Page 51 - Revista ZIUA Cargo Octombrie 2018
P. 51

Un tango numit „mită” Se vehiculează atât în mediul on-line, dar, mai ales, în cel off-line,Mdeea că „lucrurile se rezolvă”. Cum? Cu niște hârtii iubite de unii, iblestemate de alții. De ce am ales acest titlu? De ce pentru revista dumneavoastră? Pentru că este citită, în mod preponderent, de cei care petrec mare parte din viață la volanul „monștrilor” de peste 40 de tone, pentru care asfaltul devine a doua casă.-am oprit asupra unei situații de legislația română: infracțiunea de regăsite de dumneavoastră „luare de mită”, faptă prevăzută de pe drumurile patriei și nu nu- articolul 289 din Codul penal și pedep-mai, anume întâlnirea dintre dumnea- sită cu închisoare de la 3 la 10 ani,voastră, conducătorii auto, și ofițerii și/sau agenții din cadrul Inspectoratului General al Poliției – Direcția Rutieră, cărora atât Legea de organizare și funcționare a Poliției Române, cât și Ordonanța de Urgență a Guvernului 195 din 2002, republicată, „privind cir- culația pe drumurile publice”, le stabi- lesc atribuțiile de verificare și control al circulației rutiere, stipulând clar că „(...) polițistul rutier are dreptul să verifice vehiculul (...)”.articolul 96 din OUG 195/2002, repu- blicată, această perioadă putând fi de la 30 la 120 de zile, în anumite condiții.faptă care este stabilită în sarcina agentului constatator, și infracțiunea de „dare de mită”, faptă prevăzută de articolul 290 din Codul penal și pedep- sită cu închisoare de la 2 la 7 ani, faptă care este stabilită în sarcina condu- cătorului auto. Acesta este momentul în care două destine pot fi distruse, fiind puse în pericol atât cariera agen- tului constatator, cât și profesia condu- cătorului auto, totul culminând cu po- sibilitatea pierderii unui bun de preț, libertatea, la care se adaugă pierderea integrității, faptele respective rămânând ca o pată pe fruntea celor implicați.Un aspect des întâlnit în activitatea zilnică a conducătorului auto îl repre- zintă încălcarea normelor de circulație pe drumurile publice. Statisticile arată că, în spatele acestor încălcări, stau, de cele mai multe ori, fie problemele de natură personală, destul de grave încât să afecteze capacitatea de con- centrare a respectivului conducător, fie stresul, oboseala, graba, neatenția și, cel mai important și mai periculos factor, alcoolul. Din fericire, datele sta- tistice arată o scădere substanțială a numărului de conducători auto profe- sioniști, ce manevrează camioane de mare tonaj, depistați conducând sub influența alcoolului. Până la dispariția acestui fenomen, însă, mai este ceva drum de străbătut.Acum apare momentul de care vorbeam în titlu, momentul în care conducătorul auto este „tras pe dreap- ta”. Oprirea autocamionului reprezintă, de cele mai multe ori, rezultatul încăl- cării uneia sau, chiar, mai multor nor- me de circulație. Din acest moment, începe discuția între agentul consta- tator și conducătorul auto, căruia, după ce îi sunt solicitate documentele, îi sunt prezentate motivul opririi și nor- ma încălcată (sau normele încălcate).Legiuitorul stabilește, la același articol 290 din Codul penal, la alineatul 3), faptul că „mituitorul nu se pedep- sește, dacă denunță fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta”, ofe- rind, astfel, persoanei care a comis infracțiunea de „dare de mită” posibi- litatea să denunțe fapta organelor competente, ajutând, astfel, la preve- nirea și combaterea faptelor de aceas- tă natură.Sancțiuni substanțialeDin păcate, este prezentă în min- tea multor cetățeni, în general, și a unor conducători auto, în special, ide- ea că „totul se rezolvă”. Cum? De cele mai multe ori, cu ajutorul hârtiilor de care vorbeam mai sus.Totodată, de partea cealaltă, agentul constatator este obligat să adopte o atitudine fermă de respingere a „ofertei” și să sesizeze deîndată organele de urmărire penală, când ia la „cunoștință de săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia își înde- plinește sarcinile”.Indiferent de norma încălcată, cuantumul amenzilor este destul de mare, iar, la un calcul sumar, la numă- rul de kilometri parcurși zilnic, șansele ca aceste norme să fie încălcate (cu voie sau fără de voie) cresc substan- țial. „Găurile” din buget pot atinge cote amețitoare. Asta ca să nu mai vorbim despre un alt aspect, respectiv sanc- țiunea complementară a suspendării „exercitării dreptului de a conduce, pe timp limitat”, așa cum este prevăzut laDe aici încolo, începe acel „tango” la care făceam referire. Acum, de cele mai multe ori, începe acea „negocie- re”. Primul pas și cel mai greu, de altfel, fiind inițiat fie de către agentul constatator, fie de către conducătorul auto. Din acest moment, drumul devi- ne alunecos, rezultatul fiind unul previ- zibil: dezastrul. Dacă aceste „nego- cieri” duc la o „înțelegere amiabilă”, atunci, panta de care vorbeam se transformă într-un tobogan amețitor, iar la capătul ei se află o mlaștină ce riscă să înghită sau să distrugă ireme- diabil vieți și/sau destine.În încheiere, nu pot decât să subli- niez că acest „tango” este un dans ce are forța distructivă a unui uragan, din fericire tot mai rar întâlnit, dar care nu va oferi nici pe departe satisfacția unei melodii armonioase, ci va cauza doar lacrimi și destine spulberate. Când se va stinge ultimul acord, viața nu va putea căpăta decât nuanțe gri, orizon- tul și viitorul fiind îngrădite de gratiile de fier, pătând, iremediabil, o frunte care fusese îmbrobonată doar de sudoarea muncii.Conform legii, mituitorul nu se pedepsește, dacă denunță fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta.Negocierea...„Un dans” care duce la dezastruComisar-șef de poliție Mihai – Sorin BĂRBIERU Direcția Generală AnticorupțieAcum este momentul în care sunt comise cele două infracțiuni prevăzuteoctombrie 2018 ............................................................................................................................................ 51ANTICORUPȚIE


































































































   49   50   51   52   53