SOCIETATEA DE TRANSPORT BUCUREȘTI: Cel mai mare operator de transport persoane

Gestionând o rețea, care deservește peste două milioane de persoane, prin 186 de linii, dintre care 41 regionale, Societatea de Transport București (STB), este, de departe, cea mai mare flotă licențiată pentru transportul de călători. STB nu înseamnă, însă, numai un parc impresionant, ci o soluție complexă care devine în fiecare zi mai aplecată către client.

Informațiile privind activitatea STB sunt transmise, astăzi, publicului, prin intermediul tuturor canalelor de comunicare disponibile (website oficial, comunicate preluate de presă, pagină de Facebook, Twitter), cărora li se adaugă aplicații mobile dezvoltate în ultimul an – InfoSTB și BPay. Bineînțeles, compania continuă dialogul direct sau telefonic cu pasagerii, existând un Oficiu de Relații cu Publicul, care gestionează inclusiv organizarea audiențelor cu conducerea STB.

Aplicații IT destinate pasagerilor

Un pas important pentru îmbunătățirea serviciului de transport, prin informarea călătorilor, îl constituie lansarea aplicației INFO STB. Aplicația, care poate fi utilizată de toți deținătorii de smartphone, cu conexiune la internet, afișează, în timp real, programul mijloacelor de transport în comun și rutele disponibile.

Călătorul poate, astfel, să găsească ușor o rută optimă, între un punct de „Plecare A” și altul de „Sosire B”, folosind informațiile de amplasare a vehiculelor pe traseele STB, în timp real. Platforma poate furniza maximum 5 rute alternative, după criteriul cea mai mică durată de parcurgere. De menționat că, pentru calcularea rutelor, se poate lua în considerare o distanță maximă de mers pe jos, care poate fi configurată cu valori de până la 2.000 de metri.

Utilizatorul poate să vadă, pentru fiecare traseu, următoarele informații:

  • ora de plecare
  • ora de sosire
  • timpul total de parcurgere a traseului
  • numărul de transbordări
  • pictograme cu mijlocul de transport, împreună cu numărul acestuia și diferențierea liniilor pentru care există timpii de sosire reali, calculați pe baza coordonatelor GPS sau din planificare.

În același timp, utilizatorul poate selecta un traseu pentru a vedea detalii pe hartă și se poate abona să primească mesaje generale sau specifice, pentru o linie selectată.

Cu ajutorul INFO STB, impiegații de mișcare din dispecerat actualizează informațiile referitoare la alocarea vehiculelor pe linii, informează publicul călător cu privire la evenimentele de circulație, intervin în dispecerizarea vehiculelor, pentru cazurile de abateri față de programul de circulație și în circulația vehiculelor, în cazul unor blocări sau devieri ale liniilor de transport.

Această aplicație nu permite realizarea procesului de dispecerizare, deoarece încă nu există echipamente care să asigure procesul (consolă pentru șofer, în vederea realizării monitorizării sarcinilor de lucru, și echipament de comunicare voce-mesaj). Se analizează, în acest moment, realizarea unui sistem de dispecerizare și monitorizare a flotei, cu ajutorul echipamentelor existente, aflându-se, în paralel, în desfășurare, de la 1 martie, un alt proiect pilot, în colaborare cu firma Thoreb, care permite transmiterea mesajelor tip text între dispecer și conducătorii de vehicule.

Pe de altă parte, aplicația BPay, disponibilă atât pentru telefoanele cu Android, cât și pentru cele cu IOS, permite utilizatorilor să achite călătoriile cu mijloacele de transport public direct din aplicație, cu cardul.

Tot pentru a veni în sprijinul călătorilor, funcționează inclusiv un Oficiu de Obiecte Pierdute.

Activitatea de gestionare a petițiilor se derulează în mai multe etape, în termenul legal de 30 de zile, și nu este abordată doar din punct de vedere cantitativ (număr de petiții înregistrate), ci și din punct de vedere calitativ, prin culegerea informațiilor/punctelor de vedere de la mai multe compartimente de specialitate. Sunt formulate răspunsuri complete la toate problematicile ridicate de petenți, fiind centralizate petițiile pe categorii de aspecte semnalate și întocmite rapoarte lunare, trimestriale și anuale.

Astfel, pentru elaborarea unei strategii și identificarea deficiențelor în vederea aplicării unor noi soluții, zilnic se efectuează analiza tuturor mesajelor, fiind realizată o clasificare pe categorii de probleme.

Plata călătoriilor se poate face inclusiv prin SMS, la numărul 7458, disponibil în toate rețelele de telefonie mobilă. Pot fi, astfel, achiziționate un abonament pe o zi, o călătorie pe liniile expres sau una pe o linie regională. Valabilitatea pentru o călătorie regională este de 90 de minute de la confirmare.

Călătorii trebuie să trimită un SMS înainte de a urca în vehiculele STB, iar, în câteva secunde, vor primi un mesaj care va conține un cod de confirmare a tranzacției.

SMS-ul trebuie păstrat pe toată durata zilei, până la expirarea valabilității abonamentului sau, în cazul celorlalte linii, până la efectuarea integrală a călătoriei.

Siguranța plății prin SMS este garantată de platforma de operare, care este prevăzută cu un mecanism antifraudă.

Bilet unic și carduri duale

În funcție de nevoi, călătorii pot opta pentru un bilet unic STB-Metrorex. Iar, pentru mai multe opțiuni, STB oferă posibilitatea de reîncărcare prin ATM, disponibilă în rețeaua de bancomate BCR, cu comision zero, indiferent de banca emitentă a cardului. În acest mod, pot fi reîncărcate toate tipurile de abonament, care nu fac obiectul unei reduceri, precum și portofelul electronic.

Tuturor acestor variante li se adaugă și cardurile duale BCR-STB și BRD-STB, care pot fi folosite la aparatele de taxare electronică din vehicule, precum și pentru tranzacții uzuale la POS și ATM.

Andrei Creci, director general STB: ,,Mobilitatea reprezintă o necesitate de bază a oamenilor și o condiție esențială pentru buna desfășurare a vieții într-o comunitate. De aceea, una dintre cele mai mari provocări ale unui oraș modern este asigurarea unui sistem de mobilitate, în cadrul căruia componenta vitală, într-o mare aglomerare urbană, este transportul public. Am convingerea că, prin înnoirea parcului activ al STB cu 400 de autobuze Otokar, care sunt deja la dispoziția publicului călător, precum și cu cele 130 de autobuze Mercedes-Benz Citaro Hybrid și 100 de troleibuze noi, ce vor sosi pe parcursul acestui an, coroborată cu lansarea noilor aplicații INFO STB și B-Pay, prin care punem la dispoziția călătorului metode smart de planificare și plată a călătoriei, transportul public de suprafață va deveni, cu adevărat, atractiv pentru bucureșteni.“

Modernizarea parcului

Având în vedere necesitatea implementării unor măsuri de îmbunătățire a circulației mijloacelor de transport public, STB a demarat în anul 2019 obiective de investiții, având drept scop delimitarea liniilor de tramvai față de traficul auto general. Iar planul de modernizare al flotei este unul cel puțin ambițios.

Modernizarea parcului – 400 de autobuze Euro 6, 130 de autobuze hibrid, 100 de tramvaie de 36 m și 40 de 18 m, 100 de autobuze electrice, modernizare tramvaie, fabricație tramvaie la STB, autobuze cu CNG.

În acest context, au fost depuse proiecte pentru achiziția de vehicule din fonduri europene. Este vorba despre 100 de troleibuze și 130 de autobuze hibride, cu finanțare din Fondul de mediu (Programul privind îmbunătățirea Calității aerului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puțin poluante în transportul local de persoane). Acestora li se adaugă 100 de tramvaie de 36 m și 100 de autobuze electrice clasa 12 m, prin Programul Operațional Regional 2014-2020. De menționat că aceste achiziții se află în derulare. De asemenea, vor fi achiziționate tramvaie de 18 m lungime, din fonduri proprii.

În paralel, au fost montate instalații de climatizare, în 2019, în cazul a 21 de tramvaie (tip V3A CH-PPC) și a 38 de troleibuze (Astra Irisbus). În prezent, este în curs de realizare modernizarea a 6 tramvaie și a fost reluat programul de fabricație a tramvaielor cu podea parțial coborâtă Bucur LF-CA, într-o variantă modernizată, în baza unui program multianual pe 3 ani (2019-2021). Programul prevede fabricarea a 18 tramvaie la Uzina de Reparații.

Să nu uităm că Societatea de Transport București are o lungă tradiție privind activitățile de cercetare-dezvoltare-inovare (încă din perioada interbelică), tradiție care se continuă astăzi.

Investițiilor în flotă și aplicațiilor IT li se adaugă o strategie complexă privind resursele umane, care include pași clari privind angajarea, cursuri de pregătire, dar și de reconversie profesională.

STB este, fără îndoială, un furnizor de transport cu istorie, conectat la prezent, care se pregătește, în fiecare zi, pentru viitor.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.