Page 41 - Revista ZIUA Cargo Septembrie 2019
P. 41

 informații care se referă la acțiuni trecute.
Aflăm că un șofer nu respectă instrucțiunile, că are un consum exagerat de motorină, că nu comunică adecvat cu beneficiarii, după ce toate aceste evenimente s-au produs.
În urma acestor informații putem să luăm măsuri, dar, uneori, acestea sunt tardive și generatoare de pierderi pentru operatorul de transport.
În activitatea sa privind conducă- torii auto, serviciul de resurse umane al unei firme de transport poate cola- bora cu diferiți parteneri, poate obține informații pe mai multe canale. Aceas- tă latură a activității unui serviciu de resurse umane poate duce, în final, atât la stabilirea unor predicții privind evoluția conducătorilor auto, cât și la stabilirea unor acțiuni menite să ducă la fidelizarea angajaților, la scăderea fluctuației de personal.
Nu de puține ori, „resursele umane” se limitează doar la informațiile directe sau doar la cele stipulate de legislație, ignorând alte surse.
Este și cazul informațiilor care se pot obține cunoscând profilul psiho- comportamental al conducătorului auto, informații pe care le poate furniza examenul psihologic.
Examenul psihologic pentru con- ducătorii auto este reglementat de legislație, care stipulează obligativita- tea acestuia pentru conducătorii auto, implicit obținerea unui aviz de „apt psihologic”. Așadar, este reglementat prin lege și el trebuie efectuat.
Dar numai efectuarea examenului psihologic nu este suficientă pentru a obține informațiile concrete referitoare la potențialul și structura psiho-com- portamentală a conducătorului auto.
Avem toți șoferii testați psihologic, toți sunt apți, dar cum îi putem diferenția între ei?
Este vorba despre date care se pot obține cunoscând profilul psiho- comportamental al conducătorului auto, ca urmare a evaluării psiholo- gice. O astfel de sursă de informații cu ajutorul căreia putem face un prog- nostic, prin care putem interveni (de multe ori, cu succes) pentru a preveni și corecta comportamentele posibil nefavorizante, este mai puțin folosită
de serviciul de resurse umane. Așa cum și informațiile rezultate în urma examenului medical se mărginesc doar la avizul de apt sau inapt.
O mai bună colaborare între departamentul HR și psiholog, medicul de siguranță și cel de medicina muncii pot fi premise și pentru eficientizarea politicilor de fidelizare, motivare și administrare a resurselor umane.
Întotdeauna, șoferul conduce ma- șina. Tehnologiile moderne cu care sunt dotate, în prezent, vehiculele, atât cele de marfă, cât și cele desti- nate transportului de persoane, pot să îl ajute să surmonteze eventualele vulnerabilități, dar în niciun caz nu îl pot înlocui. Posibilitatea de a cunoaște și de a înțelege șoferul este modalita- tea esențială prin care se poate ges- tiona activitatea acestuia, implicit efi- cientizarea firmei, prin reducerea costurilor și, nu în ultimul rând, prin creșterea siguranței rutiere.
psiholog pr. Cristian SANDU
cabinet de psihologie autorizat e-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com tel.: 0751.364.575
PUBLICITATE
  CONSULTANȚĂ


















































































   39   40   41   42   43