Page 21 - Revista ZIUA Cargo octombrie 2019
P. 21

  Ilie Ilea, director general Marvicon:
„La rândul meu, am profesat mulți ani ca șofer și cunosc foarte bine relația dispecer-șofer. O relație care nu funcționează întotdeauna cum trebuie. Având această experiență, am grijă ca, la Marvicon, această relație să fie una civilizată și cât mai utilă pentru șoferi. Dispecerii noștri se asigură că transmit șoferilor toate
informațiile necesare, adresa corectă și chiar coordonatele GPS.
De asemenea, punem mare accent pe modul în care se discută cu șoferii. Nimeni nu vorbește urât, nu se ridică tonul și, în cazul în care apar conflicte, avem grijă să le rezolvăm și părțile implicate să se împace.”
  Fiecare cursă este monitorizată și poate avea mai multe statusuri – alo- care, transmitere către șofer, activarea cursei, încărcare, pauză, așteptare, ambuteiaj... Astfel, orice întârziere sau oprire neprogramată este semnalată și explicată.
Pe lângă telefon, comunicarea cu șoferii se realizează cu ajutorul unei ta- blete montate la bordul camioanelor, par- te dintr-o soluție complexă telematică.
Toate mașinile Marvicon sunt do- tate cu acest computer de bord, care are inclusiv funcția de navigație. De asemenea, la bordul camioanelor exis- tă scanere și, astfel, toate documen- tele ajung la sediul firmei în format electronic, imediat după încărcare sau descărcare.
„Practic, Be-Trans își pune toate cursele sale în modulul de planning, iar dispecerii din Oradea alocă aceste curse pe flota Marvicon. Același lucru îl face și Departamentul de Expediții al Marvicon, care pune în sistem cursele primite de la clienții Marvicon. Datele legate de operarea flotei și poziționarea acesteia sunt disponibile cu ajutorului unei soluții telematice dedicate camioanelor (Trimble)”, a precizat directorul general Marvicon.
Transportul de containere, cu puțin timp alocat operațiunilor de încărca-
re/descărcare, asigură un număr mare de kilometri parcurși, Marvicon reușind să atingă 12.000 km pe lună cu un singur șofer, iar în echipaj se depășesc uneori 20.000 km parcurși lunar de către un camion.
Fiecare dispecer gestionează între 17 și maxim 25 de camioane (perioa- dele de concediu). Marvicon are 9 dis- peceri și, pe lângă alocarea curselor pe camioane, ei urmăresc desfășura- rea corectă a cursei – timpii de con- dus, respectarea traseului...
Șoferi pregătiți
„În Belgia, Be-Trans a creat un de- partament de training, unde lucrează traineri români, departament de care beneficiază și Marvicon. La începerea activității la Marvicon, pentru fiecare șofer, prima zi de lucru este o zi de train- ing. Apoi, acest training este reluat de câte ori considerăm necesar – condus defensiv, comportament față de client etc. Și pentru aceasta apelam la colegii nostri din Belgia, iar Be-Trans ne factu- rează acest serviciu”, a arătat Ilie Ilea.
Greșelile/abaterile șoferilor sunt înregistrate și analizate, iar, dacă se observă o anumită tendință, se iau măsurile necesare pentru a le corecta. Departamentul de training urmărește
și modul în care este exploatată flota, inclusiv stil de conducere și consu- muri, iar soluția telematică le oferă da- tele necesare. În funcție de performan- țe, departamentul de training stabilește când și care șoferi trebuie instruiți.
„Consumul mediu la zona de con- tainere, unde se merge mult la gol, coboară sub 25 l/100 km, iar la prelate este puțin peste 28 l/100 km”, a com- pletat Ilie Ilea.
Achiziții n grup
Achizițiile de camioane se reali- zează din Belgia, în grup existând și o firmă de leasing. Practic, toate ca- mioanele sunt achiziționate prin aceas- tă firmă – contracte de închiriere pe trei sau cinci ani. La final, sunt returnate prin buy-back (prețul de revânzare este stabilit încă de la achiziție).
Bineînțeles, toate camioanele au contracte de service, care acoperă orice intervenție.
Și asta nu este tot.
„În timpul petrecut în Belgia, am observat un alt fel de a negocia anu- mite produse. Se asociază mai mulți transportatori și negociază împreună prețurile la camioane, taxe de drum, combustibil etc. Asocierea lor creează volum, iar, în final, fiecare beneficiază de prețul negociat la volumul discutat. Condițiile de finanțare sunt, de ase- menea, foarte avantajoase”, a explicat Ilie Ilea.
În aceste condiții, costul pe kilo- metru al Marvicon este de aproximativ 0,95 euro.
O țintă importantă pentru flota Marvicon este ca, pentru fiecare ca- mion cu un șofer, să factureze cel puțin 12.000 euro/lună.
Marvicon are, astăzi, 220 de șoferi, iar venitul lunar al acestora este de cel puțin 2.500 de euro. Compania are o experiență foarte bună cu echipajele formate din cupluri (soț-soție), aceste camioane fiind cele mai curate și mai îngrijite și cu foarte bune rezultate din punct de vedere al exploatării.
De asemenea, conducerea com- paniei a decis să ofere o șansă și șo- ferilor fără experiență. „Angajăm șoferi fără experiență și avem șoferi care sunt de acord să îi pregătească (sunt plătiți mai bine). În acest fel, firma câștigă anual 15-20 de șoferi”, a arătat Ilie Ilea.
Toți șoferii Marvicon beneficiază de asigurări de viață și, astfel, cei care, din diferite motive, nu pot munci, primesc în fiecare zi o sumă de bani.
În următorii cinci ani, Marvicon își propune dezvoltarea flotei la cel puțin 200 de camioane.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 octombrie 2019 ............................................................................................................................................ 21
 PIAȚĂ ȘI COMPANII




































































   19   20   21   22   23