraţiilor

Aşa cum am amintit, podul a fost închis aproape imediat după punerea în folosinţă, din cauza unor vibraţii neaşteptate cauzate de vânt la nivelul cablurilor de susţinere. În săptămânile următoare, au fost realizate investigaţii de către specialişti în inginerie civilă şi mecanică de la Universitatea Tehnică din Eindhoven, de la cea din Delft şi de către profesorul Albert Zasso de la Politehnica din Milano. S-a determinat că problema era reprezentată de formarea unor mici vârtejuri de vânt la nivelul cablurilor, cauzând vibraţii mai puternice decât se anticipase în faza de design. Soluţia a fost instalarea unor amortizoare suplimentare pe cablurile de susţinere. Din păcate, acest lucru a cauzat o întârziere de încă o lună, deoarece contractorul a montat iniţial incorect aceste amortizoare.

Iluminare… de OZN

Pentru completarea şi confirmarea identităţii Eindhoven-ului ca „oraş al luminii”, fiind gazda binecunoscutei companii Philips, ipv Delft a realizat, de asemenea, proiectul de iluminare a Hovenring-ului. Unul din principalele elemente ale sistemului este integrat în puntea circulară a rotondei. Spaţiul dintre contragreutate şi punte a fost prevăzut cu lamele din aluminiu, folii transparente şi lumini cu neon, ceea ce rezultă într-un inel vizibil clar pe întuneric, care, alături de pilonul iluminat la rândul său, îi conferă rotondei un aspect de-a dreptul spectaculos. Sistemul de iluminare funcţională este integrat în ramele podului, LED-urile asigurând vizibilitate şi făcând posibilă distingerea trăsăturilor faciale ale utilizatorilor pe timp de noapte. De asemenea, luminile ataşate unei reţele de cabluri între pilon şi punte şi pe suprafaţa interioară a contragreutăţii iluminează intersecţia de dedesubt.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.