UNTRR: Sancţiunile rutiere să fie progresive şi proporţionale

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită o reexaminare a cuantumului amenzilor şi a sancţiunilor complementare propuse prin proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea şi completarea OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, propunând ca sancţiunile să fie progresive şi proporţionale. „Pentru o soluţionare rapidă, UNTRR propune o dezbatere publică în acest sens, luând în considerare impactul aplicării sancţiunilor propuse asupra conducătorilor auto, şi solicită elaborarea unui proiect de responsabilizare a tuturor participanţilor la trafic (atât educarea comportamentului conducătorilor auto, a pietonilor, a bicicliştilor, cât şi sporirea gradului de implicare a autorităţilor)”, se arată în comunicatul remis redacţiei din partea Uniunii.

De asemenea, transportatorii UNTRR cer punerea în discuţie a procesului de îmbunătăţire a factorilor ce influenţează siguranţa rutieră (paşii care trebuie parcurşi pentru o infrastructură mai sigură, pentru străzi fără trafic agresiv şi pentru creșterea siguranţei mediului lateral al drumurilor).

„Dorim să aducem în atenţie şi să subliniem faptul că şoferii profesionişti sau amatori nu pot fi consideraţi responsabili unici pentru siguranţa rutieră din România. Astfel, solicităm amendarea proiectului de act normativ, în scopul introducerii în context a îndatoririlor şi răspunderii pietonilor (în caz de nerespectare a regulilor de circulaţie sau de semnalizare necorespunzătoare), precum şi a autorităţilor şi instituţiilor publice care au în administrare sau concesiune drumuri publice, poduri sau pasaje pietonale sau la nivel cu cale ferată (în caz de nefuncţionare sau funcţionare defectuoasă)”, se arată în comunicat.

Amenzi abuzive

UNTRR consideră că sancţiunile propuse prin proiectul de Ordonanţă de Urgenţă „sunt abuzive, întrucât se propun amenzi de până la 16.000 lei, ceea ce însumează valoarea a 20 de salarii, în condiţiile în care salariul minim garantat în plată este de 800 lei”. „Având în vedere acest aspect, UNTRR solicită ca sancţiunile să fie progresive şi proporţionale”, cer transportatorii.

Proiectul de act normativ “are un impact deosebit de grav pentru şoferii profesionişti, având în vedere că sancţiunea complementară de suspendare a dreptului de conducere (dreptul la muncă) se poate dispune de la 30 de zile – dacă nu se face dovada achitării amenzii contravenţionale, între 120 și 180 de zile pentru depășirea vitezei și până la 5 ani ca sancțiune administrativă (în caz de accident din care rezultă vătămarea corporală sau decesul unei persoane, când instanța de judecată sau procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penale, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancțiuni administrative)”.

“Menţionăm că UNTRR a solicitat autorităţilor crearea unui sistem de monitorizare a încasării amenzilor aplicate străinilor, pentru a se înceta discriminarea românilor la ei acasă, și considerăm că acest aspect trebuie soluționat prin modificările ce pot fi aduse la Oug 195/2002”, se mai spune în comunicat.

Soluţii: educaţia rutieră, controale mai multe în trafic şi formatori profesionişti

“Având în vedere cele de mai sus şi ţinând cont de importanţa acestui act normativ pentru evoluţia ulterioară a domeniului pe care îl reprezentăm, UNTRR solicită Guvernului să demareze proiecte de educaţie rutieră şi campanii de conştientizare socială, care să aibă ca obiectiv principal instruirea participanţilor la trafic în scopul sporirii siguranţei rutiere.

Adăugăm solicitărilor noastre creşterea numărului de controale în trafic precum şi creşterea profesionalismului organismelor implicate în formarea profesională cu menţiunea că rolul autorităţilor trebuie să fie preventiv şi nu reactiv”, conchid cei de la UNTRR în comunicat.

Proiectul de modificare a Codului rutier este supus dezbaterii publice până mâine, 21 septembrie, urmând ca actul normativ să fie aprobat, prin Ordonanţă de Urgenţă, în şedinţa de săptămâna viitoare a Guvernului.

Pentru vizualizarea propunerii legislative, daţi click pe Proiectul OUG pentru modificarea OUG 195.

*    *   *

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.