Fără parteneri de negociere

UNTRR, FORT, ATM Bucovina au decis să amâne protestul programat pentru 17 noiembrie. Motivul: lipsa unui partener de dialog real, disponibil la nivelul autorităților, în contextul politic actual. Reprezentanții patronatelor au fost, însă, invitați pe 16 noiembrie, în Parlament, pentru consultări. Ca de obicei, cu o zi înaintea unui protest programat…

„Ca urmare a faptului că, în acest moment, contextul politic din România este unul care nu permite a avea un partener de dialog real, disponibil, care să ia decizii și să demareze acțiuni concrete în vederea soluționării revendicărilor industriei de transport rutier, UNTRR, FORT și ATM Bucovina anunță amânarea protestului din 17 noiembrie 2021”, se arată într-un comunicat de presă, transmis la data închiderii ediției.

Asociațiile patronale atrag atenția asupra faptului că principalele revendicări ale industriei, reîncadrarea diurnei ca venit salarial, criza de pe piața RCA și carantinarea șoferilor profesioniști, riscă să rămână, în continuare, fără rezolvare, atâta vreme cât există un Guvern interimar cu puteri restrânse, iar criza guvernamentală se prelungește.

Invitați în Comisii

„Ca urmare a revendicărilor anterioare, marți, 16 noiembrie 2021, Comisiile raportoare din Senat, și anume Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și Comisia pentru muncă, familie și protecție socială, au invitat asociațiile patronale la dezbaterea Proiectului de Lege (L455/2021) pentru anularea unor obligații fiscale (diurna) și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru susținerea amendamentelor transmise. Observăm că doar prin oficializarea unor proteste industria reușește să atragă o reacție din partea autorităților”, se mai arată în documentul citat.

Reprezentanții transportatorilor reamintesc Guvernului că, în privința RCA, ar trebui să discute cu ASF, pentru a se asigura că procedura de clasificare a asiguraților cu risc ridicat de la BAAR funcționează în mod real, pentru a preveni derapajele din piață. „Reamintim că, în cazul în care un client primește de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte ale căror prime de asigurare RCA sunt cu 36% (factorul N) mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care face parte, este încadrat în categoria asiguraților cu risc ridicat, potrivit Legii 132/2017. Astfel, acesta se poate adresa BAAR pentru o ofertă RCA.”

Moratoriu pentru amânarea întoarcerii camioanelor și detașării

În timp ce, pe plan intern, operatorii români de transport nu au un partener de negociere, pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă, la nivel național, se pune problema cine și cum îi va reprezenta, din partea acelorași autorități, la nivel european, în privința Pachetului Mobilitate 1. Pentru că, din a doua lună a anului viitor, este programată intrarea în vigoare a unor prevederi extrem de sensibile pentru industria autohtonă de profil.

UNTRR solicită Guvernului României demersuri urgente către CE, pentru introducerea unui moratoriu privind amânarea aplicării prevederilor Pachetului Mobilitate 1 din februarie 2022 (întoarcerea acasă a camioanelor și detașarea șoferilor profesioniști), precum și demersuri suplimentare la CJUE, pentru suspendarea aplicării întoarcerii acasă a camioanelor până la o decizie privind anularea acestei obligații.

Decizia CJUE este așteptată pentru a doua jumătate a anului 2022…

… după ce măsura care introduce obligativitatea întoarcerii camioanelor la 8 săptămâni își va produce efectele (reducerea veniturilor și creșterea costurilor). Conform unui studiu realizat de KPMG la solicitarea UNTRR, în acest context, peste 50% dintre aceste firme fie își vor înceta activitatea, fie vor migra în alte state europene. „Consecințele Pachetului Mobilitate 1 vor avea un puternic impact negativ asupra economiei României, studiul KPMG estimând o scădere cu 4,5 miliarde de euro a veniturilor din transportul rutier internațional de marfă din România, ceea ce ar determina o scădere a PIB cu 1,4%”, subliniază UNTRR.

De asemenea, studiul Comisiei Europene privind întoarcerea acasă a camioanelor, publicat anul acesta, confirmă impactul negativ major al măsurii asupra transportatorilor rutieri est-europeni și asupra mediului, semnalat de UNTRR instituțiilor europene. Studiul Comisiei Europene evidențiază faptul că noile curse suplimentare de întoarcere acasă a camioanelor ar putea genera o creștere medie a costurilor de până la 11.000 de euro per vehicul per an, pentru cărăușii din Europa de Est care operează în Vest. Deși DG MOVE a pregătit o propunere de modificare a regulilor de acces la profesie, această inițiativă nu a avut niciun rezultat, așteptându-se decizia CJUE.

În același timp, se impune amânarea aplicării Directivei 1057/2020 referitoare la detașarea șoferilor profesioniști din februarie 2022, până la publicarea transparentă a regulilor aplicabile în fiecare stat membru și asigurarea aplicării armonizate a acestora.

„Directiva 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier este unul dintre dosarele problematice ale Pachetului Mobilitate 1, care cuprinde prevederi discriminatorii pentru transportatorii români, precum aplicarea regulilor detașării la transporturile rutiere internaționale de tip cabotaj și cross-trade, generând o creștere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici.”

UNTRR semnalează cu îngrijorare faptul că, la data de 2 februarie 2022, Statele membre UE au atât obligația de a adopta dispozițiile necesare pentru a se conforma acestei directive, cât și obligația de a aplica dispozițiile respective începând cu aceeași dată. Situația actuală se transformă, în acest context, într-o veritabilă capcană.

Operatorii români nu vor avea timp să se informeze și să se pregătească pentru respectarea noilor prevederi de aplicare a detașării în fiecare stat membru UE…

… pentru că este foarte posibil să fie aplicate imediat ce vor fi publicate.

„Mai mult, la nivel european, se discută interpretări îngrijorătoare ale statelor vestice, privind prevederile Directivei 1057/2020, care ar putea conduce la o aplicare nearmonizată și la controale abuzive ale unor state membre împotriva transportatorilor români”, precizează UNTRR.

Negocierile continuă atât la nivel național, cât și la nivel european. Rămân, însă, întrebări care așteaptă răspuns. Există un partener de dialog în rândul autorităților? Cine și când va oferi soluțiile necesare industriei de transport pe plan intern? Și cine va lupta, în mod real, pentru cărăușii români, în afară?

Există promisiuni privind adoptarea rapidă, în Parlament, a proiectului de lege care ar trebui să rezolve problema diurnei. Dar experiența ne-a învățat să nu fim siguri de nimic, înainte de publicarea în Monitorul Oficial.

Până atunci, România rămâne singurul stat din UE în care șoferii profesioniști sunt carantinați la intrarea în țară…

Drumuri bune să aveți!

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.