Page 14 - Revista Ziua Cargo februarie 2020 ZIUA Cargo
P. 14

TRANSPORTUL EXPRES CAUTĂ PUNTEA ÎNTRE LEGISLAȚIA ÎN SHIMBARE ȘI PIAȚA ÎN RESTRUCTURARE
Există echilibru?
  Afacerea de transport expres se va mula întotdeauna pe modificările și transformările care survin în industria auto, de care este strâns legată și în „sânul” căreia și-a găsit mediul propice de dezvoltare. Segmentul trece printr-o schimbare de abordare și de strategie, care generează o oarecare stare de incertitudine, dar și un suflu nou.
I ncertitudinea a slăbit motoarele și ritmul specific transportului ex- pres. Urgența nu mai e atât de
„urgentă”, iar clienții s-au îndreptat în- spre transportul cantităților mici, nu în regim expres neapărat!
Mai există două ramuri ale econo- miei care necesită un volum mare de transport urgent: industriile aeronautică și aeroporturi, respectiv cea high-tech. Ambele domenii transportă mărfuri de valoare ridicată, fie că este vorba de piese sau de produs finit, iar întârzierea nu este o opțiune.
Conjunctura influențează urgențele
Conjunctura economică influen- țează, în același timp, transportul ex- pres. În perioada de creștere, cererea este mare, pentru ca volumul să se reducă în timpul declinului economic.
Cu toate acestea, în timpul crizei care a debutat în anul 2008, trendul a fost unul opus, pentru că firmele producătoare își creaseră stocuri de marfă la care au renunțat pentru a de- bloca cash-flow-ul. În acea perioadă, au început să comande strict ceea ce aveau nevoie.
Deși celelalte industrii nu sunt interconectate în aceeași măsură cu transportul în regim de urgență pre-
cum cele trei enumerate mai sus, ce- rerea se manifestă în momentul când apar erori în lanțul de producție de la comenzi, sau cerere foarte mare și rapidă a produselor de la furnizori, către clienții finali.
Suntem într-o nișă unde așteptările clienților sunt cele mai ridicate.
Siguranța și punctualitatea nu sunt doar niște cerințe într-o comandă de transport, ci reprezintă cartea de vizită a oricărei companii din domeniu.
Grupul Logistic Atlas a reușit, în ul- timii 12 ani, să crească de la o mașină de 3,5 t, la peste 500 de mașini proprii și subcontractate, devenind, o multina- țională românească, după deschiderea birourilor Viena (Austria), Vigo (Spa- nia), Barcelos (Portugalia), Stuttgart și Mannheim (Germania), care au creat premisele necesare pentru abordarea unei strategii de expansiune continuă.
Un context diferit
Pachetul Mobilitate 1 va schimba transportul expres și modul în care acesta va opera.
Pentru păstrarea timpilor de tran- zit, vor trebui create hub-uri de trans- bordare a mărfurilor, care vor genera costuri suplimentare. Acestea se vor
Iulia Hribal
 PIAȚĂ ȘI COMPANII
răsfrânge asupra costurilor pe care le va suporta clientul final, ceea ce se va traduce în strategia lor de stocuri. Chiar dacă încă discutăm ipotetic, adoptarea Pachetului Mobilitate 1 va avea, cu siguranță, un efect asupra transportului expres.
Dacă, acum doi ani, experimentam situații în care clienții ne solicitau 12 mașini cu urgență maximă, acest lucru nu se mai întâmplă. Cauza ține, pro- babil, de reducerea comenzilor din in- dustria de auto, din cauza scăderii ce- rerii din piață și așteptării noilor variante electrice sau hibride.
Ca urmare a diminuării volumelor, prețurile au devenit mai importante decât serviciul, sănătatea afacerilor de transport fiind afectată, în acest context.
Până la o redresare a pieței, vor supraviețui doar firmele cu potențial financiar cel puțin mediu, care vor reuși să susțină inclusiv pierderile. Este valabil atât în România, cât și în afara ei.
Există schimbări în aceasta piață, dar realizarea lor se va face în timp, nu de pe o zi pe alta. Vom asista, pro- babil, la o modificare de strategie, în ideea în care, dacă nu mai există ur-
 14 .............................................................................................................................................. februarie 2020










































































   12   13   14   15   16