Arhitectura viitorului

Pașii importanți care se fac în direcția soluțiilor autonome – camioane care merg fără șofer – nu mai reprezintă un secret pentru nimeni. Lună de lună, apar informații despre noi proiecte și teste. Au început în spații închise, precum porturile sau carierele, iar acum sunt teste pe drumuri publice – legături între hub-uri.

Radu Borcescu, redactor-șef ZIUA CARGO

Ceea ce atrage atenția este rapiditatea cu care se dezvoltă aceste soluții. Deja a fost avansat un termen – până la finalul acestui deceniu, vor putea fi comercializate camioane cu Nivel 4 de autonomie. Practic, ne așteptăm ca, în următorii cinci ani, să apară, pe anumite autostrăzi, camioane fără șoferi, care să asigure legătura între depozite.

Avantajele unor autovehicule care rulează fără oprire sunt semnificative. În plus, este evident faptul că, alături de soluțiile autonome, se vor dezvolta și proiectele de electrificare și transport intermodal, cu scopul de a deservi principalele fluxuri de mărfuri, în Europa. La nevoie, aceste fluxuri vor fi reproiectate! Se întâmplă, deja…

Cât credeți că vor costa? Dacă, astăzi, un camion electric este de peste trei ori mai scump față de un model diesel… un camion electric și autonom nu va fi prea ieftin! Și nu putem discuta doar despre autovehicul… Vor fi necesare terminale modificate, stații de încărcare, softuri noi… În concluzie, nivelul investițional crește semnificativ, pentru a putea menține afacerea de transport în mișcare.

Peste 80% din pacul românesc de vehicule comerciale este deținut de firme care dețin sub 5 camioane. Majoritatea contractelor de transport au în vedere, în continuare, tariful/km (în general câștigă cel mai mic). Durata contractuală este, în general, scurtă, nu se discută despre amortizare, emisii, sau elemente concrete de calitate… Nu sunt asumate eventualele perioade de așteptare în depozite și nici un număr minim de kilometri plătiți… Nici măcar respectarea timpilor de conducere, calitatea carburantului sau utilizarea de AdBlue nu reprezintă subiecte de interes. Practic, nu există planuri de viitor pe termen lung… Să mai vorbim și despre sistemul paralel de comisioane?

Astăzi, lucrurile merg… chiar suspect de bine, dacă ne gândim la așteptările sumbre pe care le aveam, la începutul anului. Se obține și profit… Supraviețuim!

Dar nu este suficient, pentru că profitul de astăzi ar trebui să fie fundația investițiilor care urmează… Deja știm de ce este nevoie – o investiție inițială mare solicită contracte pe o perioadă lungă, de mai mulți ani, iar kilometrii parcurși lunar și, implicit, sumele minime încasate trebuie să fie garantate contractual.

Diferența între realitatea de astăzi și viitorul proiectat este imensă… Vor apărea întârzieri? Bunul simț ne spune că da! Însă…

Zilele trecute, am primit vizita unui transportator. Nu are o flotă foarte mare și se laudă că tarifele pe care le practică sunt, în general, mari față de media pieței. Și totuși, căuta cea mai bună, sigură și rapidă metodă de finanțare pentru o creștere abruptă a numărului de camioane – primește tot mai multe solicitări de la clienții săi, care îl apreciază pentru calitatea serviciilor.

La cum arată lucrurile, la ora actuală, nu banii sunt principala problemă. Adevărata monedă care va asigura tranziția este „încrederea”.

Ați aflat cum se tranzacționează? Odată „comandată”, știți care este termenul de livrare?

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.