Autovehiculul intuitiv

Chiar dacă ne place, chiar dacă nu, în viitorul apropiat, conducerea autonomă va deveni parte integrantă a mobilității. Mercedes-Benz consideră că empatia și încrederea reprezintă factori cheie în acceptarea autovehiculelor autonome, iar, pentru ca oamenii să aibă încredere în mașini, aceștia trebuie să poată intui imediat următoarele mișcări ale autovehiculului autonom.

Pentru a putea interpreta cel mai bine ce se întâmplă și cum ar trebui să se desfășoare lucrurile în viitor, gigantul german cercetează conceptul de „încredere informată” cu ajutorul „autovehiculului interactiv”.

Cunoașterea intuitivă a acțiunilor mașinii

La baza autovehiculului interactiv, se află un autoturism Clasa S, cu semnalizări luminoase 360°. Luminile turcoaz de pe plafon indică modul de conducere autonom și oferă informații cu privire la următoarele acțiuni:

  • Lumina permanentă indică faptul că autovehiculul se află în modul de conducere autonom, indiferent dacă se află în mișcare sau staționează.
  • Semnalul luminos intermitent indică faptul că autovehiculul frânează.
  • Semnalul luminos rapid semnalizează faptul că, în scurt timp, autovehiculul se va pune în mișcare.

De asemenea, sunt testate și concepte alternative de lumini: benzi luminoase de culoare turcoaz pe parbriz, grila radiatorului, faruri, oglinzi exterioare și în partea inferioară a geamurilor le indică pietonilor și celorlalți participanți la trafic faptul că autovehiculul se află în modul de conducere autonom.

Rânduri scurte de puncte iluminate pe plafon le semnalizează celorlalți participanți la trafic faptul că au fost recunoscuți. Doar pietonii și bicicliștii al căror traseu coincide cu cel al autovehiculului sunt atenționați luminos.

În acest mod, autovehiculul interactiv recreează contactul vizual dintre un șofer și un pieton. Autovehiculul interactiv Clasa S atenționează participanții la trafic din imediata apropiere că se va pune în mișcare, în timp ce încă se află pe marginea drumului. Benzile de lumini din jurul autovehiculului emit un semnal luminos conex.

Oglinzile laterale se pliază în exterior, iar partea din spate a autovehiculului, apoi cea frontală se ridică. Aceste mișcări sunt similare unei ființe vii care se trezește și se întinde. Oamenii pot recunoaște această comunicare în mod intuitiv.

Pietonii preferă comunicarea 360° și culoarea turcoaz

Semnalizarea luminoasă 360°este foarte importantă pentru informarea pietonilor. Acestea au fost concluziile mai multor studii realizate de Mercedes-Benz în Sindelfingen și în zona de testare Immendingen (Germania), deschisă în septembrie 2018.

Cercetările au analizat reacțiile pietonilor la autovehiculele autonome semnalizate diferit, în diverse condiții de trafic. Astfel, a fost demonstrat faptul că semnalizarea luminoasă are un efect major asupra pietonilor în a accepta autovehiculele autonome și în a se simți în siguranță în apropierea acestora.

Mai exact, oamenii preferă semnalele luminoase în acele situații în care, în mod normal, ar fi interacționat cu un șofer. De exemplu, oamenii sunt obișnuiți să facă contact vizual cu un șofer când doresc să traverseze strada. Dacă semnalul luminos indică faptul că un autovehicul se află în modul de conducere autonom, pietonii se simt în siguranță, chiar dacă pasagerii autovehiculului nu sunt atenți la trafic.

Majoritatea participanților la acest studiu au preferat turcoazul pentru culoarea de semnalizare, iar toți participanții au fost în favoarea semnalizării 360°.

Concluziile cercetărilor efectuate de Mercedes-Benz cu privire la conducerea autonomă contribuie la activitatea desfășurată de SAE International, asociație internațională de inginerie care dezvoltă norme și standarde în domeniul mobilității. Astfel, Mercedes-Benz recomandă utilizarea culorii turcoaz pentru semnalizarea 360°, o culoare care nu a mai fost folosită, anterior, în domeniul auto.

Viziunea viitorului: caroseria autovehiculului ca metodă de comunicare

În afară de studii și concluziile semnalizării luminoase bazate pe autovehiculul interactiv, Mercedes-Benz ia în considerare soluții pe termen lung, cu scopul de a facilita „încrederea informată” între oameni și mașini. În acest context încrederea informată contrastează cu cea oarbă. În cazul autovehiculului interactiv, întreaga caroserie devine un mediu de comunicare 360°.

Caroseria clasică devine un „Exterior Digital”, iar Mercedes-Benz a făcut, deja, un pas în această direcție, în 2015, cu autovehiculul de cercetare F 015. Acest autovehicul dispune de o grilă digitală, care poate fi folosită ca un mediu de comunicare. În anul următor, acest concept a fost preluat și de Vision Van, un studiu pentru un monovolum electric cu drone de livrare integrate, pentru destinația finală. Vision Van are ecrane LED atât în partea din față, cât și în cea din spate. De exemplu, autovehiculul poate emite alerte precum „Autovehiculul se oprește”.

În 2018, Vision URBANETIC, un concept de mobilitate pentru transport eficient, sustenabil, la cerere, a dus acest design și mai departe. Conceptul unei platforme de conducere autonomă, cu module interșanjabile, pentru transportul de bunuri sau cel de persoane, poate comunica prin „digital shadowing” pe caroserie. De exemplu, umbra unui pieton va fi conturată pe caroserie, dacă senzorii 360° au detectat-o în imediata apropiere. În funcție de această interacțiune, pietonul poate avea siguranța că a fost detectat de autovehicul și poate acționa în consecință.

Având ca punct de plecare aceste inovații, Mercedes-Benz lucrează la noi soluții, care oferă pasagerilor și pietonilor aceleași informații cu privire la percepțiile autovehiculului și acțiunile sale ulterioare. Pasagerii ar trebui, de asemenea, să poată decide ce comunică autovehiculul către mediul înconjurător. Astfel, autovehiculul va deveni un spațiu mai sigur și mai protejat pentru pasageri.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.