Un experiment reusit din punct de vedere tehnic

19 camioane au fost incarcate la sfarsitul lunii iulie, in Gara Progresu din Bucuresti, pe un tren care le-a transportat pana la Arad (Glogovat). Cursa experimentala unde carausii rutieri au fost invitati sa participe gratuit ar trebui sa fie urmata, conform declaratiilor secretarului de stat din Ministerul Transporturilor, Eusebiu Pistru, de introducerea din septembrie a unui serviciu RO-LA permanent pe ruta Bucuresti – Arad. Mai ramane insa de rezolvat problema subventiilor, fara de care un astfel de serviciu nu poate fi viabil din punct de vedere comercial.

Bucuresti – Rosiori – Craiova – Filiasi – Targu Jiu – Simeria – Glogovat in 15 ore si 38 de minute. Sau altfel spus un experiment reusit din punct de vedere tehnic pentru care, pe hartie, fusesera alocate 17 ore.

„Acest experiment a fost o provocare din punct de vedere tehnic pentru CFR Marfa, tinand cont de faptul ca vagoanele Landstrassen, unele dintre cele mai tehnice, sunt deosebite din punct de vedere constructiv“, a afirmat Calin Gratian, director general CFR Marfa la data realizarii cursei experimentale. El a explicat ca aceste vagoane au rotile mici, de 360 mm, fata de 800-900 sau chiar 1.000 mm cat au, in diametru, rotile altor vagoane. În acest context, a trebuit sa se tina cont de o serie de restrictii privind trecerea peste aparatele de cale, precum si din punct de vedere al calitatii mersului sau al tractiunii.

„Trasarea acestei trase de circulatie a fost facuta cu bagare de seama, astfel incat cursa sa poata fi realizata in timpul cel mai scurt. Perioada de 15 ore si 38 de minute se poate micsora in viitor pana la 14 – 14,5 ore, pentru ca pe parcursul unei probe trebuie facute verificari suplimentare, ceea ce implica procese tehnologice mai ample“, a precizat Calin Gratian.

Un parc de 160 de vagoane speciale

El a subliniat ca unul dintre elementele deosebite a tinut de tractiune. „Din constructie, se interzice ca un astfel de tren sa fie impins cu alte locomotive. De regula, toate trenurile CFR Marfa la aceste lungimi si tonaje circula cu locomotiva impingatoare sau, mai mult, cum e cazul pe Predeal, si cu locomotiva intercalata. Acum, am putut folosi o singura locomotiva. Nu au aparut insa deformatii remanente la carligul de tractiune dintre locomotiva si tren, ceea ce constituie una dintre realizarile importante“, a mai aratat directorul CFR Marfa. El a mai adaugat ca tampoanele, care, in mod normal, au si o functie de ciocnire, dar si una de tractiune prin impingere, in cazul acestor vagoane speciale au mai mult un rol de inscriere in curba, preluand de asemenea ciocnirile rezultate din dinamica trenului (franari, demarari). CFR Marfa dispune in prezent de 160 de vagoane utilizate in trecut pe ruta Glogovat – Wels. „Toate aceste vagoane se afla in durata de viata. Multe dintre ele au insa expirate verificarile periodice. Însa aceste verificari pot fi facute de CFR Marfa“, a mentionat Calin Gratian, explicand ca, in prezent, sunt apte de transport 40-50 de vagoane. El a apreciat ca, folosind parcul actual, pot functiona 3 trenuri a cate 21 de vagoane pe zi. Proiectul va deveni insa viabil doar in conditiile in care vor fi subventionate aproximativ 50% din costurile unei astfel de curse. De mentionat ca, prin intermediul programului Marco Polo, Uniunea Europeana ofera finantare pentru acest tip de initiative. Fonduri pe acest canal ar putea veni insa abia in 2011, daca Romania va aplica pentru finantare in 2010, tinand cont ca, in 2009, a expirat termenul de depunere a aplicatiilor.

Fisa tehnica

Saadkms

Sarcina pe osie: 7,5 t

Numar de osii: 10

Distanta intre pivoti: 12.730 mm

Distanta intre osiile boghiului: 2.800 mm

Distanta intre tampoane: 19.390 mm

Lungimea cutiei (utila): 18.750 mm

Lungimea cutiei cu traversa frontala: 18.400 mm

Latimea cutiei: 3.062 mm

Inaltimea cutiei: 1.083 mm

Tip frana: KE-GP

Capacitatea maxima: 48,4 t

Regim de circulatie: S

Prima cursa RO-LA Bucuresti – Arad a traversat tara pe parcursul unei nopti ca sa ajunga la destinatie. Timp total: 15 ore si 38 de minute.

Europa ruleaza, Romania incearca

Tehnologia de transport combinat RO-LA (Rollenden – Landstrassen – „sosea rulanta“) a aparut in tarile Uniunii Europene, pentru facilitarea traficului de marfa. Transportul de autotrenuri rutiere este aplicat prin politica de stat in scopul protejarii infrastructurii rutiere si a protectei mediului ambiant. Urmare a acestei politici, transportul RO-LA s-a dezvoltat mai ales in Austria, Ungaria, Elvetia si Slovenia, state care au introdus o politica restrictiva in ceea ce priveste circulatia autovehiculelor grele pe drumurile publice si care favorizeaza prin subventii dezvoltarea sistemului de transport RO-LA.

In Romania, au existat incercari de implementare a acestui sistem de transport. In perioada 1992-1995, a circulat trenul RO-LA Bucuresti Progresu-Kaspicean, in 1999 –

trenul RO-LA Glogovat – Sopron Hatar, iar in 2000 trenul RO-LA Bradu de Sus – Kaspicean. Pe 14 iunie 2002, CFR Marfa a inaugurat linia RO-LA Arad (Glogovat) –  Wels. Efortul investitional a fost, la acel moment, de 12 milioane de dolari, bani investiti pentru achizitia de vagoane specializate. Din acea perioada, CFR Marfa are in dotare un numar de 160 vagoane F380, tip-Saadkms. De mentionat ca, dupa aderarea Romaniei la UE, nu a mai existat cerere pentru transportul RO-LA pe ruta Glogovat – Wels.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.