Page 24 - Revista ZIUA Cargo ianuarie 2020
P. 24

 Pachetul Mobilitate 1, impactul psihologic
Este de necontestat faptul că transporturile rutiere sunt într-un proces accelerat de restructurare, atât în plan logistic, cât și ca mentalitate. Cu voie, dar mai ales fără voie, operatorii români din domeniu se confruntă, de mai mult timp, cu probleme,
cu modificări la nivel național și, mai ales, internațional. Hai să-i spunem, se confruntă cu nouă viziune.
  „Iată cele mai înfricoșătoare cuvinte din limba engleză: Suntem de la Guvern și am venit să vă ajutăm!”
Ronald Reagan
ECHIPA
Contextul, care implică schim- bări, lipsă de predictibilitate, provocări aproape zilnice și chiar nesiguranță, presupune o adap- tare din mers și pregătire, nu pentru ce poate fi mai rău (vorbele unui trans- portator), ci pentru a ști ce îți rezervă viitorul.
„Celebrul” pachet Mobilitate 1 este unul din subiectele care au ținut „capul de afiș” de mai mulți ani, constituind atât motiv de dispută, de controverse, cât și de teamă, pentru transportatorii români.
O dată cu încheierea Trialogului, (deși finalizarea procedurii administra- tive poate dura minim 6 luni înainte de publicarea în Jurnalul Oficial al UE și, apoi, implementarea ar trebui să se producă la 2 ani de la publicare), este util pentru transportatori să afle cât de afectați pot fi șoferii și cum se poate răsfrânge acest lucru în comporta- mentul la volan, în atitudinea față de firmă, în îndeplinirea sarcinilor, în abor- darea responsabilităților. Aceste infor- mații pot reprezenta un ajutor în con- tracararea eventualelor riscuri, apărute ca urmare a percepției subiective sau nerealiste a șoferilor privind măsurile conținute în Pachetul Mobilitate 1.
Camionul acasă la 8 săptămâni, faptul că se permit 2 perioade de re- paus săptămânal reduse consecutive, dar șoferul trebuie să poată veni aca- să, dacă vrea, la 4 săptămâni, tahogra- fe pentru vehiculele sub 3,5 t în trans- port internațional, iată măsuri percepute diferit de către conducătorii auto.
Pe rețelele de socializare, părerile șoferilor sunt împărțite.
Unii se bucură, considerând că aceste măsuri sunt în favoarea lor, alții sunt sceptici, gândind că, într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat, măsurile vor avea un impact negativ
Cristian Sandu
pentru transportatorii români, care ar putea fi eliminați de pe piața de trans- port din Europa de Vest, apărând, ast- fel, și nesiguranța locurilor de muncă.
Păreri diferite, păreri care, nu de puține ori, nu sunt conforme cu reali- tatea și, mai ales, cu interesele șofe- rilor. Cauza principală? Discuțiile prea multe, pe multe canale diferite, cu con- secințe asupra unei comunicări efi- ciente și, mai ales, realiste.
Intervenția transportatorului poate ameliora situația, atât prin informarea exactă a șoferului referitor la Pachetul Mobilitate 1, cât și prin câștigarea încrederii acestuia că firma va acționa în interesul lui.
Este cunoscut de toată lumea fap- tul că epoca în care șoferul trebuia să se ocupe numai de condusul mașinii a apus de mult. În contextul unor transporturi moderne, conducătorul auto devine, la locul său de muncă, un manager care trebuie să gestione- ze mult mai mult decât situațiile ivite în trafic. Respectarea Pachetului Mo- bilitate 1 poate deveni „o problemă” nu numai pentru transportatori, dar și pentru șoferi. Noile reglementări pot avea un impact negativ și asupra șo- ferului, devenind tot atâtea motive de
stres, de factori perturbatori ai activi- tății principale, aceea de a conduce în siguranță mașina.
Mulți vor spune că șoferii lor sunt bine pregătiți să facă față noilor regle- mentări, că știu ce vor avea de făcut. Teoretic poate, practic rămâne, însă, de gestionat tensiunea provocată de nesiguranța, de presiunea cauzată de aceste noi reglementări.
Dinamica și fluența fenomenelor apărute în peisajul socio-economic in- ternațional al transporturilor rutiere sunt principalele probleme cu care se vor confrunta transportatorii români și în anul 2020.
Este adevărat că reglementările Pachetului Mobilitate 1 și la care, de voie, de nevoie, operatorii de transport români trebuie să se alinieze sunt în măsură să-i afecteze (ca, de altfel, pe toți transportatorii din estul Europei)...
... dar nu cred că este cazul ca operatorii de transport români să devină pasivi și descurajați.
Mai ales că Pachetul Mobilitate 1 „nu este bătut în cuie”. La începutul anului, Comisia Europeană a făcut o declarație politică, afirmând că nu se respectă „Acordul verde”. Acest „Pact verde” este ghidul Comisiei pentru lup- ta împotriva încălzirii globale, pentru următorii 5 ani. Comisia consideră că forțarea unui camion să se întoarcă în țara sa la fiecare 8 săptămâni va fi o sursă de emisii suplimentare de CO2 și că supunerea rutelor pre și post la regulile de cabotaj (și, prin urmare, la detașare angajați) vor afecta trans- portul combinat.
psiholog pr. Cristian SANDU
Cabinet de psihologie autorizat psih.cristian.sandu@gmail.com 0751.364.575
 24 ................................................................................................................................................ ianuarie 2020









































































   22   23   24   25   26