TRANSMIXT BISTRIȚA: Un business fortificat

Activitate pe mai multe segmente de piață, control pe fiecare amănunt și atenție sporită pe respectarea legislației – Transmixt Bistrița este, astăzi, una dintre cele mai stabile afaceri de transport, la nivel național.

Noul sediu Transmixt are la bază un credit bancar de 1,6 milioane de euro, pe zece ani, și include service, spălătorie, stație ITP, birouri, parcare, stație de alimentare. Iar amortizarea acestui sediu nu va fi repartizată transportului public local.

Compania deține o flotă de 130 de mașini, 45 fiind autobuze dedicate transportului local. De altfel, transportul local reprezintă aproximativ 50% din activitatea firmei, restul fiind reprezentat de transportul de convenție – 30%, transport județean – 15% și transport turistic – 5%.

O privatizare reușită

Istoria Transmixt este legată de istoria României post-revoluționare.

În 1991, IJTL Bistrița s-a transformat în societate comercială – Transmixt Bistrița și, inițial, pachetul de acțiuni s-a transferat către Consiliul Județean. În 1996, societatea a trecut la FPS (Fondul Proprietății de Stat).

În 2002, a fost scoasă la privatizare, cumpărătorul fiind o firmă privată, Tehnorom Impex, deținută de Melente Horoba.

„La acel moment, realizam transport de călători având o flotă de 17 microbuze și 3 autobuze. Eram unul dintre marii transportatori privați din Bistrița”, a arătat Melente Horoba, director general Transmixt.

Vă amintiți cum arătau, la acel moment, societățile de stat scoase la privatizare? Transmixt avea datorii mari la bugetul statului, aproximativ 28 de miliarde de lei. Avea încasări lunare de 800 de milioane de lei și cheltuieli operaționale de peste un miliard de lei. Practic, numai salariile și carburantul depășeau veniturile.

Melente Horoba, director general Transmixt: „Am văzut ce înseamnă un contract de privatizare și un plan de restructurare pe cinci ani de zile. Am înțeles ce presupune un contract de delegare de gestiune. Am trecut prin verificări ale Curții de Conturi… Toate acestea m-au făcut să devin foarte precaut, atunci când vine vorba despre cunoașterea și respectarea legii în amănunt.”

„În patrimoniul societății, figurau 25 de autobuze, însă doar 11 funcționau. Toate erau autobuze vechi UD și UDM. În schimb, erau 80 de angajați”, și-a amintit Melente Horoba.

Inițial, achiziția Transmixt BN a fost gândită doar pentru a dezvolta firma Tehnorom. Însă…

„După achiziția Transmixt, m-am concentrat pe respectarea contractului de privatizare și, totodată, pe a scoate din impas transportul public. Abia atunci am realizat responsabilitatea ce decurgea din această achiziție. Legal, nu puteam închide societatea. A fost o schimbare de destin – niciodată nu m-am gândit că voi face transport urban”, a precizat directorul general Transmixt.

A urmat un dificil proces de restructurare, în care transportul local a fost susținut din celelalte activități.

Iar, în 2011, s-a realizat fuziunea acelor două firme, Transmixt și Tehnorom.

Transparență totală

În 2009, s-a încheiat primul contract de delegare de gestiune, moment în care s-a intrat într-o nouă logică a transportului local. Deși atribuirea contractului s-a făcut în baza mult criticatei Legi 92/2007, lucrurile au luat o turnură importantă, în direcția prestării unui serviciu european. De altfel, Legea 92 se aseamănă foarte mult cu legea transportului public din Germania.

Abia în 2019, prin atribuirea următorului contract de serviciu public cu respectarea Regulamentului European 1370, putem spune că și transportul public din România s-a situat pe „o linie normală, europeană și în acord cu celelalte orașe din țară – contractul s-a încheiat pe șase ani și implica obligații investiționale și respectarea obligației de serviciu public, ceea ce presupune un alt nivel de stres (superior) pentru afacerea de transport”, a explicat Melente Horoba.

Transportul local înseamnă o gestiune clară, transparentă, a costurilor, iar obligația de serviciu public presupune respectarea unor condiții care includ capacități, intervale, vechimea parcului…

Astăzi, Transmixt are un parc cu o vechime medie puțin peste cinci ani, 60% din flota utilizată pentru transportul local fiind Euro 6. Amortizarea reprezintă 27% din costul de operare, iar costul per kilometru al Trasmixt este, astăzi, unul competitiv și care denotă o companie bine gestionată.

Tariful unei călătorii este de 1,8 lei și, raportat la costuri și la numărul de călători, un tarif fără compensație ar fi de aproximativ 3 lei.

Sistem integrat de ticketing

Tehnologia joacă, astăzi, un rol esențial în activitatea de transport, iar Transmixt a gândit una dintre cele mai avansate soluții existente la nivel național.

Sistemul integrat a avut la bază trei perspective – beneficiarii (atragerea călătorilor către acest serviciu), operatorul de transport (monitorizare flotă la un nou nivel) și autoritatea contractantă (rapoarte mult mai ușor de verificat).

Astfel, pasagerii beneficiază de un plan flexibil de tarifare, exact așa cum își doresc – abonamente de o zi, de trei zile, de 7, 15, 30 de zile, 6 luni și un an, abonamente nominale și nenominale (posibilitatea folosirii de către mai mulți utilizatori).

Achiziția unei călătorii poate fi realizată de la șofer sau electronic (aplicație pentru telefon și site). Și asta nu este tot.

„Aplicația pentru telefoanele mobile, pe care am dezvoltat-o, va avea posibilitatea de achiziționare a călătoriilor (inclusiv abonamente) precum și planificarea rutelor (va utiliza hărți digitale). Programele mașinilor vor fi disponibile în timp real. Practic, călătorii vor ști cu precizie când ajunge mașina în stație”, a explicat Anca Lazăr, manager proiect Transmixt.

Pentru companie, soluția va asigura o imagine precisă și în timp real a numărului de călători (reduce munca personalului), o programare mai judicioasă a mașinilor pe traseu și reacții mai rapide, în cazul unor situații neprevăzute.

„Putem urmări cu ușurință rutele și respectarea programului fiecărei mașini. În cazul în care deviațiile depășesc 5 minute, luăm legătura cu șoferul pentru a identifica cauzele și pentru a remedia situația”, a spus Anca Lazăr.

Pe autobuze vor exista trei echipamente: OBU – on board unit/computer de bord; un monitor pentru informarea șoferului – rută parcursă, stații și timpul în care trebuie să se încadreze, plus posibilitatea transmiterii de mesaje între dispeceri și șoferi; validatorul dual – cititor de carduri (inclusiv bancare) și cod QR.

De asemenea, vor exista și senzori pentru numărarea călătorilor, cu infraroșu și precizie de 98%, garantată de producător.

Casa de marcat se va integra, la rândul ei, în noul sistem.

„Practic, soluția se închide perfect, iar numărul de urcări trebuie să coincidă cu cel al abonamentelor validate și al biletelor cumpărate. Informația ajunge, în timp real, la casier, care va cunoaște cu precizie câți bani trebuie să predea șoferul la finalul zilei. Pentru eventuale neconformități, avem la dispoziție monitorizarea video, prezentă în interiorul autobuzelor”, a completat Anca Lazăr.

În cadrul sistemului, există și componenta privind exploatarea autovehiculului (stil de conducere).

Mai mult decât atât, soluția este integrabilă cu alte sisteme și, astfel, se creează baza pentru dezvoltarea conceptului de smart city.

În plus, această soluție asigură o transparență totală în privința costurilor și încasărilor și, astfel, pot fi eliminate neclaritățile în relația cu autoritățile locale.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.