Strategie de grup, avantaje locale

„Nu ne-a mers rau anul acesta. Am incheiat chiar trei contracte mari de furnizare de servicii de logistica“, a afirmat Marc Paulissen, Country Manager Romania, Groep H.Essers, atunci cand l-am intrebat cum s-a manifestat criza pentru compania pe care o reprezinta. Am incercat sa aflam care sunt premisele care au permis grupului belgian sa aiba un an relativ bun intr-o Romanie in deriva.

Contactele incheiate in cursul acestui an de catre Essers in Romania nu vizeaza clienti recent intrati pe piata autohtona. „Este vorba despre companii care exista deja de ceva vreme pe piata romaneasca si care se confrunta cu faptul ca logistica trebuie facuta de catre specialisti. In ultimii ani, piata s-a dezvoltat atat de mult, astfel incat toti vroiau sa isi faca propria distributie, aveau propriile operatiuni logistice, propriile operatiuni de transport, deoarece erau bani suficienti. Dar, acum, incep sa se gandeasca la externalizare. Au spatii goale in depozite, au cumparat echipamente moderne de manipulare, insa o parte dintre ele sunt imobilizate, pentru ca activitatea a scazut“, ne-a explicat managerul pentru Romania al H. Essers, companie catre care Henkel si-a externalizat efectiv, in cursul acestui an, intreaga gama de operatiuni logistice. H.Essers si-a crescut la sfarsitul anului trecut cu 16.000 mp suprafata de depozitare pe care o opereaza in zona Bucurestiului si, de asemenea, a angajat 70 de persoane, tinand cont de obligatiile suplimentare pe care le are fata de clienti. H. Essers dispune de un depozit de 24.000 mp situat in Prologis Logistics Park.

Clientii romani isi schimba optica

„Inregistram o crestere, nu numai in personal, dar si la nivel organizational. Am inceput anul trecut sa operam propriile sisteme de distributie, in cadrul carora facem orice: de la impachetare, la depozitare si apoi livrare la magazin. (…) Vizitam potentialii clienti anual: o data in aprilie-mai si apoi in septembrie-octombrie. Anul trecut, in primul semestru, era clar ca nu se gandeau la externalizare, chiar daca aceasta ar fi insemnat reducerea costurilor, pentru ca faceau inca profituri frumoase. Isi doreau control si se temeau ca anumite informatii vor ajunge la competitie, in conditiile in care ar fi optat pentru externalizare. Tot anul trecut, dar in septembrie-octombrie, incepusera deja sa se gandeasca, insa managementul nu dorea sa adopte decizii strategice, pentru ca anticipau un an dificil. Vroiau sa astepte si sa vada cum merge piata. Acum, privesc cu totul altfel externalizarea“.

Marc Paulissen a observat ca acest lucru s-a intamplat acum 10 ani in Belgia si in Vestul Europei si, mai recent, in Ungaria si Polonia. „Este un proces de crestere. Asa numitele piete noi au o dezvoltare rapida si necesita ajutor profesionist. Deciziile se iau insa greu, pentru ca exista prieteni de care se tine cont, sunt implicati in firma membri ai familiei, exista structuri organizatorice uriase, anumite locatii geografice traditionale si este dificil pentru ei sa se modifice structurile intr-o jumatate de an sau intr-un an. De exemplu, suntem in contact cu diferiti potentiali clienti, care ne cer sa ne ocupam de operatiunile lor logistice, dar in cadrul propriilor lor depozite, pentru ca au contracte pe termen lung pe care nu le pot anula. Desi le arati cifrele de eficienta, este dificil sa ii convingi sa lucreze cu cele mai bune locatii. Avem si clienti care, in urma unor proiecte care trateaza problemele in detaliu, ar accepta sa isi schimbe structurile logistice, dar acest lucru se va intampla, probabil, in urmatorii doi ani. Daca renunta la propriile operatiuni, trebuie sa renunte la o parte din angajati si din echipamente si nu sunt inca pregatiti pentru asta“, a afirmat managerul pentru Romania al H. Essers.

Tarifele de transport cu 20% mai mici decat in Vest

Pe segmentul de transport, Marc Paulissen apreciaza ca se modifica proportiile. „In trecut, exista intotdeauna un dezechilibru intre intrari si iesiri. In ultimii doi ani, exporturile au crescut. Pe de o parte, este mai mult export, pe de alta parte tarifele de transport la export au scazut foarte mult in ultimul an, deoarece multe companii, in special cele mari, s-au confruntat cu problema unor flote prea mari de vehicule. Echilibrul corect intre cate camioane am si cata marfa externalizez nu este usor de mentinut. Pretul pe kilometru este mai mic cu 20-30% in Romania fata de Vestul Europei. Daca e sa calculez costurile de transport catre Ungaria, Austria sau Germania, nu reusesc sa inteleg cum pot aceste companii sa transporte la tarife atat de scazute“, a aratat el. Pe de alta parte, din cauza crizei economice multe companii mici de transport au dat faliment. „Este un avantaj pentru cei ramasi. De aceea avem senzatia uneori ca transportam mai mult decat in alti ani. Sunt mai putine camioane pe piata. Facem statistici in privinta numarului de camioane care circula in Bucuresti in fiecare zi. Anul trecut, in jurul orei 11, existau o medie de aproximativ 5.000 camioane goale pe zi in zona Bucurestilor. Acum sunt circa 3.000“.

In opinia lui Marc Paulissen, daca realizezi exclusiv transport din punctul A in punctul B, este greu sa concurezi cu companiile care ofera servicii suplimentare. „Clientilor nu le pasa ca marginile de profit sunt aproape inexistente pe segmentul de transport din Romania. Vor reduceri suplimentare din cauza vremurilor grele, iar atunci cand se ofera un pachet complex de servicii, discounturile se pot face mai usor“, a subliniat Country Managerul H. Essers.

Essers prefera leasingul operational

Compania detine un parc de 110 camioane peste 20 t inmatriculat in Romania, majorandu-si flota cu 45 de unitati in ultimii 3 ani. „Uneori, este nevoie sa lucram cu subcontractori pe segmentul de transport. De exemplu, avem 3 trenuri pe saptamana din Belgia pentru Oradea, cu 90 de containere pe transport. Pe perioada vacantelor, avem doua trenuri. In general, subcontractam cam 20% dintre transporturi. Clientii, insa, prefera sa lucreze cu flota noastra datorita serviciilor suplimentare pe care le oferim pe parte de comunicare si securitate. De exemplu, clientii nostri pot sa-si urmareasca peste tot camionul. Avem propriul nostru sistem pentru managementul transporturilor“.

De asemenea, H. Essers este unul dintre principalii clienti MAN Germania. „In fiecare an, schimbam 24% din flota, asa ca vehiculele noastre au o vechime medie de 2-4 ani. Suntem suficient de puternici din punct de vedere financiar sa lucram in leasing operational. De altfel, avem propria companie de leasing in Belgia. Este important pentru noi sa avem costuri de finantare mai reduse decat cele de pe pietele locale. De asemenea, beneficiem de negocieri care se fac la nivelul intregului grup si de cotatii mai bune“, a explicat Marc Paulissen.

In opinia sa, 2010 va fi, de asemenea, un an greu. „Cred ca vom simti situatia revenind la normal in septembrie-octombrie anul viitor. Nu anticipam o stabilizare in primul semestru“, a aratat Country Managerul H. Essers, concluzionand ca principala grija a oamenilor de afaceri o constituie, in acest moment, evolutia cotatiei euro fata de moneda nationala.

Marc Paulissen:

„Nu cred ca depozitele din Vestul Bucurestiului se vor umple in urmatorii ani. Cred, insa, ca lucrurile vor incepe sa se miste mai mult in partea de Est, pentru ca portul Constanta o sa devina important in viitor.“

Distributie nationala strategica

H. Essers realizeaza distributia nationala in maxim 48 h in orice punct din tara, pe baza unor centre logistice amplasate strategic:

Oradea – 23.000 mp

Bucuresti – 24.000 mp

Roman – 1.500 mp

Timisoara – 1.000 mp

Sibiu – 500 mp

Cluj – 800 mp

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.