Revenim acasă, la 8 săptămâni

Din aprilie 2022, avem de-a face cu „Marea Reîntoarcere Acasă”. Pachetul Mobilitate 1, prin transpunerea în legislația națională, „roagă” toți transportatorii români să i se supună și, totodată, să respecte cu strictețe noile regulamente.

Alexandru Borza

De mulți ani se vorbește despre acest Pachet Mobilitate și prevederile sale, însă foarte puțini transportatori s-au pregătit cu adevărat pentru acest „dinozaur”. Cu siguranță, nu va fi ușor să-ți modifici orientarea în business în așa fel încât, dacă înainte îți aduceai camionul în țară de 1-2 ori/an, acum să o faci cu o mult mai mare frecvență.

Știu că România, împreună cu blocul estic, au contestat întoarcerea camioanelor, însă, dacă suntem suficient de maturi, cred suntem de acord că nu avem mari șanse. Cu siguranță, „cei mari” și-au impus un cuvânt și, totodată, au intenții clare privind relocarea unei părți din flota periferică a Europei către mijlocul ei.

Ce putem face?

Trebuie să aplicăm regulamentul prin orientarea afacerii în așa fel încât să nu comitem lucruri care expun afacerea. Dacă, în prezent, de exemplu, dețin o flotă de 100 camioane, care ar trebui întoarse la 8 săptămâni, deci în medie 12-13 camioane/săptămână, și știu că nu am această posibilitate, atunci o reacție, poate corectă, este să-mi redimensionez flota.

Nu este o rușine să renunț la o parte din flotă, dacă nu am capacitatea, ci mai degrabă este riscant să-mi expun licența de transport și totodată întreaga afacere.

Însă, revin la ideea de mai sus, unde am spus că se știa de mulți ani că acest „dinozaur” va veni, dar nu foarte mulți l-au luat în seamă. Acum, când deja nu numai că bate la ușă, dar a și intrat în curțile noastre, să ne plângem sau să căutăm scuze nu-și mai are rostul.

Mulți vor spune că se vor aglomera frontierele, alții că șoselele… Cu siguranță, toate aceste afirmații au logica lor, iar, la o primă impresie, ai crede că se întâmplă acest lucru. La Oradea, de exemplu, nu văd încă vămile Borș I sau II sufocate de un număr crescut de camioane așteptând să intre sau să iasă și nici nu aud transportatorii din zonă să se plângă, semn că încă nu aplicăm, ori ne-am speriat degeaba.

Fiind prezent la conferința ZIUA CARGO de la Poiana Brașov, în perioada 5-6 mai, am încercat să trag niște prime concluzii despre intenția pieței de transport privind întoarcerea. Mesajele pe care le-am recepționat au fost de „încă vedem ce se întâmplă, ce amenzi primim și apoi vom vedea”.

Din păcate, acest PM 1 a venit împreună cu războiul din Ucraina, iar costurile au luat-o în sus.

Când foarte mulți își simulau costurile cu întoarcerea, apariția conflictului din Ucraina a dat peste cap orice analiză de cost.

Carburantul, inflația, energia și altele au schimbat total poza de ansamblu.

Am fost întrebat, de multe ori, în ultimul timp, cum este mai bine să reîntorc camionul, plin, parțial plin sau gol, iar unii se gândesc să aducă doar capul tractor. Ei bine, nu am un glob magic să spun ce este mai bine pentru fiecare, însă cred că este destul de rațional să discutăm despre o reducere cât se poate a costurilor. Ar trebui să cunosc afacerea fiecăruia, pentru a putea da un sfat optim, dar, la o primă imagine de ansamblu, orice acțiune de reîntoarcere care îmi minimizează costul este binevenită.

A venit momentul să fim, din nou, creativi, folosindu-ne mințile iscusite pentru a genera idei și noi modalități de a converti afacerile, în așa fel încât să supraviețuiască, dar, în același timp, și să aducă plus valoare. Transportul de-a lungul timpului a suferit modificări revoluționare, iar această fază este doar una dintre ele.

Poate, o parte dintre transportatori nu vor reuși să facă trecerea, dar asta nu pentru că nu pot, ci pentru că vor refuza să accepte această nouă schimbare de viziune, în Europa.

Antreprenorii care au înțeles cu adevărat că momentul PM 1 poate să vină chiar și cu oportunități pentru ei, în relația cu clienții, vor avea de câștigat, ceilalți, care vor dori în continuare să riște, își asumă această decizie cu toate consecințele care vor urma.

Ca profesionist în transport de aproximativ 13 ani, îndemn pe fiecare dintre voi să acceptați noua situație și să gândiți soluții. Nu așteptați să vedeți ce se întâmplă, iar, apoi, să luați decizii pompieristic. O parte dintre voi v-ați făcut temele din timp, alții nu, iar, pentru cei întârziați, nu vă speriați, există mereu soluții.

Alexandru BORZA

manager flotă

borza.alex@gmail.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.