STRATEGII PENTRU RECRUTAREA RESPONSABILĂ A ȘOFERILOR EXTRACOMUNITARI: de la DIVERSITATE, la CONFORMITATE

Nu este prima dată când particip la Conferința ZIUA CARGO și nu este prima dată când îmi place ce aud și văd acolo, însă, de data aceasta, a fost special și curajos, având în vedere subiectele aduse în discuție.

Monica Derecichei

O gamă diversă de experți și lideri de opinie și-au adus contribuția la eveniment, abordând teme de actualitate și oferind perspective valoroase asupra viitorului transportului de mărfuri. Conferința a fost marcată de discuții și dezbateri constructive.

Personal, am avut oportunitatea de a explora o temă de interes major, aș putea spune, și anume recrutarea șoferilor extracomunitari. O temă care, deși discutată la multe conferințe, deja, de câțiva ani, nu a fost explorată așa cum trebuie, poate și prin prisma faptului că se discuta la nivel teoretic. Împreună cu echipa mea, putem aborda, acum, lucrurile dintr-o altă perspectivă, și anume cea a experienței practice.

Cu toate că suntem într-o perioadă în care pare că lucrurile s-au mai liniștit din punct de vedere al forței de muncă, consider că este doar o perioadă în care ne tragem puțin sufletul și din experiență pot să spun că este o perioadă efemeră.

Am amintit și adus în discuție beneficiile recrutării șoferilor din Asia Centrală, unde, pe acest Drum al Mătăsii neexplorat, am găsit culturi foarte asemănătoare cu România, oameni extrem de profesioniști și competenți.

Stabilitate și… protocoale de liberalizare

Dintre beneficiile acestui tip de recrutare, am amintit, în primul rând, stabilitatea oferită afacerii și asigurarea continuității pe flota de camioane.

Asta înseamnă că îți poți prognoza o creștere a afacerii și, chiar dacă pare scump, la prima vedere, investiția se amortizează în timp. În plus, nu e nevoie de prea multe calcule să realizăm cât ne costă un camion fără șofer, deoarece nu doar lipsa volumelor ne dă bătăi de cap, ci și lipsa personalului.

Nu putem pune semnul egal între recrutarea de conducători auto profesioniști și cea de muncitori necalificați

Un alt beneficiu major este protocolul de liberalizare a transportului rutier, a traficului bilateral și de tranzit, semnat de curând între România și Uzbekistan și dezvoltarea cooperării bilaterale între România și Azerbaidjan. Oarecum, „Drumul Mătăsii’” revine, iar ruta prin Coridorul de Mijloc propusă de Kazahstan și China înjumătățește timpul de transport al mărfurilor din Asia spre Europa.

Prețul mic la recrutare poate ascunde comisioane enorme

Însă, cu toate că există extrem de multe beneficii, ca în orice domeniu și industrie, există și capcane ascunse, de aceea le-am recomandat transportatorilor să fie extrem de atenți cu cine vor colabora. Printre capcanele amintite au fost: prețul extrem de mic al serviciului de recrutare, care poate ascunde comisioane enorme percepute de la șofer (ceea ce, de multe ori, înseamnă că acesta va lua calea vestului), dar și riscul ca aceste recrutări să nu fie făcute de profesioniști, ci de intermediari. Pentru a putea face recrutări în anumite state, e obligatoriu să cunoști puțin cultura locului, ca să poți, ulterior, consilia angajatorul, în ceea ce privește integrarea în organizație. Deși numărul firmelor de recrutare de forță de muncă extracomunitară a crescut extrem de mult, este obligatoriu să înțelegem că nu putem pune semnul egal între recrutarea de conducători auto profesioniști și cea de muncitori necalificați.

Monica DERECICHEI
founder & HR consultant ReMArkable Consulting
monica@remarkableconsulting.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.