Drumul spre casă

Un an nebun a fost 2020, iar finalul nu a făcut excepție. Atunci când credeam (speram) că lucrurile au intrat într-o normalitate gestionabilă, am asistat neputincioși la blocarea graniței cu Marea Britanie.

Radu Borcescu, redactor șef Ziua Cargo

Mihai a fost unul dintre șoferii români prinși în „capcana” provocată de un virus care nu a întârziat prea mult înainte de a suferi mutații ce l-au făcut și mai periculos. Au fost zile în care societatea civilizată, așa cum o percepem noi, a scârțâit puternic și acolo, la fața locului, a fost un moment în care a părut că se rupe. Din fericire, nu a fost așa și am putut merge mai de parte… în ciuda pandemiei și a unui Brexit cu un acord semnat în ultima clipă.

Un asemenea final de an te pune pe gânduri. Cum se poate pregăti o companie pentru situații imprevizibile? Este evident faptul că nu au existat proceduri, scenarii, scheme care să pregătească companiile și angajații acestora pentru ceea ce s-a întâmplat anul trecut… Și totuși. Răspunsul la întrebare este chiar în fața noastră. Nu putem anticipa viitorul și viteza cu care sărim dintr-o situație grea în alta se va amplifica, probabil, în acest an, dar putem să ne pregătim… Pentru cât mai multe lucruri.

Mihai nu a beneficiat de un training pentru scenariul în care rămâi blocat la graniță în Marea Britanie, însă a parcurs, în ultimii ani, mai multe sesiuni de pregătire pe diferite teme, de la condus defensiv și economic, la cele pentru respectarea legislației în diferite țări, cursuri pentru siguranță și securitate și, chiar, de comunicare. În plus, a avut încredere că situația se va debloca – nu crede în scenarii apocaliptice sau conspiraționiste. Dar, chiar și așa, experiența a fost una cel puțin neplăcută. Îndeajuns de neplăcută încât mulți să se întrebe dacă mai merită să rămâi în acest domeniu, sau măcar dacă nu este cazul să îți schimbi angajatorul…

Ghidul ZIUA CARGO pentru maagerul de transport și logistică a ajuns la cea de-a cincea ediție și, alături de edițiile precedente, caută să ofere răspunsuri la cât mai multe dintre întrebările presante. Trăim într-un mediu caracterizat de incertitudine și, tocmai de aceea, astăzi, nu ne permitem să nu avem răspunsurile corecte, acolo unde acestea pot fi obținute. Este un domeniu caracterizat de o concurență acerbă și este extrem de riscant să rămâi în urmă. Nu am identificat, încă, proceduri clare ce trebuie urmate în caz de pandemie (poate în ediția următoare), însă, până atunci, ne putem concentra pe lucrurile care contează, pentru că pot fi influențate/transformate.

Și dacă tot vorbim despre lucruri esențiale – a devenit evident faptul că supraviețuirea unei firme este tot mai mult legată de angajații acesteia. Practic, un bun angajator are cele mai bune șanse pentru a obține succes pe o piață imprevizibilă, în care deci ziile trebuie luate rapid și implementate imediat. Mihai nu a renunțat la meseria de șofer și nici nu și-a părăsit firma. Dimpotrivă… Toți colegii, inclusiv managerii, au fost interesați să afle ce s-a întâmplat în acele zile, cum a traversat acea experiență.

Mihai s-a simțit bine… firesc. În sfârșit, și ceilalți au ajuns la concluzia pe care el a tras-o cu mulți ani în urmă: meseria de șofer este una interesantă și va rămâne așa și în viitor! Uneori, chiar și experiențele negative pot deveni un lucru bun… doar să le dai suficient timp. Iar primul pas pentru un angajator bun este să asculte! Și dacă timpul permite… să citească. Puteți începe cu Ghidul ZIUA CARGO.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.