IVECO: Gazul natural și Biometanul – drumul spre neutralitate CO2

Gazul natural ar putea fi alternativa eficientă pentru un transport prietenos cu mediul, iar, în varianta biometan, pot fi atinse țintele extrem de ambițioase pentru emisiile de carbon.

IVECO continuă să promoveze vehiculele cu motorizare pe gaz, fără a pierde din vedere, însă, varianta electrică. Pentru România, chiar dacă, în prezent, cifrele sunt încă modeste, potențialul utilizării gazului în transporturi este însemnat și deja putem consemna echilibrarea interesului între cele două tehnologii disponibile – CNG și LNG.

LNG în dezvoltare

Gazul natural lichefiat (LNG) începe să convingă și transportatorii români, prin avantajele oferite în cazul misiunilor de tonaj și pe distanțe lungi – LNG egalează performanțele diesel în materie de operare, păstrând eficiența financiară superioară, specifică gazului.

Bineînțeles, CNG rămâne tehnologia recomandată pentru gama ușoară și pentru orice altă aplicație care nu suferă din cauza unei frecvențe mai mari a alimentărilor, iar camioanele LNG pot opera fără dificultate pe distanțe lungi (transport internațional). De altfel, în cazul LNG, asigurarea unui rulaj consistent și evitarea staționărilor îndelungate fac parte din rețeta pentru un TCO optimizat.

„Calculele legate de TCO arată că un camion alimentat cu gaz natural devine cu atât mai eficient, cu cât rulează mai mult. Practic, un rulaj bun/eficient pentru un camion LNG ar trebui să atingă cel puțin 500.000 km, pentru întreaga durată de exploatare a respectivului autovehicul. Sigur, această cifră este influențată și de evoluția prețurilor la LNG și motorină”, a explicat Eduard Jiros, Alternative Propulsion Business Development la Iveco Romania.

ATENȚIE!

LNG-ul are punctul de fierbere la -162 grade Celsius, motiv pentru care, după una – două săptămâni de staționare a camionului, dacă temperaturile exterioare sunt și mai ridicate (vara), LNG-ul începe să se încălzească și se transformă din lichid în gaz, fiind eliberat treptat din rezervor în atmosferă. Aceasta se traduce în practică prin nevoia de a realimenta după o staționare mai mare de 5 săptămâni chiar dacă rezervorul era plin, adică nerecomandat celor care nu folosesc relativ constant (sau doar sezonier) această tehnologie.

Legislația locală pentru LNG este în lucru și este posibil ca anul acesta să o vedem finalizată. În acest context, a apărut interes și din partea dezvoltatorilor de stații LNG. Arad, Timișoara, Cluj Napoca, Suceava, București și Constanța sunt primele orașe vizate.

Fără taxe de drum, în Germania

Taxele de drum reprezintă un capitol important în transportul internațional, iar, în Germania, cel puțin în următorii trei ani, toate autovehiculele propulsate cu gaz natural (CNG sau LNG) vor fi scutite de la plata taxei de autostradă (până în decembrie 2023).

„Este și motivul principal pentru care avem, deja, transportatori români care au achiziționat camioane IVECO LNG”, a precizat Eduard Jiroș.

Iar avantajele create pentru vehiculele cu gaz sunt abia la început. În Italia se creează coridoare (autostrăzi) cu reduceri importante privind taxa de autostradă, pentru autovehicule LNG. Este de așteptat ca și Austria, Franța și Spania să adopte măsuri similare.

LNG – așteptări mari, în 2021

Pentru anul acesta, IVECO Romania estimează că va livra aproximativ 200 de camioane LNG. În 2020, au fost achiziționate, în România, aproximativ 100 de camioane noi pe gaz (majoritatea LNG).

Biometan, pentru atingerea țintelor de mediu

Pentru a atinge țintele de neutralitate din punct de vedere al emisiilor de carbon, pe termen lung, vehiculele electrice cu baterii sau hidrogen reprezintă tehnologiile care răspund acestui deziderat, iar IVECO, deja, dezvoltă astfel de camioane.

„Anul acesta, vom începe producția camionului electric pe baterii, iar cel pe hidrogen este programat pentru 2023. Însă, transportul trebuie să fie profitabil și este de așteptat ca, inițial, tehnologiile cu hidrogen să fie destul de scumpe.

Totuși, transportul greu pe distanțe lungi necesită combustibili cu o densitate mare de energie, adică o tehnologie încă scumpă, ceea ce înseamnă că utilizarea directă a energiei electrice (doar baterii), nu va reprezenta de asemenea o atracție în piață din punct de vedere al profitabilității în transporturi decât dacă statul va „încuraja” prin subvenții la achiziție sau prin diverse alte măsuri regăsite in alte piețe, sau așa cum am văzut local in segmentul autoturismelor (RABLA PLUS). În transportul rutier greu și în transportul internațional, hidrogenul și bio-LNG-ul vor domina în scenariul „gazului optimizat”. Alături de partenerul Nikola, IVECO își propune ca, până în 2030, să dezvolte în Europa o rețea de cel puțin 70 de stații de alimentare cu hidrogen. Chiar dacă România nu ține deloc pasul cu vecinii europeni în cursa pentru decarbonizarea transportului, IVECO recomandă să ne uităm la trend-ul actual și să grăbim procesul prin investiții într-o economie circulară, chiar prin implementarea diverselor proiecte de producție biometan, la care IVECO se alătură atunci când sunt implicate și autovehicule”, a amintit Eduard Jiroș.

Gazul, deși în varianta fosilă nu poate rămâne o opțiune de carburant alternativ după 2030, în varianta biometan arată mult mai bine. Calculele arată, pentru biometan, o reducere cu 95% a amprentei de carbon. Iar mașinile care, astăzi, utilizează gaz fosil pot trece fără nicio problemă la biometan. Noile tehnologii permit acest lucru, fără a fi necesare modificări tehnice sau impunerea anumitor amestecuri între biometan și gazul natural (fosil).

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.