Criza de personal din transport

Anul acesta, în Uniunea Europeană, criza de șoferi s-a dublat, față de 2020, ajungând la 14% locuri vacante neocupate.

Alexandru Borza

IRU a publicat, în luna iunie, un studiu amplu privind criza conducătorilor auto profesioniști, la nivel global. În cercetările lor, au făcut o analiză pentru fiecare continent în parte, pentru a se vedea care este situația reală, ce acțiuni au luat guvernele și, totodată, ce este nevoie a fi făcut pentru a încerca o remediere a situației.

Până una-alta, 2,6 milioane de posturi vacante erau neocupate, la nivel planetar, în 2021, iar zonele cele mai afectate sunt Eurasia și Turcia, unde 18%, respectiv 15% din locurile de muncă destinate șoferilor erau neocupate. Singurele țări unde lucrurile sunt declarate a rămâne stabile, cel puțin în acest moment, sunt China și Argentina. Din cauza acestei crize globale, este de așteptat ca sectorul de transport să fie limitat în creșteri, pentru anul 2022. Pentru acest an, în zona UE, 14% din poziții vor rămâne vacante, în creștere față de 2021 (10%) și 2020 (7%), ceea ce de fapt reprezintă că, în acest an, comparativ cu 2020, criza de șoferi s-a dublat.

Un domeniu neatractiv

La nivelul țărilor studiate, sunt peste 50 de milioane de persoane care nu au un loc de muncă, iar, în unele dintre acestea, rata șomajului depășește 10%, ceea ce, de fapt, reprezintă resursa umană disponibilă pentru a încerca să se acopere acest deficit.

De fapt, acest lucru indică lipsa de atractivitate a meseriei de șofer, fapt care se poate vedea la nivel european, în special în țările unde a obține permisul de conducere reprezintă un cost foarte mare cu școlarizarea și formarea.

Interesant de urmărit este faptul că, la nivel european, nivelul salariilor pentru conducătorii auto profesioniști a crescut cu 18%, fapt ce nu a atras un mai mare interes în rândul celor care vor să devină șoferi.

Uitându-ne pe plan național, situația este similară. Operatorii de transport anual „licitează” mărirea diurnei pentru a atrage șoferi, însă sunt tot mai puțini care vin din spate. Mai mult decât atât, este o migrație vizibilă de resursă umană către țările din vestul Europei, unde se manifestă, deja, un mare val de pensionări în rândul șoferilor, iar cei care vin să le ocupe posturile sunt cetățenii din estul Europei.

Cred că trebuie să explicăm și mai mult autorităților române această criză, deja tot mai acută, asta dacă nu dorim să atingem, într-o zi, ceea ce Marea Britanie experimentează, din cauza exodului de șoferi post-Brexit. Un val de măsuri și acțiuni clare, care să vină în sprijinul acestui sector, care aduce peste 5% din PIB-ul României, este mai mult decât necesar.

Șoferii extracomunitari – o soluție ce trebuie deblocată

Discut cu mulți colegi de breaslă și toți, la unison, se plâng de această problemă majoră, la care efectiv nu se găsesc soluții. Foarte multe companii au importat resursă umană extracomunitară, pentru a-și ține afacerile în viață, însă, și acolo, lucrurile parcă sunt blocate. După ce, în 2022, Guvernul României a dublat față de 2021 contingentul de extracomunitari, de la 50.000 la 100.000, industria de transport din România nu are, în acest moment, acces la acest tip de lucrători, din cauza unor blocaje legislative ce, până în acest moment, nu și-au găsit soluționarea. Mai exact, pentru a obține un permis de ședere în România, un cetățean moldovean, de exemplu, care dorește să muncească pe un camion românesc, trebuie să fie capabil să prezinte la Serviciul de Imigrări un atestat de competență profesională (cod 95) emis de către un stat membru UE. Însă, având în vedere faptul că angajatorul român îl aduce pentru a-l angaja, a preschimba permisul din MD în RO și, apoi, a lua examenul de atestat, nu rezultă decât faptul că, în acest moment, acest blocaj legislativ nu ajută deloc industria din România.

Concluzionând, studiul IRU poate să fie un subiect de discuție și în cadrul Asociațiilor Patronale și al Ministerului Transporturilor din România, pentru a lua niște măsuri concrete pentru a combate această penurie de conducători auto profesioniști. Mereu am fost un susținător al găsirii de soluții pentru a sprijini transportul și a avea resursa umană, pentru a fi competitiv pe o piață unde ultimele reglementări privind Pachetul Mobilitate nu fac decât să fie o povară și mai dificilă pe umerii transportatorilor estici, mai ales că, din cauza acestui nou regulament, se observă, deja, o migrație tot mai mare a forței de muncă către piețele vestice.

Alexandru BORZA

manager flotă

borza.alex@gmail.com

1 COMENTARIU

  1. La salariul minim pe economie sa lucreze patronii.Nu exista tara in europa in care diurn depaseste salariul.de ce permite ministerul muncii al transporturilor si finantelor jongleria

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.