Page 31 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 31

Cum lucrează?
 Pentru șoferii cu experiență, sunt importante aspecte ca:
siguranța locului de muncă;
siguranța primirii banilor (nu vor o sumă peste piață, dar să fie siguri și la timp);
  renovez apartamentul, să am un trai mai bun etc.
Disputele între ei sunt ace- leași ca între un tată și un fiu: adică tot ce ține de ajutor (de a se ajuta între ei atunci când au nevoie), de respect (pentru meseria lor, pentru imaginea firmei, a regulilor) și de res- ponsabilitate (față de participanții la trafic, față de marfă, față de propria persoană, față de firmă).
Altfel stau lucrurile cu șoferii din noua generație, care vor salarii mari, dar fără să aibă prea multă respon- sabilitate și care se plictisesc repede (și de job și de firmă).
respectul (pentru experiența lor, pentru cunoștințele de mecanică, pentru cunoștințele legate de trasee).
 Șoferii cu experiență, uneori, pot avea mai multe cunoștințe decât un dispecer, pentru că ei cunosc bine tra- seele și, în funcție de încărcare, tipul mărfii, relief și traficul din acea zonă, pot spune dacă este posibil să ajungă la timp pentru livrarea mărfii.
 Monitorizați planurile îndeplinite. În funcție de cum planurile ajung la final, gândul de a pleca din firmă va apărea și el. Aveți grijă să-i țineți mereu conectați cu alte obiective. E ca și cum nu poate pleca din firmă până când nu ajunge unde și-a pro- pus. Statistica spune că o persoană rămâne la un loc de muncă apro- ximativ 3 ani.
Cum ar
trebui abordat un șofer tânăr? Dar unul cu experiență?
Petrecerea timpului liber este diferită, de exemplu tinerii se plimbă cu bicicleta, vizitează, merg la
Abordarea șoferilor tineri ar fi prin informare corectă și educare. Ei aud doar părerile din parcare, ale celorlalți colegi și, astfel, de multe ori nu cunosc toate aspectele acestei me- serii. Pregătirea trebuie făcută înce- pând din școala de șoferi, continuând cu instruirea lor la firmă, ședințe în care să li se explice cum funcționează transportul. Iar toate acestea trebuie verificate prin chestionare cu întrebări. Educarea noțiunii de stabilitate se poa- te face prin acordarea unor bonusuri de fidelitate la 1 an, la 2 ani...
 Îndrăzniți să ascultați nevoile șoferilor, chiar dacă, uneori, pare că e prea mult, și găsiți împreună soluții! Poate fi un câștig de ambele părți!
market. Tehnologia pentru șoferii din generații diferite impune anumite dificultăți. Pentru un șofer cu experien- ță, să folosească GPS-ul performant cu setările potrivite, cu trimiterea on- line a anumitor fișiere cerute de dispe- cerat, poate fi un stres, dacă nu învață că aceste lucruri vin în avantajul lui și pentru a-i ușura munca.
 Generații de șoferi
Și, pentru că am amintit despre motivațiile șoferilor tineri, trebuie să subliniem că implicațiile pe care le are un șofer tânăr, față de un șofer cu ve- chime de 10-15 ani în această indus- trie, sunt diferite, atât în comunicarea dintre ei, în calitate de colegi, cât și la nivelul firmei.
De asemenea, și tehnologia mașinilor s-a schimbat. O altă dispută între „vechii” șoferi și „noii” șoferi este condusul manual. De asemenea, par- tea de mecanică (de exemplu schim- batul unei roți) cauzează probleme ti- nerilor șoferi.
Pot fi făcute și sugestii de petre- cere a timpului liber. De exemplu, șoferul nostru a parcat, pentru pauza de 45 ore, la 15 km de mare. I-am sugerat să profite și să meargă la plajă. S-a arătat foarte încântat că ne-am gândit la el, chiar dacă, poate, și el avea de gând să procedeze așa. Altfel spus, este bine să ținem pasul noi, ca firmă, cu nevoile angajaților, mai ales cu acțiuni care nu implică multe costuri suplimentare, cum ar fi instruire, sugestii de petrecere a tim- pului liber, o bună comunicare etc.
 Importanța implicării
 Am avut un caz la firmă tocmai în acest sens, prezența unui copil mic, ce îl făcea pe șoferul – tată să se răzgândească aproape la fiecare plecare, zicându-și că mai face câteva curse și renunță la meserie. Era unul dintre șoferii buni, fără să facă probleme, descurcăreț și implicat. Ca firmă, am fost conștienți că, dacă pleacă de la noi, va fi pentru că este într-un moment de slăbiciune și pentru că, tot zicându-și asta de un an de zile, s-a fixat pe acest lucru, neștiind neapărat ce implică rațional. Nu se va angaja la o fabrică, așa cum a spus, ci tot „pe camion” va fi. Așa că i-am spus să se mai gândească la nivelul financiar cu care s-au obișnuit și să își facă niște calcule, dacă poate să mai aibă toate lucrurile pe care și le permit acum, dacă s-ar angaja pe un salariu de fabrică, de maxim 2.500 – 3.000 lei cu ore suplimentare. Adică va munci destul de mult și oboseala își va spune cuvântul, în timpul pe care îl va petrece cu familia.
Pentru șoferii cu mulți ani de ex- periență, este indicată instruirea pri- vind tehnologia, elementele noi, dar și training-ul care să vizeze nevoi- le sale (de exemplu, condusul eco- nomic sau citirea computerului de bord).
I-am zis că nu îi desfacem contractul de muncă și că poate reveni la firmă când va considera el. Să își ia timp să stea cu familia. După trei săptămâni, a sunat că vrea să plece în cursă. În primul rând, pentru partea financiară. În al doilea rând, datorită faptului că imaginea idilică despre familie pe care ne-o creează dorul la distanță ține puțin, iar apoi lucrurile nu se mai desfășoară așa cum ni le imaginam, dominați de sentimentul de dor.
Andreea GHEORGHE
ianuarie2019................................................................................................................................................ 29
Psiholog specializat în psihologia transporturilor gheorghe.andreeaioana@yahoo.com
  ECHIPA







































































   29   30   31   32   33