ISCTR: Tahograful inteligent. Aspecte practice și de control

Invitatul ZIUA CARGO pentru a ne ajuta să obținem mai multe informații pe această temă a fost Mihai Alecu, președinte, inspector de stat șef, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – ISCTR.

Mihai Alecu

ZIUA CARGO: Dispuneți de aparatura necesară pentru analizarea datelor din tahograful inteligent? Ce investiții aveți în vedere, în acest sens?

Mihai Alecu: ISCTR a demarat procedura de achiziționare a acestor echipamente. Prima etapă constă în testarea echipamentelor care se comercializează în România, să putem evalua ce ne poate oferi fiecare dispozitiv în parte. După parcurgerea acestei etape, vom trece la achiziție.

Ce mașini sunt dotate, în acest moment, cu tahograf inteligent?

Începând cu 15 iunie 2019, conform Regulamentului 799/2016, tahograful digital este obligatoriu pentru toate vehiculele nou înmatriculate în statele membre, folosite pentru transportul rutier de călători sau mărfuri și cărora li se aplică Regulamentul (CE) 561/2006.

Potrivit Regulamentului 165/2006, tahografele, inclusiv componentele externe, cardurile și foile de înregistrare, îndeplinesc cerințe stricte de ordin tehnic și de alte tipuri.

Concret, cerințele privind tahografele și cardurile de tahograf sunt:

  • înregistrează date exacte și fiabile legate de conducătorul auto, de activitatea conducătorului auto și de vehicul;
  • sunt sigure, în special pentru a garanta integritatea și originea sursei datelor înregistrate și extrase din unitățile montate pe vehicule și senzorii de mișcare;
  • sunt interoperabile între diferitele generații de unități montate pe vehicule și de carduri de tahograf;
  • permit verificarea eficientă a respectării prezentului regulament și a altor acte juridice aplicabile;
  • au suficientă capacitate de memorie pentru a stoca toate datele necesare în temeiul prezentului regulament;
  • sunt ușor de utilizat.

În ceea ce privește tahografele inteligente, în plus fata de tahografele digitale, trebuie să înregistreze, în mod automat, în următoarele puncte sau în cel mai apropiat punct de astfel de locuri, atunci când semnalul prin satelit este disponibil:

  • locul de începere a zilei de lucru
  • de fiecare dată când vehiculul trece frontiera unui stat membru
  • de fiecare dată când vehiculul desfășoară activități de încărcare sau descărcare
  • la fiecare trei ore de durată cumulată de conducere
  • locul de încheiere a zilei de lucru.

Pentru a facilita verificarea de către autoritățile de control a respectării normelor, tahograful inteligent înregistrează, de asemenea, dacă vehiculul a fost utilizat pentru transportul de mărfuri sau de persoane, astfel cum se prevede în Regulamentul (CE) 561/2006.

Există practici specifice pe care șoferii care au pe camion astfel de tahografe trebuie sa le aplice, în mod diferit față de celelalte tipuri de tahograf?

Începând cu 2 februarie 2022, introducerea simbolului țării în care intră după trecerea frontierei unui stat membru, la începutul primei opriri a conducătorului auto în statul membru respectiv, nu este necesară, dacă tahograful înregistrează în mod automat datele de localizare. 

Există beneficii pe care le-ar putea lua în calcul firmele care dețin camioane dotate cu astfel de tahografe?

Odată cu creșterea parcului de autovehicule și dotarea autorităților cu echipamente de detectare timpurie, autoritățile de control vor beneficia de un instrument pentru identificarea și oprirea vehiculelor cu abateri, urmând ca autovehiculele deținute de operatorii de transport care respectă legislația să fie oprite pentru control mai rar, iar acest lucru reprezintă un beneficiu.

Vor înregistra automat traversarea frontierelor, fără a mai fi necesară intervenția manuală a șoferului?

Tahografele inteligente – generația 2, versiunea 1 nu înregistrează automat trecerea frontierei. Conform Regulamentului 165/2014 cu modificările și completările ulterioare, începând cu 2 februarie 2022, conducătorul auto introduce și simbolul țării în care intră după trecerea frontierei unui stat membru, la începutul primei opriri a conducătorului auto în statul membru respectiv. Această primă oprire se efectuează la cel mai apropiat posibil loc de oprire la frontieră, sau după trecerea frontierei. În cazul în care trecerea frontierei unui stat membru are loc pe un feribot sau cu trenul, conducătorul auto introduce simbolul țării în portul sau în stația de sosire.

Dar tahografele inteligente generația 2, versiunea 2 vor fi construite astfel încât să înregistreze automat și trecerea frontierei.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.