Page 39 - Revista ZIUA Cargo august 2019
P. 39

   Ioana Arsenie
  Ioana Arsenie – Trusted Advisor Strategy & Finance – este expert în strategii de business, cu experiență în consultanță financiară, fiscală și de management, care oferă, prin compania sa, servicii integrate de strategie financiară și contabilitate pentru antreprenorii români. Din anul 2000, Ioana are experiență în management strategic și financiar și a ocupat într-o companie de top din agribusiness poziții de la CFO la Financial Business Partner, la nivel național, dar și la nivel de grup, în țări precum Turcia, Grecia, Ucraina, Republica Moldova, pentru implementarea și actualizarea proceselor financiare, ca parte din direcțiile strategice. Ioana este Ambasador Elite Business Women și Fondator EduPerformance.
pundă în cazul apariției unui risc cu impact semnificativ sau mediu. Nea- vând o soluție pregătită, abordarea nu este proactivă, ci una de răspuns la criză, cu costuri foarte mari.
Riscul este un eveniment probabil, generator de pierderi.
Riscurile fac parte din orice aface- re. Acestea se materializează în cos- turi suplimentare, excepționale sau curente, sau în scăderi ale veniturilor, ducând, în final, la reducerea profita- bilității, a performanței financiare a companiei.
Exemple:
1) Neaplicarea corespunzătoare a controlului de calitate intermediar, în
cadrul unui proces de fabricație, con- duce la creșterea rebuturilor, a costu- rilor curente de producție.
2) Schimbarea reglementărilor, într-o piață externă, prin impunerea de măsuri protecționiste, de taxe su- plimentare pentru operare sau auto- rizări, poate duce la scăderea vânză- rilor pe acea piață.
3) Lipsa asigurărilor de sănătate.
4) Managementul ineficient al cre- ditului comercial (limite de credit, ter- mene de plată pentru clienți), lipsa asigurărilor pentru clienții cu risc mare și mediu.
5) Managementul ineficient al ba- nilor, pe termen scurt sau mediu/lung.
Pașii implementării corecte
1. În primul rând, este necesar să declarați ca obiectiv dezvoltarea în securitate a afacerii, printr-un sistem de management al riscurilor asumat la nivel de top, de către sponsorul acestui proiect (acționari, administra- tor, director general) și, mai departe, în jos, în toată compania.
2. Este obligatoriu să desemnați un responsabil unic pentru acest pro- iect (manager de riscuri), al cărui rol să fie clar definit și, în situația în care managementul riscurilor nu este sin- gura sa obligație, să nu existe obiec-
tive și situații conflictuale care să îl pună pe acesta într-o situație de eșec. 3. Managerul de riscuri își constru- iește echipa, formată din membri din cadrul organizației sau din exterior
(consultanți, autorități etc).
4. Se definesc și se aprobă scopul
proiectului, echipa de proiect, metoda și obiective/livrabile, precum și bugetul proiectului (timp și bani).
Metoda de măsurare a riscurilor pornește de la evaluarea impactului și a probabilității de apariție. Utilizați o scară de măsurare (de exemplu: de la 1 = slab la 5 = foarte ridicat) și cal- culați valoarea riscului = impact x pro- babilitate.
5. Realizarea primului registru de riscuri.
Sortați Registrul de Riscuri în func- ție de valoarea riscurilor și prioritizați riscurile cu valori foarte mari și mari. Cuantificați în bani impactul riscurilor, adică măsurați costurile suplimentare, respectiv pierderile de profit cauzate de scăderea veniturilor.
6. Decizia sponsorului privind ris- curile ce trebuie tratate și soluțiile/bu- getul necesar.
În vederea tratării riscurilor, anali- zați cauzele fiecărui risc, atribuiți o pondere fiecărei cauze și calculați în bani impactul riscurilor, adică măsurați costurile suplimentare, respectiv pier- derile de profit generate de scăderea veniturilor. Pentru fiecare risc, se sta- bilește o procedură, un tratament, con- siderând opțiunile de evitare, diminua- re, transfer sau acceptare.
7. Implementarea proiectului în cultura organizației, în activitatea de zi cu zi: asigurați training pentru mana- gerii operaționali, stabiliți modul de lucru cu managerul de riscuri, perma- nenta re-evaluare a Registrului de Ris- curi, a situațiilor, activităților, contrac- telor noi, pentru identificarea de riscuri noi sau re-evaluarea riscurilor vechi.
Ioana ARSENIE
www.ioanaarsenie.ro Tel.: 0727.765.520
  Ce oferă consultantul extern?
• Deține experiență în lucrul cu organizații diverse și în structuri și sectoare de activitate variate.
• Aduce experiență în managementul de proiect: implementarea corectă a proiectului și transferul de cunoștințe către echipa internă, respectarea termenelor agreate, crearea de proceduri de lucru și co-interesarea echipei interne pentru realizarea proiectului. Elaborează, împreună cu managerii companiei, soluții performante pentru evitarea, diminuarea sau transferul riscurilor, așa încât profitabilitatea afacerii să fie afectată cât mai puțin.
• Asigură transparență maximă față de management.
• Este independent – oferă suport real pentru evaluarea nepărtinitoare a riscurilor.
• Profesionalism – cu experiența și cunoștințele de care beneficiază, poate integra rezultatele acestui proiect prin recomandări pentru strategia companiei, dar și în operațional, asigurând preluarea activităților de management al riscurilor în activitatea de zi cu zi.
august 2019 ................................................................................................................................................ 39
 CONSULTANȚĂ
































































   37   38   39   40   41