FORT: Colapsul transportului județean de pasageri. Sute de localități fără transport

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) a făcut o analiză dură a situației actuale în care se află transportul public de persoane, din care a reieșit faptul că acest sector este pe marginea prăpastiei.

Situația la zi a delegării serviciului public de transport pasageri în trafic județean demonstrează clar ce înseamnă pentru România încercarea eșuată de a aplica reglementările UE într-o manieră autohtonă, politizată, incompetentă și lipsită de responsabilitate, au afirmat reprezentanții FORT.

Probleme cu atribuirea

Concluzia lor are la bază datele actualizate de către specialiștii Federației. În momentul de față, la nivel național, numai 5 autorități județene au atribuit 39 de loturi (grupe de trasee) din totalul de 114 scoase la licitație, în timp ce, în alte 14 UAT-uri, autoritățile județene au grave probleme (lipsă oferte/anulări etc.) pentru un număr de 112 loturi din totalul de 320. În județele Giurgiu și Buzău, nu a fost depusă nicio ofertă, până la 13 septembrie 2022, iar în alte 14 UAT-uri s-au emis hotărâri privind aprobarea documentației de atribuire. Județele Argeș, Caraș-Severin, Covasna și Prahova sunt în faza de proiect cu documentația de atribuire, iar județul Timiș nu a inițiat niciun proiect de hotărâre, pe acest subiect.

Sute de localități fără transport de pasageri

Analiza realizată de federația patronală prezintă „dezastrul iminent provocat de somnul adânc în care se află Ministerului Dezvoltării și Autoritatea Națională pentru Reglementarea Serviciilor Comunitare de Utilități Publice (ANRSC), coroborat incompetenței în care se zbat decidenții politici la nivelul administrației publice centrale și locale. Efectul descentralizării a condus la interpretarea (după propriul interes) a reglementărilor din domeniu, suficient de prost elaborate, astfel încât să conducă la un dezastru iminent, anunțat încă de acum doi ani de către reprezentanții FORT. Efectele negative au impact direct asupra publicului călător din sute de localități aflate pe teritoriul României, ce vor rămâne fără transport județean, cel mai probabil de la data de 1 ianuarie 2023, în pofida tuturor semnalelor de alarmă trase de patronatele din domeniu, atât direct în relație cu autoritatea publică centrală, cât și cu autoritățile publice locale”, susțin cei de la FORT.

Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a efectuat intervenții instituționale, la solicitarea transportatorilor competitori, solicitând autorităților locale refacerea documentației și modificarea acesteia pentru respectarea reglementărilor naționale și comunitare, însă „se pare că, pentru multe CJ, precedentul nu are niciun fel de efect în fața erorilor ce se țin lanț”, afirmă cei de la FORT. Aceștia subliniază faptul că întocmirea programelor de transport „nu a ținut cont de un principiu unitar valabil, testat în întreaga lume, și anume al rentabilității, dreptului exclusiv sau al compensării serviciului, în anumite situații, iar acest lucru, coroborat multitudinii de obligații asumate de către transportatorii privați, fără nici un angajament contractual serios din partea autorităților locale, a condus la ceea ce era de așteptat, și anume la o lipsă de oferte pentru o mulțime de loturi scoase la licitație”.

FORT face apel către decidenții politici de la nivel central și local să oprească acest dezastru, până când nu este prea târziu, și solicită public premierului Nicolae Ciucă intervenția urgentă și dialog constructiv pe acest subiect.

„Este absolut obligatoriu ca aceasta mascaradă, a atribuirii prin licitație publică a grupelor de trasee, în transportul regulat județean de pasageri, să înceteze, până atunci când România o să fie pregătită legislativ și administrativ să evolueze, în materia acestui serviciu de utilitate publică”, au conchis reprezentații FORT.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.